Thursday 6 December 2018

TELUR ITIK DAN CERITANYA....

Telur Itik
Seronoknya mak aku beli telur itik
Telur fav aku
Kalau buat masak Lemak Cili Api
Pergh..!!
Kalau rebus makan gitu pun dah cukup sedap bagi aku
Sebab Telut Itik rasa dia lebih sedap dari Telur Ayam
Ada rasa Lemak  yang memang sedap
About Telut Itik Rebus  dah pernah post
KAT SINI......

Ada sebiji telur ni warna turqoist
Mak aku cakap kalau warna tirqoist ni nenek akan cakap warna Biru Telur Itik
Haaa...mesti nenek susah nak sebut turqoist
Kalau pink in Malay = Merah Jambu
Mmmm...kalai turqoist in Malay panggil apa ..?
Ntah...aku google pun x jumpa..
Jap nak tanyak kot mak aku tahu..
Ouh.....mak aku cakap turqoist in Malay =
Biru Firus
Haaa... bukan Fairuz tau..
Fairuz tu nama orang...


Mak aku cakap orang2 dulu banyak membanding dan samakan sesuatu dengan alam..
Contoh warna Biru Telur Itik
Kalau warna purple tu mak aku cakap nenek cakap waran  Biji Gemia..
Biji Gemia tu apa...?
Mak aku kata Gemia mean biji Buah Gemia a.k.a Buah Kundanv
Buah Gemia tu bijinya warna purple
Dah pernah tulis la pasal BUAH GEMIA....kat sini
Kalau hijau muda plak dikatakan Hijau Pucuk Pisang..
Warna oreng dikatakan Warna Pinang Masak
Biru Laut..
Merah  Cili
Apa lagi ntah aku dah x ingat mak aku sebut


Telur Itik..
Aku suka makan telur itik
Mak aku pernah masak
TELUR ITIK MASAK LEMAK CILI API DENGAN BELIMBING BULUH....kat sini..
Selain masak ngan Belimbing Buluh..
Mak aku pernah masak TELUR ITIK MASAK.LEMAK CILI API DENGAM PUCUK ASAM GELUGUR ..kat sini..


Mak aki cakap dolu2 nenek ada bela itik
Tapi bukan la banyak
Nenek juga pernah bela Itik Nila..
Itik Nila tu camaner..?
Mak aku kata nak terangkan complicated..
Nak senang faham cari kat Google Image...
Oooo...dah jumpa..
Seramnyer rupa itik nila...
Mak aku cakap Itik Nila tu berjalannya melenggang- lenggang
Nafasnya bunyi macam orang semput..
Hahahaha...bapak kelakar itik ni..
Mal aku citer kalau dolu2 kalau nak buat Kuih Baulu...nenek hanya akan guna Telur Itik untuk hasilkan baulu yang sedap waktu raya..
Sebab itik yang dibela hanya beberapa ekor..
Kena la kumpulkan telur itik  sehingga cukup 10-15 biji baru dibuat baulu..
Itik bertelur kat mana...?
Mak aku cakap itik yang nenek bela bertelur mana2 yang dia suka jer sebab itik tidak tidur di reban macam ayam..
Mak amu kata kadang itik bertelur bawah pokok rambutan...bawah pokok kopi dan kadang atas rumput je..
Kalau nak tahu kat mana itil bertelur..
Tengok kat mana itik ti tidur waktu malam
Esok pagi sebelum itik bangun..kena la cari kat mana itik tu sedanh tidur..
Baru la jumpa telurnya



Haaaaaaaa....ni mak aku tengah citer sambil feel ju.pa telur itik bawah pokok rambutan..
Hahaha...aku lak feeling lebey...!!!


Ni la Telur Itik tu asa beli
Nampak kotor
Tapi disusun slam tray telur 10 biji
Haaaaa.....aku memang tahu ni Telur Itik
Sebab memang selalu beli barang dapur ngan mak aku termasuk Telur Itik
Tapi yang ni mak aku gi beli ngan kakak hari Ahad
Mak aku hantar kakak gi laundry
Pastu balik singgah beli  barang kat Hero
Yang lawaknya mak aku citer kakak kata ni Telur Masin
Kakak kata ni Telur Masin yang dah dibuang sekam padi hitam kat luarnya
Hahahaha.....
Ini Telur Itik la
Memang Telur Masin dibuat daripada Telur Itik la
Tapi ini memang Telur Itik bukan Telur Masin..!
Haaaa....



Haaaa...Telur Itik memang sedap an cantik
Egg yolk dia warna terang..
Mak aku cakap nak buat Telur Dadar jer



Telur dadar guna Telur Itik memang lagi sedap dar Telur Ayam



Kena lak Telur dadaryang Garing Rangup



Telur Dadar Garing Rangup
CARA BUAT TELUR DADAR GARING & RANGUP kat sini...

3 comments:

  1. Replies
    1. Kiter suka semua telur itik
      Gelur masin..telur rebus...goreng ..masak lemak semua sedap sebab telur itik lemak dan cantik

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete