Wednesday 7 May 2014

BEBOLA HULALA..... X JADI BEKAL...

Bebola Hulala...ni bukan aku yang bagi nama..Mak aku yang kata nama dia Bebola Hulala....
Mak aku buat malam semalam...Petang masa balik dari pantun Cikgu Shikin belanja Mc Donalds..So,masa mak aku ngan kakak gi amik aku kat sekolah aku dah cakap awal2 x nak gi makan..Mak aku kata elok sangat la sebab mak aku ngan kakak baru je lepas makan baru balik dari daftar kakak untuk form 6...

Tapi baru je meghrib,perut aku dah lapar balik dah...Mak aku plak kata dia x masak hari ni sebab pagi tadi memang turun awal sebab cikgu kata 6.45 dah nak bertolak gi pertandingan pantun.Tengahari mak aku kata makan tengahari ngan kakak kat kedai je sebab urus daftar kakak.Petang x masak sebab semua masih kenyang..Tapi baru pukul 7 lebih aku dah merungut lapar..Makanya mak aku buatkan la Bebola Hulala ni.... Sedappppppppppppp....habis kitorang makan..
Aku cakap nak bawa Bebola Hulala ni untuk bekal esok...tapi x jadi sebab bawa bekal lain..
So,sebab tu la tajuknya Bebola Hulala...x Jadi Bekal..heee
Kenapa nama dia Bebola Hulala...?
Hmmm aku pun xtau...
Tapi mak aku kata memang itu nama yang tertulis...
Tulis kat mana..?
Kata mak aku,dulu2 ...masa zaman internet belum popular..mak aku kata nak dapat resipi kena la tanya orang ataupun tulis & simpan dalam buku...Kalau x pun kena beli majalah...& mak aku kata dulu masa duduk rumah lama memang mak aku banyak simpan majalah yang ada resipi...

Oooooo...aku ingat..memang aku ingat sangat...Masa aku belum sekolah lagi ,masa duduk rumah lama memang ada bookshelf kat tepi dapur..Memang penuh ngan majalah...macam2..yang aku ingat ada Saji,Wanita,Jelita,Rasa & ada macam2 majalah...Tapi bila pindah rumah,kitorang x bawa semua tu..

Tapi mak aku kata dia masih ingat pasal Bebola Hulala ni ada dalam Majalah Saji...kata mak aku lagi,dulu selalu buat,tapi aku yang x ingat..Sekarang x payah nak simpan majalah banyak2 lagi dah sebab boleh simpan dalam folder je..Tapi yang aku selalu nampak,mak aku simpan resipi dalam h/phone...hahahaha
Masa mak aku masak Bebola Hulala ni aku sempat la tengok sebab aku tunggu je nak makan..heeee

BEBOLA HULALA....
2cawan tepung..mak aku kata agak2 je
1/2 sudu teh garam
1 sudu besar gula
1/2 cwn ikan bilis
1 bawang besar
sikit daun sup cincang
Air panas secukupnya
minyak untuk goreng
sos cili

1. Ni la bahannya..Tepung + garam+ gula+ daun sup cincang. Ikan bilis & bawang tumbuk kasar.Campur je semuanya dalam bekas.
2. Gaul je semua sampai bercampur macam ni..Semua warna hijau daun sup & ikan bilis dah x nampak..Tapi jangan risau,nanti akan nampak juga..heee
3. Pastu tuang sikit demi sikit air panas yang baru mendidih.Tuang agak-agak  1/2 cwn dulu..pastu gaul ngan sudu..Tambah lagi sikit-sikit air panas sampai agak-agak boleh bentuk.
4.  Mak aku cakap tepung tu teksturnya agak-agak macam playdough @ tanah liat la...bukan lembik macam cekodok..Warna hijau daun sup dah nampak kan...
5. Basuh tangan & jangan lap pulak tangan tu..Dengan tangan yang basah bentukkan bulat-bulat besar fish ball...tangan kiri tu sarung la plastik ye...Buat sampai semuanya habis..
6. Mesti kena buat bulat2 ni sampai habis baru goreng.Kalau sambil nak buat bulat sambil goreng nanti gerenti x sempat punyer sebab bebola ni cepat garing..haaaa,tu pesan mak aku..

7. Goreng dalam minyak yang banyak dan minyak yang panas hingga garing.Yang nampak gelap-gelap tu ikan bilis dan bawang yang garing..yang hijau tu tentula daun sup..Alas pinggan dengan kitchen towel untuk serap minyak..
Masa goreng,memang bau dia satu rumah la...Hmmmm...lapar la..
 8. Boleh la hidang dalam pinggan..Tapi untuk aku mak aku buat special..Mak aku cucuk ngan lidi sate....
9. Jadi la macam sate ikan yang selalu beli depan sekolah tu..tapi lagi sedap tau..!!!
10. Nak kasi nampak mnyelerakan,mak aku kata make-up la sikit dengan sos cili manis..@ Thai Cili Sos
11.Tak cukup sos cili tu..tuang la lagi supaya boleh celup macam sate..Sos ni manis sebab ni sos untuk cicah keropok.Mak Zamir yang bagi hari tu dengan keropoknya sekali...Cicah sos banyak-banyak baru sedap..

12. Tak cukup juga ..?
Nah..Hambik dengan botol2 sos tu sekali...Haaaa..baru puas makan...Mak aku juga buatkan teh O panas sorang 1 mug...Masa aku makan ni,kakak tengah mandi..Kalau x kerana mak aku tegur aku,,rasanya habis aku makan..x tinggal untuk kakak sebab sedap sangat + lapar sangat..hahahaha
Hu La La La....










No comments:

Post a Comment