Saturday 8 December 2018

NASI GORENG SARDIN BEKAL HARI KHAMIS

Nasi Goreng Sardin..
Menu yang dah selalu sangat mak aku masak.
Selalunya kalau masak lauk Sambal Sardin ke.
Apa2 yang menggunakan sardin..
Esoknya mesti sarapan Nasi Goreng Sardin..
Sebab ika  sardin memang xkan ada sesapa makan..
Tapi kalau mak aku masak Nasi Goreng Sardin..
Semua akan makan habis..
Heee

Ni Nasi Goreng Sardin hari Khamis nyer sarapan
Untuk abang nyer


Nasi Goreng Sardin
Untuk bekal nyer
Haaaaa...banyak kan...?
Ni yang dalam bekas kecik ni aku nyer bekal
Aku still ikut mak aku



Dalam bekas besar ni mak aku cakap nak makan ramai2 ngan achik Yati & achik Ruby
Achik Yati request nak makan Nasi Goreng Sardi by mak aku..
Agaknya mak aku selalu citer masak Nasi Goreng Sardin kot
Hahahaha...
Selalu masak Nasi Goreng Sardin Recycle
Nak elak membazir
Kalau nak makan senditi leh la recycle
Yang ni lak bukan Sardin Recycle la..
Nak bagi orang lain makan xkan nak guan sardin recycle





Penuh satu kuali mak aku masak


Ni untuk abang
Tinggal bawah tudung saji

NASI GORENG SARDIN 
3 cawan beras - tanak nasi biar agak keras
2 tin sardin
1 batang carrot
1 cawan terung pipit
1/2 cawan minyak
1 sudu garam halus
Daun sup + daun bawang

Bahan Blend:
5 cili kering
10 cili padi merah
1 bawang besar
3 bawang putih

1. Tanak nasi dan leraikan biar sejuk
2. Panaskan minyak dan tumis baham blend hingga naik minyak.
3. Masukkan sardin bersama sosnya dan lenyek2an sardin
4. Masukkan terung pipit dan carrot.
5. Gaul rata dan tambah garam
6. Masukkan nasi dan gaul balikwan nasi hingga rata dan berasap
7. Sesuaikan rasa dan tabur daun sup & daun bawang



Sardin bersama sosnya
Mak aku cakap asal beki sardin nak masak Sambal Tumis dengan Terung Pipit


 Terung pipit ni la mak aku kata nak masak Sambal ngan Sardin ni
Tapi dah cik Yati request nak makan Nasi Goreng Sardin..
Mak aku cakap masukkan jer semua bahan nak masak sambal tu jadikan Nasi Goreng Sardin..
Boleh makan ramai2 supaya lebih  berkat..
Ustazah pesan..walaulun makanan sedikit tetapi jika dimakan dimakan beramai2 ianya  lebih berkat..
Begitu juga dengan bangun awal pagi rezeki lebih berkat..
Haaa....aku pun dapat info dari membaca..
Dah pernah share about APA ITU BERKAT?....kat sini.


 Ok...sardin sedang dimasukkan dalam tumisan...
Share plak about masak Nasi Goreng Sardin..
Heee...pagi2 buta rumah dah bau sardin..
Sebab nak bawa bekal..



Mula aku pun ingatkan green peas dalam mix vegetable tu .
Hahaha...rupanya terung pipit..


 Colourfull...
Mak aku cakap dah boleh wat laukakan ngan Nasi Putih dah ni
Tapi kasi gaul siap2 la..jadikan Nasi Goreng



Nasi putih fresh baru ditanak
Bukan juga nasi recycle
Beras pun dah naik.harga mendadak jer..
Gaji bulan lepas ikit mak aku belanja barang dapur..beli beras  1 beg rm30++
Minggu lepas tengok brand tu naik jadi rm40++
Mak aku cakap kena tukar brand lain la plak
Telur pun bapak giler dah naik harga
Bulan November beli 10 bjji gred B rm 3.50
Minggu ni 10 biji gred B rm 4.80
Telur Omega 10 biji baru rm4.60
Hmmm...puas fikirw ..aku amik jer telur omega.
Sebab telur kat rumah memang hanya tinggal 5 biji telur itik jer dah yang mak aku beli ngan kakak hari Ahad tu..
Haaa...bab telur aku memang tahu sebab memang aku yang tukang ginamik telur kat rek telur dalam Hero tu..
Rupanya mak aku cakap hadga telur tu naik sejak minggu lepas lagi
Sebab tu mak aku kata amik telur itik yang dah citer TELUR ITIK...kat sini tu
So...lepas ni kalau order telur dadar @ telur mata kat kedai makan lepas ni jangan  viral lak cakap kedai tu jual telur mata pun mahal..
Harga telur memang mahal yer..!
Sila rajin2 gi kedai or supermarket untuk tahu harga barang dapur .
Heeee...sajer jer nak cakap aku ni PA mak aku.
Hahahaha..



1 kuali Nasi Goreng Sardin  dah siap..
Aku pun dah siap pun nak ikut mak aku.
Dah siap jemur kain baju..
Tapi mak aku la basuh..heee
Mak aku jer belum siap..!


xde pic makan kat meja mak aku sebab mak aku makan ngan cik Yati & cik Ruby kat meja luar
Aku makan kat bilik kerja mak aku..

 Update:
Tengok folder ada lak pic Nasi Goreng aku ni
Ngan Air Soya
Hahaha


Masa ni belum makan..
Mak aku bawa bekas besar tu kat luar makan ngan cik Ruby & cik Yati..
Aku makn sengsorang kat meja mak aku..
Alas meja kerja tu aku geram jer nak koyakkan ganti ngam wallpaper ..
Rasanya sejak zaman cik Am kerja kat situ  lagi alas meja tu.
Tapi mak aku x kasi usik..
Mak aku cakap habiskan kerja2 update file dulu sebelun usik meja tu..
Mmm...ok bosss!
Excited nak tolong mak aku sebab sebelum balik mak aku akan ajar aku drive jap pusing2 kat  tempat parking sebab tempat tu lapang..
Heee...verangan aku nak amik lesen tahun depan...
Sebab aku rasa drive kereta lebih mudah dari ride motor...
Patut la kawan2 aku Upie..Danish Wahab...Cak semua tu selamber je drive sendiri gi Sunway.
Danish lagi la ..siap drive Merc tu gi umah awek dia....
Haaaa...bapak dia kaya wei..
Aku x berani nak mimpi pun drive merc bagai tu..
Kalau dapat Axia pun dah syukur..
Tu pun mak aku cakap kalau Axia pun montnly paling  rendah kena spend juga rm400..
Alamak...aku ingat lepas axam tahun depan nak kerja kumpul duit nak beli kereta..
Hahahaha...tingginya aku verangan....
Tapi verangan sambil usaha tu satu doa kan..
Kann...kan...
Don't kecam2 me..!
Ok..bye

No comments:

Post a Comment