Sunday 19 May 2019

BIHUN SUP AYAM JER..!

Bihun Sup Ayam Jer..!
Iftar hari Jumaat 12 Ramadhan 1440
Mak aku cakap nak masak simple jer sebab dah xde idea..
Mak aku tanya aku nak makan apa...
Aku pun xde idea..
Ada idea nak.mimpi jer ni
Sebab balik rasa nak tidur jer..
Mak aku cakap nak masak Bihun Sup jer
Aku ok jer..
Masak apapun aku belasah jer..
Heeee...


Iftar berdua jer ngan mak aku...
Jumaat kakak ada event kat Shah Alam
Kakak kata iftar kat sana
Abang cam biasa la iftar tempat kerja..
Abang kata minggu ni abang kerja full sebab minggu ni minggu bz
Minggu depan abang kata abang akan dapat off 2 hari..
Yezzz.....nanti nak ajak abang gi Bazar Ramadhan..
Heee...

SUP AYAM
5 ketul ayam- bahagian tulang
4 cawan air
1 sudu teh garam
1 sudu teh lada sulah
daun sup + daun bawang
1 sudu minyak

Bahan Tumis:
1 bawang holland
2 bawang putih
1 ketul halia muda- hiris panjang2
1 kayu manis
3 buah pelaga

1. Panas minyak dan tumis semua bahan tumis
2. Masukkan ayam dan ggorengkan hingga kecut
3. Masukka  keledek dan air.Masak sampai empuk
4. Tambah garam dan lada sulah
5. Tabur daun sup

BAHAN LAIN
-bihun - dicelur hingga lembut dan basuh serta toskan

- Daun Sup hiria
- Daun bawang - hiris
- Bawang goreng
- Limau

BAHAN SAMBAL.KICAP
15 cili padi
2 bawang putih
1/4 cawan kicap manis
1 sudu cuka
1/2 sudu teh gara.
1 sudu teh gula

1. Gorebg cili dan bawang putih
2. Tumbuk bahan goreng dan tambah kicap ,garam gula & cuka

                        
Minuman Air Sirap Laici Lagiiiii

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Salam

    Jangan la cakap bihun sup jer...

    Kalau Di tempat asing Dari Malaysia... benda benda ni semua Mahal... Dan nak buat kena plan.. siap siap Bahan halal...mi hoon ..etc...
    Dah Tu nak buat proper kena Ada benda..lengkap baru sedap...Yang proper punya. ...la...
    Kalau malas boleh je bayar....
    Kat restaurant boleh la bayar semangkuk RM 45++.

    Selalunya Kita Dalam comfort zone... Kita selalu tak perasan ...Dan appreciate..kemudahan Yang Ada...
    Kita selalu nampak YG benda foreign lagi sedap Dan hebat...
    Tapi sekarang ni mi.soup Ada la.. Yang guna Bahan halal Dan tak halal. So other option Minta sea food base atau vegetarian ... Nak mi hoon soup meat base YG halal kena la Cari tempat YG halal. Tu aja...

    Alhamdullillah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omak ai..mahalnya bihun sup....
      Mak kiter cakap sebab tu foreign seronok datang Malaysia sebab makanan murah..
      Hari tu tengok money changer...US1 = RM4....
      Pergh....huntongnya dorang datang Malaysi ada US1 dah boleh makan Nasi Ayam....

      Delete