Saturday 18 May 2019

PINDANG TEMPE

Pindang Tempe..
Haaa...ni la lauk Javanese yang aku cakap mak aku makan masa aku iftar ngan Fish & Chips tu..
Heee...aku makan Western Food
Mak aku makan Javanese Food
Timur vs Barat


Mak aku kata Pindang ni mean Malay Soup la
Haaaa...ada lak Malay Soup..
Tadinkata Javanese Food
Mak aku kata pindang ni antara healty food Sebab x guna minyak dan semua flavour dalam sup ni hanya guna herb...
Like turmeric ,turmeric leaf,cerry tomato,ginger,garlic,galangal etc..

Mak aku kata sebelum x pernah masak Pindang Tempe sebab  xtahu tempe boleh masak pindang.
Ni idea resipi Pindang Tempe ni dari Johorian..
Tapi bila Google...
Banyak resipi Pindang Tempe
Tapi yang share resipi dan masak Pindang  Tempe ni mostly dari Indon...
Kata mak aku orang Indon lagi pandai masak tempe
Macam2 dorang masak menggunakan tempe
Mmm....aku pernah berangan nak sambung study kat Indon tau
Haaa..
Orang lain berlumba nk study kat UK..London bagai
Aku lak berangan kat Indon..
Heeee......


Actually aku memang x makan pun Pindang Tempe ni
Mak aku soh rasa sikit
Aku taknak sebab aku nak makan Fish & Chips tu
Mak aku kata sedap
Kata mak aku kuahnya sedap sebab masin, masm dan pedas
Tempe tu plak mak aku kata lemak macam kacang rebus...
& tempe tu mak aku cakap.memang x hancur tau..
Still melekat padat mac.tempe.goreng juga...
So...xyah risau takut tempe berderai
Mmm...kacang rebus aku suka
Tapi tempe ni aku x cuba pun...

PINDANG TEMPE
1 bungkus besar tempe( agak-agak 4 tempe daun)
1 daun kunyit
1 bawang merah- hiris
3 bawang putih - belah 2
1 batang serai- ketuk
2 keping lengkuas- ketuk
2 keping halia
2 hiris kunyit
2 asam keping
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula
3 biji cili padi,- belah

1. Masukkan tempe ke dalam 1/2 periuk air
2. Tambah semua bahan dan rebus hingga mendidih.
3. Perlahankan api dan biar mendidih perlahan 5 minit.. dan matikan api


No comments:

Post a Comment