Tuesday, 1 July 2014

IFTAR RAMADHAN 1- DAH KURANG SORANG

 Hari pertama puasa ...Kakak dah nak ballik asrama sebab esok Isnin dah ada kuliah..Kakak hanya sempat sahur je sama2 ngan kitorang...Pukul  9 pagi kakak dah siap nak balik..
Lepas amik kawan kakak kat LRT terus gi TBSBTS sebab kakak dah beli tiket pukul 10.00 pagi..
Masa amik kakak balik hari Khamis hari tu pun tunggu dalam kereta je sebab mak aku kata malas nak naik parking atas sebab sunyi ..takut...Tunggu je dalam kereta sampai kakak keluar ikut pintu tu..Masa hantar pun sama...tunggu dalam kereta & tunggu sampai kakak masuk ikut pintu kat Lobi tu..Nasib baik tangga untuk kakak turun kat bas tu tepi pintu tu je..
Masa amik kakak hari tu...aku ingatkan ada orang lelaki pakai baju Melayu & perempuan pakai Baju Kurung  tunggu buka pintu ....Sekali..
Hahahahahaha..Tipah tertipu...!!!!!
Itu gambar je la dorang lekat kat pintu. tapi saiz sama macam orangn betul2...Bila pintu buka,nampak macam dorang tarik pintu & bila tutup nampak macam dotang sorong pintu tu...best plak aku tengok...
Untuk berbuka hari pertama mak aku masak Asam Pedas Ikan Pari sebab abang nak makan ikan pari, Sambal Bontot Ayam.Sayur Kobis & Ayam Goreng..Tapi maka ku kata Asam Pedas ni masak ala-ala kari sikit..

ASAM PEDAS KARI IKAN PARI
1 keping ikan pari -potong 4
2 biji buah tomato- potong 4
10 cili kering
1 bang besar
2 bawang putih
1 serai
sikit lengkuas
1 sudu serbuk kari ikan
1 sudu kecik halba campur
1 sudu pes asam jawa + 1 mangkuk air
minyak
sikit garam & sikit gula
1. Blend cili kering,bawang besar,bawang putih,serai & lengkuas..+ dengan 1 sudu serbuk kari
2. Panaskan minyak & tumiskan halba campur .Kemudian masukkan  bahan blend sampai garing & naik minyak
3. Masukkan ikan pari & biar sekejap.Masukkan air asam jawa,garam & sikit je gula.
4. Biar mendidih & naik  inyak di lapisan atasnya..Rasa asam garamnya & siap..

Abang la paling suka Asam Pedas ni...Mak aku kata sepatutnya masukkan sikit belacan baru lagi kick..Tapi sebab takut luka operation kaki abang tu gatal kalau makan belacan.Sebab tu x masukkan belacan..Ikan pari pun, mak aku kata xtau la gatal @ tidak tapi sebab abang nak juga,mak aku masak kan la juga..
Ni lauk mak aku... Sambal Bontot Ayam...Eeeii.. aku memang x makan la..Tapi mak aku ngan abang kata sedap....Hmmm aku hanya makan Asam Pedas Ikan Pari & Ayam Goreng je...Sayur Kobis plak mak aku sorang je makan..
Dessert , mak aku buatkan Dadih Oren...Yang ada ceri tu,mak & abang nyer..Aku paling x suka ceri sebab rasa dia macam ubat...Tapi masa berbuka abang makan dadih ni sikit ke..Mak aku pun makan x habis sebab mak aku kata rasa Dadih Oren ni macam ubat antibiotik..hahahahaha...abang terus xnak sebab abang kata dia dah muak makan ubat sejak dah lebih sebulan...makan dadih ni dah macam ubat,sebab tu dia x nak...
Alhamdulillah...aku la habiskan semua 3 bekas tu..hehehehe ...sukanya aku..!!!!!!
Gambar ni juga aku amik ngan handphone & whatapp kat kakak..Masa ni kakak kata kat tempat dia dah masuk waktu berbuka & kakak tengah berbuka ngan roomate dia kat cafe.Kakak kata kawan dia bawa makanan & dorang makan ramai2..hmmm..cem best je..!!!
 Air plak..hari pertama minum Air Powerberries Pell Fresh ni je..Mak aku minum Teh O panas je..Aku ngan abang je minum air ni...Tapi abang x berapa suka.Abang kata masam..Dia hanya minum segelas...
Yessss..!!!! dapat la aku minum puas2..minum sorang xyah rebut2..heeee







No comments:

Post a Comment