Thursday, 3 July 2014

AYAM PANGGANG & KENTANG ROSEMARY...IFTAR RAMADHAN 4..

 Ayam PAnggang Rosemary......Lauk Ramadhan ke-4
Makan ngan Nasi ni..Ni bukan Nasi Mandy macam hari Isnin tu...Tanya mak aku apa nama nasi ni...mak aku kata xde nama..Tapi macam Nasi Ayam la..Makan plak ngan Ayang Panggang Rosemary..Tu sebab aku namakan Nasi Ayam Panggang Rosemary
 Dah x pakai beras Nasi Mandy sebab dh tinggal sekotak lagi je..Mak aku beli beras Basmathi Super Extra Long...yang iklan nasi dia Panjangggggggggggggggg tu....Aku yang suruh mak aku beli beras ni...heee
xder sup..tapi mak aku buatkan sos & salad macam nasi arab tu juga...& mak aku tambahkan ..

Ada Sos Special yang buat guna stok dari Ayam PAnggang tu...Sedap sesangat...
 Tapi sos yang hari Selasa tu lagi best la sebab warna dia lagi gelap & black pepper dia lagi kaw3...

AYAM PANGGANG& KENTANG  ROSEMARY

2 peha ayam
4 ketul kentang
2 bawang putih
1 sudu rosemary
1/2 sudu garam
1/2 sudu lada hitam (Aji Shio)
Minyak Olive
1 sudu teh tepung gandum



 1. Basuh & berus kentang sampai bersih & x perlu kupas kulit..Potong wedges

2. Tumbuk rosemary,garam & + lada hitam Aji Shio..macam serbuk...
Ni Rosemary kering ..
Kena tumbuk sebab rupa dia kasar & baru la haru.. Kalau daun rosemary yang fresh,cincang pun dah ok.


3. Taburkan rosemary yang dah tumbung ngan garam & sebuk lada hitam Aji Shio pada kentang
4. Pada ayam pun sama juga..tambah ngan bawang putih tumbuk..
5. Masuk dalam loyang & renjiskan dengan minyak olive..

Minyak Olive dah habis..Hmm nasib baik dah beli yang baru..Baru aku tau yang minyak olive ni mahal juga harganya..Selalu aku main belasah je guna buat goreng telur nak makan ngan roti...
Macamana aku tau...?
Sebab selalu mak aku yang beli..tapi baru ni masa ikiu mak aku gi beli barang dapur,mak aku suruh aku ambil minyak tu kat tempat minyak masak mSebotol 500 ml ni hari tu aku tengok hari tu 23 hengget..Patut la mak aku selalu beli beli botol kecik cam ni je...Kalau minyak Vesawit tu mak aku beli botol besar...

 6. Panggang la sampai masak & garing..Mak aku kata dalam 1 jam...
Sos dia.. tengok mak aku buat..Dia cuma amik dulang bekas panggang ayam tu & kikis kerak2 bersama minyak bekas panggang ayam tu & tambah sikit tepung gandum & tambah sikit lada hitam..Tambah sikit air & kacau atas api sampai pekat..Nampak macam budus ..tapi memang sedap bangettt dong..!!!!
Mak aku juga ada masak Pengat Keledek Oren...Tapi aku ngan abang x suka..Mak aku makan sorang je..

Dah 3 hari berturut-turut minum Air Tembikai....
Kenapa gelas tu ada 4..?
Hahahaha..mulanya aku pun pelik...sebab gelas ada 4..
Pastu masa berbuka..bila tanya mak aku..
Mak aku kata dia lupa yang kakak xde...Masa amik gelas,mak aku dah kira ngan kakak sekali...
Hahahahahaa....

No comments:

Post a Comment