Tuesday 4 December 2018

CANTIKNYA BUNGA ANGGERIK @ MAHA 2018

Mak aku sibok nak tengok pokok..
Tapi tengok jer lah..
Mak aku beli juga sepokok Kedondong dan sepokok Ciku Madu
Pastu bila cakap kat nenek..
Nenek bantai ketawa jer
Nenek kata orang gi MAHA cari la pokok- pokok rare...( haaa...nenek ko faham ke rare)
Ini setakat pokok kedondong & ciku nenek kata kat kampung bersepah...
Nak tanam @ xnak jer..
Mmmm....bukan salah aku
Mak aku yang nak beli...
Mak aku cakap nak tanam kat rumah baru tu untuk nenek petik jadikan ulam sebab mak aku cakap pernah makan ulam pucuk medondong kat R&R Gurun..
Sangat sedap kata mak aku..
Mak aku siap bungkus nasi & ulam pucuk kedondong untuk nenek..
Pastu jadi bahan gelak nenek jer lah...
Tapi mak aku beli jugak...


Aku nak tengok bunga...
Cantik2nya bunga orkid...
Mak aku cakap ni Bunga Anggerik
Tapi harganya bukan seperti yang aku nak la..
Hahahaha....aku mesti nak yang murah..!
Tapi harganya secantik bunganyalah..
Kalau tanya orang jual.mesti dia kata nak murah tanam la sendiri..!
Hahaha....



Haaa...ni bukan Pokok Bunga yer..!
Ni pokok cili
Tapi buahnya lebat macam pokok bunga
Naper nenek tanam.x jadi buah banyak macam tu..?
Mak aku cakap sebab cili yang ni ditanam dengan agrotechnology ..
Dorang dah buat R&D bagai
Nenek tanam main tanam jer..
Lagi satu mak aku cakap yang kita lihat ni Final Presentation dia
Kita tak tengok dari awal mereka tanam...
Membaja..meracun..
Pokok berbunga..
Berbuah
Sampailah cili tu masak memang dijaga rapi
Lebih2 lagi yang ni nak bawa gi MAHA
Mestilah mereka membawa hasil terbaik yang telah dibuat preparation sejak beberapa bulan yang lalu..
Ok..ok...!
Jom tengok bunga lagi

Bunga Orkid juga menarik perhatian aku
Mak aku cakap nenek x suka orkid
Bunga Raya pun nenek x suka
Bunga Bougenvilla pun nenek x suka
Habis nenek suka bubga apa jer..?
Mak aku cakap nenek hanya suka bunga balsam..a.k.a Bunga Keembong..
Mmm...mana nak cari..?


Bunga Orkid juga dikenali sebagai Bunga Anggerik..
Haaa..masa sekolah rendah cikgu Norimah selalu tanya soalan tu..
Senonim untuk orkid ialah....
Jawab la ramai2..
Anggerik cikgu...!
Hahahaa


Mak aku cakap dolu2 nama2 anak perempuan banyak menggunakan nama bunga
Nama Orkid dan Anggrik memang popular
Contoh ...?
Mak aku cakap ada seorang penyanyi dulu2
Namanya Orkid Abdullah
Mak aku kata orangnya cantik..
Suaranya sedap bila menyanyi
Lagu apa beliau nyanyi...nak juga aku dengar..
Mak aku cakap lagunya " Penawar Rindu"
Jap nak google..
Ok...dah jumpa nama dan lagunya KAT SINI.....
Tapi ejaan namanya English skit
ORCHID....dah arwah dah .
Tapi memang cantik dan merdu suaranya
Kata mak aku kalau filem dolu2 juga pelakon perempuan banyak menggunakan nama bunga
Contohnya Rose...dalam citer Pendekar Bujang Lapok tu
Melati,Kenanga,Cempaka, Siantan dll
Mmm...Lavender xde ker..?
Hahahaha


Bunga Anggerik ni mak aku cakap ada lagunya..
Haaaa....aku tahu..aku tahu..
Mak aku memang selalu nyanyi lepas..
Jap nak suruh mak aku nyanyi sikit..
Nak tulis wordingnya..

