Wednesday 8 May 2019

SARDIN MASAK ASAM PEDAS


Asam Pedas Sardin
Lauk iftar hari Selasa..
Mak aku masak juga ayam
Ikut request kakak
Tapi mak aku juga masak Asam Pedas Sardin ni
Mak aku cakap x selera nak makan lauk ayam
Mmm....biarlah nak makan apa pun
Mak aku yang masak...
Sampai rumah aku terus jer landing
Sebelum balik mak aku kata dah pesan kakak soh beli ayam

Aku makan juga kuah Asam Pedas ni sebab bau dia sedap
Macam ada bau tomyam jugak
Mak akunkata vau macam tu sebab mak aku guna bunga kanta  & daun limau purut..
Mmm....patut la bau tomyam
Tapi memang sedap la...
kalau bukan bulan puasa...
Kuah Asam Pedas ni makan ngan roti canai pun sedap dowh..!!



Mak aku selalu pesan tumis hingga naik minyak
NAik minyak mean garing dan minyak naik kat permukaan bahan tumis la

ASAM PEDAS SARDIN

1 tin sardin
2 helai daun limau purut
1 sudu teh garam
1 sudu thh gula
1 batang serai
1 bunga kantan saiz kecil
2 sudu minyak
1 sudu teh pes asam jawa+ 2 cawan air

Bahan Blend
10 biji cili kering
1/2 bawang besar

1.Panaskan .inyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan 2 cawan air asam jawa cair
3. Masukan serai,daun limau purut,garam dan gula serta masak hingga mendidih
4. Masukkan sardin bersama sosnya
5. Perlahan kan api supaya kuah mendidih perlahan dan kuhh jadi cantik
6. Sesuiakan rasa



Sebaiknya guna Sardin Mackerel sebab ikannya  besar dan pejal
Kalau guna Sardine ikannya mudah hancur


Mak aku cakap terlebih bahan blen sebab guna bahan blend readymade...
Patutnya guna bahan blend tu anggaran 2 sudu besar jer untuk 1 tin kecik
Untuk bulan puasa ak aku memang dah blend sesiap pes untuk Asam Pedas.Sambal etc

2 comments:

  1. Senang kerja memasak kalau dah siapkan pes awal. Aunty tak pernah buat asam pedas sardin tapi aunty paling suka kari sardin, cecah lempeng, wallaaaa!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...
      Masak kari sedap kan ..
      Kiterpun suka kalaunmak kiter masak Kari Sardin makan ngan Roti Puri..
      Aumm....
      Eh, siapa orang Kedah..siapa orang Johor nih...
      Hahahaa

      Delete