Wednesday 26 December 2018

SAMBAL AYAM DAUN KARI SANGAT SEDAP

Sambal AYam Daun KAri
Lauk sedap yang semua suka dalam family aku
Mak aku selalu masak
Kadang Sambal Ikan Daun Kari
Kadang Sambal Ayam Adaun KAri


Ni yang mak aku masak
Untuk kakak bawa balik kolej hari tu
Bukan semalam
Tapi sebelum kitorang balik kampung lagi
Pic  Q dalam draff


Sambal Ayam Daun Kari ni  kena makan dia jer
KAlau campur lauk lain x kick
Takyah kuah
Takyah nak sup bagai
Gaul sambal ni ngan nasi putih
Walla...



Kakak bawa balik pun memang Sambal Ayam ni ngan ansi putih jer



Mak aku campur ngan kentang
Aku suka kentang


SAMBAL AYAM DAUN KARI
1 mangkuk isi ayam - dipotong jalur
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 tangkai daun kari
Minyak untuk goreng

Bahan Blend:
20 cili kering- rendam air panas
1 bawang besar
3 bawang putih
1 pelepah daun kari

1. Blend bahan blend hingga halus
2. Isi ayam digaul sikit garam kunyit dan sesudu tepung.
3. Goreng ayam hingga garing
4. Tonggalkan minyak goreng kira- kira 3 sudu dalam kuali
4. Tumis daun kari
5. Masukkan bahan tumis.Masuk juga asam,garam dan gula
6. Masak bahan tumis sampai naik minyak
7. Masukkan isi ayam dan sesuikan rasanya..

Daun Kari
Nenek panggil daun Karipolley
Hahaha...bapak kelakar nama tu



Nak masak sambal sedap  mak aku cakap kena masak sampai naik minyak
Kalau x naik minyak mak aku cakap kurang kick


Bau sambal + daun kari tu
memang heaven


Pastu baru masuk ayam
Ayamkena goreng dulu
Mak aku kata kalau buat Sambal Tongkeng Ayam lagi kick..!
Haaaa...pernah makan tongkeng Ayam tak...?
Aku pernah rasa..
Tapi xde la makan banyak
Sebab sedap tapi takut gak nanti molot bawang
Hahaha...sebab orang kata kalau makan tongkeng ayam nanti molot xleh diam
Mmmm....mak aku dah pernah bagi tips menyiang TONGKENG AYAM ...kat sini


 
Mmmmm....sedap plak la teringan Sambal Ayam Daun KAri ni
Nanti nak minta mak aku masak lagi lah.....
Actually ni pun aku minta mak aku masak sebab ada baca 1 komen kat entri RESIPI SAMBAL AAM DAUN KARI SEDAP kat sini......

Ok..bye

4 comments:

  1. Salam, sedapnya...

    heheh tapi kalau nak masak ni kita masuk dalam oven je.. kasi garing camtu aja.... then sambal buat atas stove.. kendian masukkan ayam dalam tu...


    Awak sekolah dah hampir buka ya... januari 2nd... cepat ye....
    kali ni....


    naik tingkatan 5...ooooo dah besar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..
      Kalau masuk oven mesti.lagi rangup..!
      Haaaa...azam mak kkter 2019 nak masak helty food..less sugar,less fat.....heee...x tau la kiter nak cayer ke tak..
      hahaha..

      Yupp...dah nak buka sekolah dah pun..huhuhu x puas cuti kali ni rasa cepet giler masa.
      Esok dah orientasi dah..semua form dah kena gi sekolah esok..except form 3 sebab dorang belum ada class after PT3..
      Semalam dah siap gi beli buku dah sebab esok xnak sesak ngam parent form 1..

      Delete
  2. tahun akhir di sekolah melainkan decide nak buat for six atau matriculations...

    ReplyDelete
    Replies
    1. so far x plan nk masuk form six or matric
      Kalau ada rezeki nak study education..
      Doakan kiter berjaya...

      Delete