Wednesday, 2 July 2014

MAKAN TONGKENG AYAM...NANTI MULUT X RETI DIAM...?


First Time aku makan Tongkeng Ayam....
 Ni lauk sebelum puasa hari tu..Tongkeng Ayam Goreng...Mak aku kata selama ni memang mak aku makan tongkeng ayam tapi x pernah la beli tongkeng ayam..Sekadar makan jika beli ayam tu goreng la sekali .Kalau beli ayam seekor ..tongkeng ada satu je pun...
Tapi hari tu ntah apa mimpi ,,maka ku beli tongkaeng ayam 1 paket...Aku panggil Bontot Ayam...Tapi mak aku kata ni bukan Bontot tapi Tongkeng..Ooooo

Lagi satu,aku ingatkan Tongkeng Ayam ni masak cam tu je..Rupanya leceh juga tengok mak aku siapkan sebelum boleh masak...
Mak aku panggil aku suruh tengok camaner nak siang Tongkeng Ayam...
Hmmmm follow je...kang kena leter...heee


Tongkeng ayam ni ada 2 lapis..Ada macam 1 lagi tongkeng kecik atas Tongkeng yang besar...
Mak aku kata Tongkeng yang kecik kat atas tu kena potong & buang..Potong camni...
Bahagian tu mak aku kata  pundi lemak & kena buang..
Warnanya kuning pekat & bila dipicit memang berminyak..

Ni la bezanya.. Yang kiri tu lum buang pundi lemak..Yang kanan dah buang pundi lemak..
Yang ni semua dah siap buang pundi lemak..dah cuci bersih & dah gaul dengan garam dan serbuk kunyit..Pastu tinggal goreng jew...
Dah goreng garing...camni la rupanya..Mak aku ngan abang la makan beria-ia..Aku makan juga la 2 ketul...

Hari pertama puasa hari tu ,selain Asam Pedas Ikan Pari..Mak aku masak lagi  Sambal Tongkeng Ayam...
Kata mak aku lagi..orang-arang tua zaman dahulu selalu pesan jangan makan Tongkeng Ayam sebab nanti banyak cakap..mulut x reti diam macam dalam lagu ...Ayam..

 Ayam – Jalil Hamid
Ayam..
Bermacam ayam
Ada ayam kampung, ayam hutan, ayam siam
ayam turki, ayam belanda
Ayam Hutan, boleh terbang
Ayam kampung dalamlah reban
Ayam bandar di dalam pasar
Ibu..
Si ibu ayam
Telor sebijik
Riuh sekampung
Kata bidalan, berkaki ayam
kalau makan, ajak-ajak ayam.
Kalau nak tidur, tidur-tidur ayam
Kalau tak nampak itu rabun ayam
Makan leher ayam nanti bersanding kepala teleng
Makan tongkeng ayam nanti mulut tak reti diam
Makan kepak ayam peha ayam dada ayam
Satu tak boleh makan jangan makan bulu ayam

Bila aku tanya mak aku..betul ke camtu..mak aku kata dia pun xtau......huhuhu

3 comments:

  1. Goreng pulak dgn tepung bestari..
    Marvellous dek!

    ReplyDelete
  2. Goreng pulak dgn tepung bestari..
    Marvellous dek!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaa..mak kiter cakap nanti nak beli tepung tu dan cuba goreng dengan tepung tu pulak...tapi kiter x minat sangat tongkeng ayam ni... walaupun x makan rongkeng ayam tapi molot kiter tetap x reti diam..hahaha

      Delete