Monday 24 December 2018

KULIT LEMBU MASAK LEMAK CILI PADI

Kulit Lembu Masak Lemak Cili Padi
Actually Kulit Lembu Masak lemak cili Padi dengan Petai
Haaaa...Kulit Lembu ok..!
Pernah makan kulit lembu?
Hehehehe...aku dah makan...
Anda bila lagi?
Hahahaha....

Mak aku masak ni masa belum balik kampung hari tu lagi
Beli Kulit lembu ni kat Pasar Tani
Masa mak aku beli memang aku geli gelemen
Ada ke mak aku beli kulit lembu
Tak pernah lagi aku makan kulit lenu
Tak pernah aku tahu pun Kulit lembu boleh dimakan


Mak aku masak pun memang aku jual maham xnak makan
Hari mak aku masak lauk ji hanya mak aku jer yang makan
Aku x makan
Abang pun x makan
Tapi esoknya bila mak aku dah panaskan mak aku suruh juga rasa
Aku cuba juga 1 potong
Mmmm...rasa dia kenyal
Ada rasa macam Sup Urat Keting
Mmmmm.....not bad la..!


KULIT LEMBU MASKA LEMAK CILI PADI
1/2 kg kulit lembu siap proses
1 asam keping
3 papan petai -ambil isi
1 kotak santan
1 sudu teh garam
1 batang serai

Bahan Tumbuk
15 cili padi
1 ketul kunyit
1/2 bawang besar

1. Bersihkan kulit lembu dan kikis segala lapisan lemak
2. Rebus hingga lembut dan hiris
3. Masukkan kulit lembu ,bahan tumbuk .serai dan 2 cawan air dan masak hingga mendidih
4. Tambah asam keping dan petai
5.Tambah santan dan sesuaikan rasanya


Kulit Lembu yang siap diproses
Tetapi perlu dibersihkan lagi dan dikikid segala lalpisan lemak yang melekat pada kulit lembu
Mak aku cakap Kulit lembu ni asalnya dikeringkan hingga menjadi nipis dan ringan
Kalau kat kampung nenek kulut lembu kering ni mak aku kata dipanggil BELULANG
Belulang ni lah digunakan untuk buat kompang dan gendang
Mak aku kata bahagian yang ditepuk dan dipalu pada kompang dan gendang tu kulit lembu la tu
Haaaaa...pasni jangan plak amik kompang dan gendang buat Masak Lemak Cili PAi ni
Kalau ada kompang dan gendang yang hilang aku tak bertanggung jawab



Ni Kulit Lembu yang mak aku dah bersihkan dan kikiskan kekotorannya


Ni Kulit
Kulit Lembu,bagan tumbuk,garam,air dan serai dimasak hingga mendidih


Petai diambil isinya
Actually bijinya
Petai orang x makan isi
Tapi orang makan bijinya
Hahaha


Mak aku kata patutnya masak ni guna petai fresh bersama kulitnya
Petai ni dah kecut
Tak sesuai la nak masak dengan kulitnya
Mak aku kata nak segarkan semula bijinya yang dah kecut
Kasi rendam dalam air  lebih kurang 20 minit


Gulai Lemak Cili Api Kulit Lembu


Dah siap...
Ready to eat

7 comments:

  1. salam,

    ada teringat zaman zaman negara di benua afrikayang dilanda famine.. mereka yang survived tulis mereka terjumpa kulit belulang perhiasan lalu mereka rebus dan makan.
    (apart from makan rumput rumput)

    liat dak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak..
      Kasihannya mereka.
      syukur kita di Malaysia rezeki melimpah.

      texrure dia x liat tapinkenyal dan jernih macam urat keting yang empuk lembut..
      Kiter jamah jer..tapi not bad la.
      Mak kiter siap cakap nak beli lagi lepas ni..
      sedap la tu..
      Heee

      Delete
    2. Whoaa

      Makan Tu Banyak collagen..sure mak awak awet Muda ..rambut Hiram tak beruban.kulit tegang...hehehe
      Natural beauty remedy but less cholesterol.
      Kenyal.tu penat la jaw make mengunyah...hahahah

      Delete
  2. Sedapnye,seronok mengunyah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi
      Mak kiter cakap sedap
      Tapi kiter belum bran nk try
      Hehehe

      Delete
  3. Ayah mertue memang ada bela lembu n kerbau. Tiap kali raya mesti tumbangkan lembu n kerbau. Abah mesti basuh bersih2. Nanti nak masak senang. Sedap kulit lembu ny. Kenyal2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh... Kalau kulit lembu fresh proses sendiri meati lagi sedap..
      May be🤭🤭
      Coz mak kitwr jew makan..
      Kiter belum ada keinginan nak rasa.. Heee

      Delete