Sunday 6 August 2017

CEKODOK SUSU CICAH KARI

Cekodok Susu Cicah Kari...
Makan pagi- pagi....
Kalau sakit perut nanti....
Tanggung sendiri....

Haaaa...cam puisi lak..
Eh, Cikgu kata puisi tu banyak jenis..
Ada pantun...sajak....syair...gurindam...
Kalau yang bunyi rima hujhng dia tu samaaaaa jer...
Tu syair...
Mmmm....whatever lah....
Aku nak makan Cekodok Susu Cicah Kari..




Sepinggan penuh....
Kari Kepala Salmon..
Mak aku masak semalam...
Mak aku cakap xyah tulis lagi dah pasal Kari Kepala Salmon tu sebab dah banyak entri Kari Kepala Salmon tu...
Heeee...
Makan jer lah....
Kakak dah kuar gi  IOI Mall  Putrajaya ngan kawan- kawan dia...
Untung ar ...
Bila cakap untung la kakak leh kuar ..
Mak aku jelingggggg aku...
Naper.....salah ker cakap camtu...
Mmm...
Ooooooo......yer lah...yer lah..
Akunpun untung juga....
Malam tadi aku pun kuar gi Western Food ngan gang aku Umi...Nad...Farah...Mai...
Ada sekali Putra...Ruzai...Ammar...Atuk..
Sajer jer nak makan- makan ngan dorang sebelum Khamis  ni dorang semior tu semua dah trial SPM..
We all pun pasni trial gak..
Minggu depan..dah trial
Masa hantar aku gi makan tu mak aku dah cakap ni last kuar..
Pasni semua kena fokus axam..
Xde outing2 dah sampai lepas axam..
Huhuhu...



So...hari ni dah xleh kuar la...
Makan jer lah Cekodok Susu Cicah Kari ni...
Mak aku gi hantar kakak umah Kak Mai...
Dengar mak aku merungut sebab kena jadibMak Supir aku ngan kakak...
Mmmm...dah nak naik Grab Car....Uber bagai mak aku x kasi..
Mak aku kata risau la bagai..
Macam kawan- kawan aku semua nak gi mana pun semua guna Grab..Uber...
Aku jer mak aku hantar...amik...
Hari tu masa gi Mid Velly  iftar  bulan puasa tu jer balik ngan Cak..
Tu pu  mak aku kasi sebab mak Cak yang hantar..
Tu pun mak aku berkali- kali pesan..
Kena balik cepat..



 Mak aku hantar kakak...
Layan jer lah Cokodoks ni sengsorang...
Tapi jujurnya kalau cicah kari ni aku lagi suka
CUCUR KEMBUNG & PUDING CAREMEL kat sini
Sebab cucur krmbung tu lagi lembut berlubang- lubang...
Bila cicah kari..
Pergh....dia nyer absorb kuah tu...
Huh melelehhhh....
Tapi Cekodok Susu ni pun sedap juga..
Cuma x selembut Cucur Kembong tu..
Lepas makan mak aku dah balik...
Mmmm....selongkar folder resepi mak aku &  pic galerry

CEKODOK SUSU 
2 cawan tepung
½ sudu teh garam
1½ cawan air panas mendidih
½ cawan susu pekat
Minyak untuk goreng



1. Sesiakan tepung ..susu pekat...air panas ..garam..


2. Bancuh susu dengan airbpanas dan garam.
    Terus tuang dalam tepung sambil kacau dengan sudu. hingga dapat adunan macam nak buat karipap..


3. Bulat- bulatkan tepung tadi sebesar fishball



4. Panaskan minyak dan goreng hingga garing.



5. Toskan atas kitchen towel



6. Untuk aku mak aku cucuk pada lidi sate...

***Mak aku tu selalu ingat aku ni kanak- kanak tadika kot....
Mak aku dah lupa ker....aku dah remaja laaaa...
Hahahahahaha.....



Ni untuk aku...
Mak aku cakap kalau nak bawa BEKAL KE SEKOLAH elok cucuk camni...baru selera nak makan masa rehat...
Ish...kalau celup chocolate panas sedap nih..!!!
Untuk mak aku ngan kakak xde cucuk pun..
Mmm...kadang- kadang seronok juga jadi kanak- kanak..
Selalu dapat special
kikikiki...
Selain dari Cekodok Susu...
Mak aku pernah buat juga Cekodok Keledek.
Rasa dia hampir sama...tapi Cekodok Keledek lagi sedap dan lembut gebu..
CEKODOK KELEDEK PURPLE kat sini



Yang cucuk lidi tu aku nyer..
Yang xde lidi untuk mak aku ngan kakak...
Masa makan ni mak aku cakap ada juga..
Kuih seakan Cekodok Susu ni..
Mak aku cakap ianya salah satu dessert terkenal dalam Masyarakat Singh..
Mak aku cakap namanya GULAP JAMUN
Selalu dihidang dalam majlis istimewa kaum Singh..
Mak aku kata cekodok susu tu dorang x la cicah kari sebab namapun dessert..
Tapi cekodok tu direndam dalam madu atau sirap yang manis..
Mmmm.....mak aku memang suka explore bab- bab makanan ni...
Camaner Gulap Jamun tu...??
Jom Google..GULAP JAMUN kat sini

No comments:

Post a Comment