Wednesday, 2 July 2014

ROTI KERCA....IFTAR RAMADHAN 3

Ramadhan 3...Hari Selasa....penatnya sebab hari ni abang ada appoiment fisioteraphy kat HUKM...Mak aku dah cakp awal2 hari ni nanti bagitau cikgu Kelas nak balik pukul 12.30 sebab nak hantar abang kat HUKM...dari sekolah nak balik amik abang jalan plak jem..sampai rumah dah pukul 1.15 tengahari..Sebelum tu dah call abang suruh siap & tunggu..Lepas amik abang terus gi HUKM & sampai elok2 je 10 minit lagi pukul 2.00 petang..
Aku dah hangin sebab ada 4 orang perempuan cina potong Q masa aku nak daftar abang...Sejak ikut abang gi HUKM ,aku dah tau nak tolong daftarkan untuk abang sebab abang mana boleh berdiri lama2 dengan tongkat...Tapi nasib baik juga nama abang ..orang pertama dipanggil...Lepas abang masuk klinik fisio tu ..aku ngan mak aku bantai tidor dengan lenanya atas kerusi kat luar tu..
Aku ngan mak aku hanya sedar lepas abang kejutkan sebab dah siap fisio...Abang dah siap gi daftar appoiment baru pun...punya la penat aku..tidur sampai x sedar...rupanya lebih 1 jam aku ngan mak aku lelap atas kerusi tu...
Ni namanya Roti Kerca...Mak aku masakkan lepas balik dari HUKM....Abang request nak makan Roti Jala...Tapi mak aku kata Roti Kerca ni pun macam Roti Jala juga...Cuma cara buat dia je lain sikit..
Menurut kata mak aku..Roti Kerca ni antara makanan tradisi beberapa negeri di utara ..tapi dah jarang ditemui & ramai yang dah x kenal..Hmmm..betul la tu..sebab aku pun x kenal...Roti Jala aku tau la...Mak aku kata,kalau x tau kena la amik tau...nanti boleh buat sendiri bila dah besar..Lagi 1..kata mak aku,mana la tau nanti besar aku dapat belajat kat luar negara & masa tu teringin nak makan Roti Jala tapi xtau nak buat..So,boleh la buat Roti Kerca ni sebagai ganti sebab buat Roti Kerca xpayah pakai acuan..Oooooo
Roti Kerca buatnya macam Kuih Ketayap tapi xde inti la & mak aku kata makin nipis & kecil gulungan Roti Kerca ni,makin cantik & nampak kemas..Bila nak makan ngan kuah Kari Ayam,Roti Kerca akan digunting serong & dimakan bersam kari ayam atau daging...
Aku whatsaps kakak tunjuk menu ni...kakak pun balas yang dia gi berbuka kat luar ngan classmate dia..makan Mee Kari...Achik pun whatsapp juga menu berbuka..Acik kata xde Roti Kerca tapi menu caca merba..hahahahaha

 ROTI KERCA & KARI AYAM
2 cawan tepung gandum
3 cawan air - tambah ikut sesuai
sikit garam
'1 biji telur
sikit minyak masak

1. Blend semua bahan.Adjust sukatan air supaya dapat adunan yang cair.Kalau pekat sangat nanti kuih akan tebal & x cantik.

2. Panaskan kuali atau pan & buat dadar sesenduj demi sesenduk sampai habis..Buat nipis macam buat crepe & gulung kemas-kemas.. Buat sampai habis
3. Bila nak makan .gunting serong setiap gulung ...
4. Makan bersama Kari Ayam ..Kari Daging pun mak aku kata sesuai juga...

Abang makan Roti Kerca ni sampai 2 pinggan..Abang kata dia lagi sedap Roti Kerca ni berbanding Roti Jala sebab lagi feel sebab Roti Jala dah selalu sangat makan..Tapi mak aku x makan pun. Mak aku kata dia x minat & lebih berminat nak makan nasi...

Kari Ayam ni juga sebagai lauk untuk makan nasi..Tapi mak aku ada masak lauk Ayam Panggang Rosemary & Sayur Sawi Putih..
Ni la Ayam Panggang Rosemary bersama wedges...Yang cokalat2 tu,sos dia,,Hmmm memang sedap sangat..Mak aku hanya panggag 4 ketul je aya,...Rasa x puas makan..Esok nak suruh mak aku buat lagi....

Minumannya plak...Jus Tembikai Lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Dah 2 hari minum Jus Tembikai...Mak aku kata kena minum Jus Tembikai ni 4 hari...
Bukan sebab pantang atau syarat apa2..
Tapi sebab hari Isnin dah beli sebiji tembikai..dah potong 4..sehari 1/4 biji buat jus..so kena 4 hari la baru habis stok tembikai tu...hahahahaha

2 comments:

  1. Bestnya..mcm2 resepi xpernah dgr kat blog awak nj dikk.

    ReplyDelete
  2. hehe .
    Mak kiter yang masak...
    kiter pandai makan jer..hihihi..
    tq sudi baca

    ReplyDelete