Friday 21 December 2018

PETAI ,TEMPE & BILIS BERLADA

Petai,Tempe dan Bilis Berlada
Lauk mak aku masak untuk lunch hari Ahad
Lepas balik dari Kulim..
Seminggu balik Kedah kali ni  memang x puas
Tapi memang cuti sskolah kali ni rasa macam pendek giler
Tetiba jer cuti  tinggal minggu depan jer dah
Huhuhu...


Ni Petai,Tempe dan Bilis Berlada
Lada tu mean cili la..bukan lada hitam
Mak aku kata kalau dalam buku BM darjah 1 tahun 70-an dan awal 80-an cili memang ditulis sebagai lada.
Kadang disebut cabai
Balik dari Kulim hari Sabtu tu dah nak maghrib baru sampai
Esoknya pepagi buta lagi mak dah masak nasi dengan Kari Ikan Masin dan Petai,Tempe & Bilis Berlada ni

Actually petai ni yang beli masa gi PEKAN RABU @ TANAH MERAH ... sebelum gi Kulim tu
Ssparuh petai ni dah masak hari Khamis sebelum gi Kulim
Baki lagi 4 keping mak aku kata elok lagi dalam peri ais...
Tempe tu pun acctually yang beli dari KL bawa balik Kedah..
Haaa..kat Kedah ada juga tempe tapi x la banyak macam.kat KL
Kalau musim.raya jer banyak dijual kat pasar
Mak aku cakap dolu2 sebelum zaman mellenium tempe x jumpa la kat Kedah
Kata mak aku tahun  90-an kalau musim raya sebelum balik Kedah mak aku akan beli tempe banyak2 kat KL ni dan gaul garam dan goreng siap2 untuk bawa balik Kedah supaya tahan lama.
Masa tu mak aku kata kat kampung nenek hanya kat umah nenek jer disediakan Ketupat Daun Kelapa bersama set lengkap Lontong,Lodeh,Ayam Merah, Kuah Kacang dan Sambal Goreng..
Rumah lain kebanyakannnya hanya sediakan ketupat palas dan lemang .
Ketupat Daun kelapa dan Nasi Impit bukan makanan yang dikenali di kampung nenek..
Mmmm....tapi kenapa hanya rumah nenek yang ada makanan tu..?
Mmm...mak aku ada cerita la sebabnya....tapi cam x best lak nak share kat sini..aku lum sedia nak citer  sebab terlalu personel...
YTJT...
Tapi lately ni dah bersepah dah orang jual tempe kat Kedah terutama musim raya.
Kat kampung nenek pun dah ramai yang pandai masak dan makan tempe bagai..
Hari tu mak aku beli tempe ni kat Hero sebab sevelum bertolak balik Kedah singgah Hero dulu beki barang dapurbuntuk bawa balik kat nenek
Mmmm....aku memang peliks dengan habitat mak aku..
Hahaha...habit la...bukan habitat
Setiapnkali nak.balik kampung mak aku akan belanja sebakul barang dapur untuk bawa balik.
Bawang,cilinkering,kentang,ikan bilis, sardin,mee kering,pasta bagai..
Even...tempe pun mak aku akan beli bawa balik.
Macam.la kat Kwdah tu xde kedai dan pasar..
Seingat aku memang sejak zaman dahulu kala memang mak aku akan beli barang dapur kat KL.bawa balik Kedah...
Dah banyak kali aku suggestnkat mak aku balik beli kat Kedah jer...buat penuh bonet jer pun..
Tapi mak aku tetap beli sisp2...
Lama2 aku hanya follow jer lah apa mak aku bak buat..
Yang pasti aku tetap jadi PA mak aku merangkapmtukang tolak trolly..
Tapi selalunya dapat juga la aku cilok sekotak  susu HL atau sekotak ice cream..
Heeee.....upahhhh...!!!
Sebab mak aku pernah kata rasulullah pesan kena bayar upah kepada seseorang sebelum peluhnya kering..
Heeee.....

PETAI,TEMPE & BILIS BERLADA
4 papan petai
1 cawan bilis
2 keping tempe
1/4 cawan minyak
1 sudu teh garam
1 sudu geh gula
1 asam keping

Bahan Blend:
20 cili kering
1 bawang besar
3 bawang putih

1. Goreng garing ikan bilis dan tempe yang dipotong jejeri nipis
2. Dalam minyak yang sama tumis bahan blend
3. Ta.bah garam,gula dan asam keoing dan masak hingga naik minyak.
4. Sesuaikan rasa sebelum masukkan bili,tempe dan petai..




Nenek kasi petua...
Petai tang sudah dihiris ..rendamkan dalam air bercampur garam supaya petai lebih rangup teruta petai yang dah beberapa hari..
In sha Allah petai kembali segar dan rangup..
Banyak kali nenek pesan


Petai,Bilis dan Tempe Berlada..
Ok..bye

2 comments:

  1. Woòoò sedap my favourite..hilang programme diet.

    Best petai sedang musim... banyak la stock petai.

    Pasal beli siap siap kat kl tu..sebab bila sampai kat kampung ada benda yg dilist itu tidakada stock..habis..not in good quality..macam macam lagi
    So kurang kurang at least ada kedai yg sah diketahui ada stok dan qualiti ok. Dan tak payah bakik nak berjejal dgn traffic gi supermarket.. dari masa terbuang nak gi shoping cam tu baik guna kan utk jalan jalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaa.....hanya gang petai yang tahu betapa sedapnya petai kannnnn...
      Kat Kwdah petai dia murah..10 papan fresh ada yang rm7 ..ada yang rm8
      Kalau yang sepapan singgit memang gred A++ aaa..
      Nenek buat jeruk petai sedappp...
      Kiter memang makan x hengatbau dia dah..
      Mak kiter lagi ar..sesuap.nasi ...2 petai..
      Baoak ar...
      Cuma balik kali ni x puas nak.makan sebab macam rushing..

      Haaaa..tapi betul jugak.la about beli barang tu kiter baru dapat idea..
      Lain kali balik kiter suggwst mak kiter beli kat RTC..Sebab R&R RTC tu ada Mydin besar...
      Haaa..mak kiter cakap cadangan yang baik yang mak.kiter pun x terfikir...
      Heee....jimat masa..vangga kiter dapat share idea tu..hehehe

      Delete