Wednesday, 4 November 2015

KERABU TUNA & PUCUK GAJUS


Kerabu Tuna & Pucuk Gajus...
Jangan tak tau yang lately ni aku dah jadi penggemar kerabu ..
Walaupun nampak macam makanan orang tua tapi aku memang suka...
Semua ni kerana mak aku selalu sangat buat kerabu ...
Ada macam-macam kerabu yang mak aku suka buat...
antaranya Pucuk Pegaga..Kerabu Ikan..Kerabu Kacang Botor..Kerabau Pucuk Selom dan macam-macam lagi..

Ni Kerabu Tuna Dengan Pucuk Gajus ni  mak aku buat untuk makan malam
Tapi xsempat nak makan ngan nasi ..
Aku ngan mak aku ratah je sampai habis...

Sebabnya...
Sedap sangat do..!!!
Mak aku buat kerabu ni sambil masak nasi & goreng ikan...
Tapi masa mak aku suruh aku rasa kerabu ni...
Aku cakap sedap..
Pastu mak aku terus letak atas meja.
Makan sikit sedap..
Makan lagi...sedap
Makan lagi dan lagi..dan lagi..
Mak aku kta kalau sedap jom la kita ratah je sebab nasi baru mendidih..
Nak tunggu nasi masak rasa lambat jer..
Hahahaha.....
Tapi seriously memang sedap..

Kata mak aku dolu-dolu ..nenek buat kerabu ni guna ikan sardin dalam tin tu..
Dolu2 mak aku kata kat kampung bnyak pokok gajus..
Bila musim berpucuk sebelum berbunga..banyaklah pucuknya..
Selalunya nenek akan buat ulam dan juga untuk makan bersama laksa.
Selalu juga mak aku kata nenek buat kerabu dengan ikan sardin..
Tapi masa aku balik kampung tak pernah pula aku nampak nenek buat..
Kata mak aku sebab sekarang nenek dah x makan sardin..
taktau pasal apa nenek dah xnak makan sardin..

Ni pun mak aku kata asalnya nak buat Kerabu Sardin ngan Pucuk Gajus tu..
Pucuk Gajus tu mak aku beli kat Pasar Segar masa petang...
Masa aku tengok mak aku beli pucuk gajus tu aku x feel pun nak makan..
Tapi bila dah jadi kerabu...
Hmmm...sedap do..

Tapi mak aku kata masa selongkar kabinet dapur xde pulak stok sardin..
Yang ada hanya Tuna Magic yang tin merah ni.
Tuna ni aku yang minta mak aku beli hari tu...
Teringin nak buat Nasi Goreng Tuna macam dalam iklan tu..
Sudahnya mak aku buat kerabu..
Kata mak aku lagi sedap dari guna sardin sebab tuna ni dah memang rasa sedap.

KERABU TUNA MAGIC & PUCUK GAJUS

1tin Tuna Magic
1 ikat pucuk gajus( anggaran 1 mangkuk pucuk yang dah dipotong halus)
1 biji limau nipis
2 cili padi
1/2 bawang besar-hiris nipis

1. Hiris pucuk gajus halus-halus.Jika suka kasar hiris je kasar-kasar baru terasa daunnya.
1. Gaul bersama tuna magic,limau nipis dan cili padi yang dihiris halus..
3. Sesuaikan rasanya & siapppp..

*** Jika guna sardin ...hancurkan sardin kasar-kasar & tambah sedikit garam

3 comments:

  1. Assalam.. Bagusnya..kecik2 dh belajar masak ye. 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...

      Saya hanya pandai mask nasi goreng..telur dadar..telur hancur dan goreng nugget jer...
      Heeeee

      Lain2 mak saya yang masak....saya hanya simpan....

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete