Thursday 3 August 2017

TELUR DADAR RANGUP GARING

Telur Dadar Rangup dan Garing...
Aku pernah cuba buat tapi selalu fail..!!
Kalau telur dadar biasa tu aku panda la..
Telur Dadar Cheese pun aku pandai buat..
Cuma Telur Dadar Rangup ni kalau teringin nak makan...
Memang aku akan minta mak aku buatkan...



Aku suka makan tepi- tepi Telur Dadar ni yang rangup garing..
Lemak- lemak...
Sedapppppp....


Abang la paling suka Telur Dadar Rangup ni...
Tapi sekarang dah x boleh nak rebut ngan abang dah....
Abang dah x kerja kat KL dah....
Kalau abang ada time balik kerja malam abang selalu call aku tanya nak burger ke x...?
Sekarang kalau lapar tengah malam dah xde sapa nak beli burger...
Huhuhu...
Aku tahu abang memang sayang kat aku...



Ni Telur Dadar yang mak aku masak malam semalam....
Sebiji jer...
Untuk aku....
Sebab dah janji ngan aunty Ogy nak soh mak aku tunjukkan cara wat Telur Dadar Rangup ni...
Tapi still mak aku yang buatkan ..
Sebab aku nak buat takut x jadi...
Tengok mak aku buat biasa- biasa jer...
Tapi naper aku buat dia x nak jadi...
Hmmmmm.....
Mak aku cakap memang biasa jer...
Cuma teknik & tips jer yang perlu...
Akupun gigih la belajar...
Bukan belajar masak..
Belajar tengok jer...
Hahahaha....


TELUR DADAR RANGUP 

1. Pecahkan sebutir telur dan campur secubit garam


2. Pukul dengan garfu supaya garam cepat sebati.



3. Panaskan minyak lebih sikit dari goreng dadar biasa....agak- agak macam nak goreng ikan...Lebih kurang ½ cawan

4. Tips paling penting......
     Minyak mesti betul - betul panas supaya nanti      telur dadar KEMBANG cantik..
     Tuang telur yang sudah dipukul tadi agak
     tinggi supaya bila jatuh dalam kuali akan jadi
     tepinya beropol cantik.Kerana minyak cukup
     panas..telur akan terapung dan takkan
     melekat pada dasar kuali

 Kalau minyak kurang panas nanti telur dadarnya akan melebar dan nipis serta xnak kembang...



5. Bila nampak bahagian bawah telur dadar mula garing, terbalikkan.
Masa ni telur dadar akan terapung dalam minyak sebab ia ringan dan kembang


6. Ulang balik- balikkan beberapa kali seperti menggoreng kuih cucur..



7. Walaupun Telur Dadar ini sudah masak..
     Tapi perlu terus digoreng dan balik- balikkan
     seperti menggoreng cucur...supaya dapat
     hasil yang garing rangup



8. Kena lebihkan kesabaran membalik- balikan macam goreng kuih atau goreng ikan.



9. Walaupun guna minyak agak lebih dari telur dadar biasa...Tapi telur dadar rangup ni tidak terlalu menyerap minyak...
Lihatlah minyaknya hanya susut sikit sahaja..
CUMA warna minyak lepas goreng dadar ni agak gelap



10. Bila nampak garing rangup disekeliling telur dadar tu bolehlah ditoskan dan angkat...



Ropol tepinya paling aku suka...

Kata mak aku nak buat Telur Dadar Rangup ni nampak jer macam banyak tips tapi kalau selalu buat akan rasa senang sahaja....
Kerana nenek  pernah berkata ....
" Practice Make Perfect"
Hahahahaha......

5 comments:

  1. Thanks mak dik cella bagi pic step by step lagik....sedap ni telur dadar rangup gandingkan pula dgn nasi goreng petai...huh...enak..

    ReplyDelete
  2. Thanks mak dik cella bagi pic step by step lagik....sedap ni telur dadar rangup gandingkan pula dgn nasi goreng petai...huh...enak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap ooooo...
      Abang kiter suka makan lauk ni ngan sup..
      Abang kata kat kedai selalu makan camtu namanya "Nasi Bujang"...
      hahaha... bukan nasi Kahwin Paksa tau..kikiki

      Delete
  3. Memang sedap pekena ngan ngan tomyam perghh sedap nak mati �� papepon terbaik����

    ReplyDelete
    Replies
    1. ops...jangan mati dulu...hahaha
      Memang sedap kalau makan panas2

      Delete