Thursday, 10 July 2014

SAMBAL TELUR ...SUP AYAM DENGAN BARLI..DAGING HALIA & AIR TEMBIKAI...IFTAR RAMADHAN 11

Sambal Telur request dari abang hari Rabu.......
Hari Rabu bawa abang gi klinik sebab ada benang jahitan kat bekas operate terkeluar...
Sampai klinik,doktor terus cabut je benang tuh....Aghhhh..menjerit abang ...hahahhaa...Abang kata kat umah nak tarik benang tu sakit..sampai klinik selamba je diktor tarik..doktor tu memang la x sakit sebab bukan kaki dia..hehehe
Balik klinik...abang terus request..buka puasa nanti nak makan Sambal Telur....Mak aku kata xboleh makan telur takut luka tu nanan balik...Tapi abang nakkkkkk jugakkkkk....
Abang kaya xpe sebab doktor dah bagi antibiotik...
Mak aku nak tukar ngan Sambal Ayam pun dia xnak..dia nak Sambal Telur juga...hahahahaha
Mak aku pun buatkan la juga...

SAMBAL TELUR -Untuk Abang
3biji telur - buat telur mata kerbau
5 cili merah
1 bawang besar
2 bawang putih
minyak
garam & sikit gula
daun sup

1. Blend cili,bawang putih & bawang besar
2. Panas kan minyak. Buat telur mata kerbau semua telur.
3. Dalam minyak yang sama tumis cili blend sampai garing.
4.Masukkan garam,sikit gula & telur
5. Tabur daun sup...siap..

 Pastu mak aku juga masakkan Sup Ayam & Barli.Kononnya untuk abang sebab semalam dia demam kerana luka dia bernanh....Mak aku kata orang demam elok makan Sup Barli ni...
Tapi abang lagi nak makan Sambal Telur...hmmm...x faham aku..
Aku copy paste dari entri sebelum ni

SUP BARLI NGAN AYAM...RESIPI MAK AKU

 1/2 cawan biji barli- cuci & rebus dgn air banyak
4 ketul peha ayam dipotong 2- sayap,dada & lain2 pun buleh
2 ketul kentang
1 batang carrot
minyak, garam,sikit perasa & lada hitam jika suka
sikit bawang goreng & daun sup+daun bawang

Tumis:
 1 bawang besar- dadu
2 bawang putih- cincang/ketuk je pun buleh
1 ketul halia- agak2 la besar ibu jari- hiris panjang
1 kayu manis
5 bunga cengkih
2 bunga lawang
2 buah pelaga
1/2 biji buah pala -  xdak pun xpe..yg ni sbb mak aku suka bau dia

1. Rebus barli sampai kembang..Mak aku guna rice cooker....airnya agak2 la sbb nanti nak buat kuah sup..kalau agak x cukup banyak..tamabah air biasa
2. Dalam periuk lain panas minyak & tumis la bahan tumis tu.
3. Dah wangi,masukkan ayam..Kacau sampai ayam tu keluar air...Tuang plak air barli tadi ngan barli2nya skalli..
4. Bubuh kentang & carrot..potong dulu tau...aku suka potong bentuk bunga...hehehe
5. Bila semua dh empuk..empuk tu kira semua dh lembut la bila dicucuk ngan sudu kiranya kentang & carrot tu senang pecah kira dh masak la tu...+ plak garam & perisa...Mak aku kata boh je sikit je gula & sikit air limau nipis...xyah guna serbuk perasa sbb x bagus..
6. Taraaaa..dh ciap...tabur la daun2 sup & daun bawang serta bawang goreng tu..

 Daging Halia....sedap....tapi belum minta resipi ngan mak aku..hehehehe
Jus Tembikai lagiiiiiiiiiiiiiiiiii

Kali ke 5 Jus Tembikai dalam bulan puasa tahun ni...hehehehe
Last sekali...Dadih Durian.......yummmmmmy

No comments:

Post a Comment