Wednesday 2 July 2014

IFTAR 2...NASI MANDY KAMBING & JUS TEMBIKAI...!!!!

Mandy Kambing...
Eh..Kambing dah mandi...hehehe wat lawak budus la plak..Kambing mana nak mandi...sebab tu kalau orang yang x mandi ,oarang kata macam kambing..hee
Iftar hari ke-2 Ramadhan...Nasi Mandy Kambing...Request dari abang..
Kali terakhir abang kata dia makan kambing ..sehari sebelum masuk wad..Beli Kambing Panggang kat Pasar Malam Sungai Besi hari Rabu 28 Mei 2014...Mak aku belikan 2 pack..Pastu lepas operate ,abang nak makan kambing,tapi nenek kata x boleh lagi sebab takut luka gatal...
Hari ke-2 puasa ,mak aku buatkan la Mandy Kambing ni sebab kesian kat abang...
Mak aku kata dia guna Mandy segera yang dalam kotak ni je..Tapi yang kotak Mandy Kambing dah buang..lupa nak amik gambar.. Yang ada stok lagi kat rumah ..ni je..Mandy Ayam...
Sama je kotak & berasnya..cuma Mandy Ayam..kena la guna ayam..Mandy Kambing,gunakan Kambing...Hari tu nampak mak aku ada beli 2 Mandy Ayam & 3 Mandy Kambing..
 Cara nak masak Nasi Mandy semua ada kat belakang pack tu..Mak aku kata dia follow je ...
 Kambing je kena beli & marinated sendiri...Guna rempah yang ada dalam pack tu...Pastu panggang dalam oven 1 jam...
 Salad Arab & Sos Harirah pun kena la buat sendiri tapi ada resipiya pada pack tu..Mak aku kata follow jew...

 SOS HARIRAH: 2 biji tomato+ 2 ulas bawang putih,air lemon & cili padi di belnd tanpa air semua tu + garam.. siap..sempoi tapi sedap...abang kata rasa dia best..

SALAD ARAB : 2 biji tomato & 1 batang timun dipotong dadu.Tambah bawanng besar dadu & daun ketumbar.Tambah garam & sikit lada hitam...siap..Ha..yang ni mak aku yang makan .Mak aku kata simple tapi sedap & kena la ngan kambing tu..

Pastu mak aku buat Jus Tembikai....Sejuk & yang ni la paling aku x sabar nak minum sebab hari ke-2 puasa memang panas sangat & tekak haus sesangat..Hari ke-2 kan hari Isnin...kena gi sekolah memang letih la...
Balik sekolah temankan abang nak gi Maybank sebab kad bank abang kena block..Gi kat Maybank..Maybank tu plak dah pindah ..Gi cari plak Maybank tu..Dah jumpa,jenuh plak nak tunggu sbb urusan lambat..Ambik nombor pukul 2.44...dekat pukul 4 baru sampai giliran abang...Aku sampai 3x lena atas sofa tu..Nasib baik tempat baru tu selesa & ada air-cond...heee
Sampai rumah dah pukul 5 lebih..terus aku tidur la..Tapi bila tengok mak aku buatkan Jus Tembikai...rasa cam nak minum je time tu walaupun dah dekat nak masuk waktu berbuka...
JUS TEMBIKAI
1/4 tembikai
2 gelas air
4 sudu gula
air batu

1. Potong & blend tembikai + 2 gelas air+ 4 sudu gu;a..
2. Terus masuk dalam jug & tambah air batu..
-  Gambar atas ni ,mak aku buat guna 1/4 biji tembikai...Dapat 1 jug & 3 gelas penuh.Mak aku siap potong tembikai tu buat hiasan kat mulut gelas tu..Rasa cam nak amik je tembikai kat mulut gelas tu...
 Eh, dah azan ......nak buka dah...



No comments:

Post a Comment