Wednesday, 30 April 2014

ROTI SARANG LEBAH...

Roti Sarang Lebah....Ada ke macam sarang lebah..?
Hmmm ada la juga...
Yang meleleh tu apa...?
Oooo yang meleleh tu madu lebah...hahahaha
Ye ke..?
Tak lah..itu namanya butterscotch....
Ooooo

 Mak aku kata dia buat Roti Sarang Lebah ni sebab asyik teringat "Bakhlava" manisan dar Turkey yang mak Asniza bagi..Mak Asniza bari balik dari Istambul..Aku xmakan pun sebab dah tau mesti rasa dia manis giler...Mak aku sorang je habiskan semua tu...Mak Asniza juga bagi magnet Fridge sevenir dari Istanbul....
Mak aku kata nanti dia nak buat Biskut Famous Amos untuk bagi mak Ansiza plak...Raya tahun lepas 3x Asniza order Biskut Famous Amos dari mak aku..So,mak aku kata akan buat biskut tu untuk balas bekas yang mak Asniza bagi ni....
Roti tu kira macam sarang lebah....Butterscotch tu kira macam dia punya madu lebah la... 
Roti Sarang lebah ni mak aku masak hari Khamis minggu lepas..mak aku masak lepas makan malam..Kata mak aku Roti Sarang Lebah ni untuk bekal aku ngan kakak pada hari Jumaat...
Lagipin hari Jumaat aku akan gi Kem Alam Sekitar kat Lanchang,Pahang....boleh la bawa bekal..

Tapi sudahnya aku x bawa pun..Aku tinggalkan sebab aku tau abang suka roti ni..Lagipun abang dah nak balik kampung ngan Pakcik hari Sabtu nanti..Dh hampir seminggu abang balik KL sbb ada appoiment HUKM hari Selasa...
Masa belum tuang butterscotch tu..rupa roti tu biasa2 je..macam roti biasa tapi saiz dia comel2 jew...cuma mak aku kata dia taburkan almond slice & pumpkin seed....nampak la sedap sikit....Tuang plak butterschotch...hmmmm...yummy..!!!
Camanaer nak buat..?
Hmm,tanya mak aku...mak aku kata sama je cam buat roti biasa..cari je folder roti..
Ok...dah jumpa...


 HOME MADE BUN...
 1/2 kg tepung gandum
1bungkus mauripan
1/2 sudu teh bread improve
2 sudu gula
1 mug air suam
sikit garam
2 sudu butter
( oats & cranberrie  @potato strach  - kalau suka masukkan..x suka...xyah la..)
Kalau nak buat Roti Sarang Lebah gantikan dengan almond flakes & pumpkin seed..

1. Campur tepung,bread improve,gula,garam & mauripan.
2. Buat lubang & tuang air sikit-sikit sambil uli sampai lembut & x lekat pada tangan.
3. Masukkan butter sikit-sikit sambil uli lagi sampai lembut.
4. Biarkan 1/2 jam.
5. Uli semula tepung yang dh naik tu.Bulat-bulatkan & masukkan dalam bekas untuk bakar..
**** cuma pesan mak aku nak buat Roti Sarang Lebah kena la bulat2kan tepung tu saiz kecik macam fishball jew...pastu boleh susun bertindih 2@3 lapis pun xpe...
Butterscotch ni mak aku hanya cakap je untuk aku tulis...1/2 cwn brown sugar masak ngan 2 sudu butter sampai cair..Pastu masukkan 1 cawan susu cair & kacau sampai mendidih & pekat..Pastu bolek la tuang atas roti ...Nyum3....

No comments:

Post a Comment