Friday, 23 May 2014

SAMBAL TAUHU JEPUN......

Sambal Tauhu Jepun.....Lauk dinner pertama kat rumah selepas balik kem....Masa mak aku tengah masak aku ada bau macam telur goreng.....Tapi bila tengok xde plak telut goreng kat dapur....Rupanya mak aku kata dia nak masak Sambal Tauhu Jepun....


Mak aku kata dia tengah goreng Tauhu Jepun....Baunya macam telur sebab tauhu ni dibuat dari soya & telur...
Sebab tu dekat pack tu ada tulis Tofu Telur....Kata mak ni tauhu juga...Tapi biasanya tauhu yang 4 segi yang selalu masuk dalam mee & buat  kuah lontong tu dibuat dari soya je..Yang ni dibuat dari soya & telur..Sebab tu masa goreng tadi bau macam telur goreng....Oooooooooooo
Ni la Tauhu Telur yang dah goreng ..yang aku bau macam telur goreng tadi tu....Rasa diapun macam telur goreng je..


SAMBAL TAUHU JEPUN @ TAUHU TELUR
3 bungkus tauhu Jepun@ Tauhu Telur
5 batang cilki merah
1 bawang besar
1 genggam ikan bilis
1 asam keping
sikit garam & gula
minyak
sikit daun bawang

1. Tauhu Jepun dipotong 6 setiap sebatang & goreng sampai garing
2. Blend cili merah,bawang & ikan bilis.
3. Dalam minyak yang goreng tauhu tadi,tumiskan bahan blend hingga garing & naik minyak.
4. Masukkan asam keping,garam & gula.
5. Masukkan pula tauhu yang dah goreng & kacau.tabur daun bawang supaya cantik
6. Siap..




Selain Sambal Tauhu Telur ni,mak aku juga goreng Ikan Masin & Telur Dadar untuk aku..Telur lagi....haa yang ni baru betul2 telur goreng..Mak aku goreng telur tu sebab aku nak..
Sayur..?
Sayur xde sebab tu hanya ada daun salad je..

 Nasi jangn lupa pulak....hahahaha..Cam biasa,nasi aku mesti kena letak dalam pinggan yang ada gambar snow ni...baru selera nak makan....
Aku ngan mak aku je makan Sambal Tauhu Telur ni....Kakak makan Nasi Ayam....Nasi Ayam ni mak Zamir yang bagi kat sekolah tadi..Hari ni Hari Jadi Zamir...sebab aku xde kat kelas kerana belum balik kem...mak dia kirim.. 3 bungkus lagi..!!!!!
2 bungkus,aku ngan mak aku dah makan masa lunch tadi..tinggal 1 untuk kakak...ni  kalau kawan2 kelas aku yang lain tau ni....mesti dorang jelous sebab dorang dapat sorang 1 je...aku dapat 3...!!!!!!! heee


No comments:

Post a Comment