Wednesday, 28 October 2015

DONAT....

Donat...
Pendek jer tajuknya....
Kuih tembam yang aku tak pernah jemu...
Sukaaaa sangat...
Mak aku memang selalu buat....
Tapi ni pun stok gambar bulan lepas....kes USB camera hilang la ni...


Dulu masa abang ngan kakak masih sekolah kitorang bertiga beradik selalu bawa bekal donat ni ke sekolah...
Kadang mak aku gaul dalam gula halus macam ni..
Kadang mak aku celup coklat..
Kadang tu mak aku buat bulat2 dan cucuk kat lidi macam sate....
Jangan xtau...
Kakak aku kalau kuar KL ngan kawan2...
Balik mesti kakak beli Apple Donuts...
xpun Dunkin's Donuts...
Aku suka sangat....nak lagi kalau yang ada inti krim...ada banyak kacang...ada coklat..
nyum3...

RESIPI KAT SINI PUN ADA...

DONUTCOKLAT & CARA BUAT KAT SINI..
 RESIPI DONAT mak aku..
1/2 kg tepung gandum
1/2 pkt mauripan
sikit garam
2 sudu gula
2 sudu margerine
2 sudu susu tepung
1 cawan air suam

Hiasan:
Gula caster/ gula icing

1. Campur semua bahan untuk dough iaitu tepung,mauripan,susu,gula,garam,margerine & gaul rata.
2. Tuang air sedikit demi sedikit sambil diuli.Air kena ikut sesuai..Jika dah cukup lembut  tak perlu habiskan.Jika x cukup lembut,tambah sedikit lagi air
3. Canai & terapkan dengan acuan.Jika tiada acuan boleh guna mulut gelas & lubangkan tengahnya dengan jari telunjuk.
4. Tabur tepung dalam dulang baru letakkan donut yang dah dibentuk.
5. Biar lebih kurang 1/2 jam hingga dough kembang.
6. Panaskan minyak yang banyak dengan api perlaan & goreng donut hingga garing.
7.Golekkan dalam gula caster @ kalau guna gula icing ayakkan atas donut.


No comments:

Post a Comment