Apa dipandang kepada anggerik
Tumbuhnya liar di dalam hutan
Mekar sehari esok binasa
Sebelum kembang sudahpun mati..

Bukan memandang kepada cantik
Pokok pangkalnya hati berkenan
Kalau sesuai budi bahasa
Sampai ke kubur tetap di hati

Mak aku cakap lagu tu dari filem lama..
Tapi x ingat tajuknya..
HHeee.....google jap nak cari lagu yang sebenar
Dah jumpa...KAT SINI.....
Omak aiiii...
Bapak klasik lagu dia...
Lagu dari filem Bawang Putih Bawang Merah..
Heeee...aku tak pernah tengok filem tu versi asal yang hitam putih ni
Yang aku pernah tengok  filem animasi
Bawang Putih Bawang Merah yang guna suara Erra Fazira jadi Bawang Merah & Raja Azura jadi Bawang Putih..
Dolu2 masa kecik ada CD filem tu kat rumah
Ulang2 tengok sampai boleh hafal dialognya
Mmm.....rindu nak tengok citer tu..
Kat youtube ada ker..?
Hee...jap...
Eh ada la......KAT SINI....
Tapi mak aku cakap versi asal dan versi animasi tu terbalik..
Terbalik macamana..?
Mak aku kata versi asal Bawang Merag Baik, Bawang Putih jahat
Tapi dalam versi animasi Putih baik..
Merah yang jahat..
Mmm...mana satu yang betul..?
Haa...mak aku kata kalau cerita dongeng dulu2 versi Bawang Merah baik yang betul..
Sebab mak aku kata kononnya setiap kali kita memotong bawang merah kita akan menangis kerana simpati pada nasib Bawang Merah yang dianiaya ibu tirinya
Manakala masa potong bawang putih kita tidak menangis ,malah guna pun sikit sahaja swbab x suka perangai Bawang Putih .
Hahahaha....pandainya orangw dulu mereka cerita....
Mmmm...mak aku memang suka citer mender dongeng ni masa aku sekolah rendah dulu..
Mak aku kata buat pengajaran..




Ok...sambung citer bunga..
Sebenarnya banyak giler bunga2 kat MAHA tu
Tapi sebab panas dan rimas
Aku hanya jalan2 tempat yang x ramai orang
Itupun sekejap sahaja..
Pastu blah..
Nak snap.pic pun malas
Bila aku asyik merungut panS dan rimas...
Mak aku ajak keluar jer dari situ..
Yessss.....
Aku memang x suka tempat yang rimas dan panas ni..
Muka dah terbakar
Badan dah melekit



Alamak...
Nampak cactus la...
Aku suka..aku suka cactus..!!!
Aku ajak ma aku masuk tempat cactus..!
Aku nak tengok sebab aku suka
Cantikkk...aku nak beli lah..
Tapi bila ajak mak aku masuk..
Mak aku x layan..
Mak aku jalannnnn jer terus..
PADAN MUKA AKU..!!!

6 comments:

  1. best laa baca citer awakk..
    boleh buat buku cerita ;0

    akak tak sampai lagi kat MAHA ... tgk kat dlm tv jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..nanti kiter tulis bukaj cdrita sis beli tau...
      Cerita Kura2 dan Arnab..hahaha
      Tinggu 2020 plak MAHA..
      Tapi kejap jer..sebab yabg 2016 kiter rasa macam tahun lepas jer..
      Bila tengok older post...hee..2016..

      Delete
  2. Tapi bila ajak mak aku masuk..
    Mak aku x layan..
    Mak aku jalannnnn jer terus..
    PADAN MUKA AKU..!!!



    ksian.....

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Hahaha...cuti ni asyik tengok Slot Drama Sangat @ TV3
      Mak kiter bising kiter asyik tengok drama..
      Mak kiter cakap nanti terikut citer dalam drama tu
      Heeee...mana ada

      Delete