Sunday 19 May 2019

PUDING CAREMEL LEMBUT BERKRIM

Puding Caremel Lembut Berkrim
Heee...mak aku cakap ni namanya Cream Caremel...
Semua suka puding ni
Sebab sedap
Creamy...smooth jer
Kami semua suka yang creamy macam ni...
Sebab tu kalau mak aku buat puding caremel ni semua suka
Kalau beli kadang dapat yang lubang- lubang tu x best..
Tak creamy
Tapi mak aku cakap ada mak Ismail tu suka yang lubang- lubang macam tu sebab dia x suka yang creamy...
Haaaa.....sama la dengan peeribahasa
Banyak Udang Banyak Garam..
Heee...kena praktis ingat peribahasa semua untuk buat karangan



Pic yg ni by mak aku
Langsung x syap...
Kelabu asam
Mmmmm....mak aku tetap kata pic ni cantik
Hahahaha....yer kan jer lah



Ni pic by aku la.....

Puding Caremel.ni mak aku masak hari Jumaat
Masa iftar Bigun Sup Ayam tu
Mak aku kata sebab ni lah antara kuih yang senang dan cepat
Mmmmm...aku x tengok pun mak aku buat
Sebab aku tidoooooooo....
Hahaha...
Bangun jet tengok mak aku dah siap masak Bihun Sup Ayam & Puding Caremel ni..


Tengok mak aku dah siap  up side down maxam ni dah...
Ready nak potong dah sebab  dah dekat nak iftar dah...



CREAM CAREMEL ( loyang 6")
5 biji telur
¾tin susu pekat
¾tin air ( sukat guna tin susu)
1 sudu teh esen vanila
4 sudu gula pasir

1. Buat gula hangus.Tabur gula dalam kuali panas dengan api yang paing kecil
2. Biar gula mencair & jangan sampai hangus.
3.Tuangkan gula hangus yang panas tu sebagai dasar loyang..
4.Kalau risau gula cepat hangus boleh juga tambah 2 sudu air panas dalam gula tu & kacau hinngga larut..Biarkan agak pekat baru tuang dalam loyang.
5. Kacau telur.Jangan pukul..sekadar kacau supaya bercampur sahaja keran jika dipukul kembang ,akan ada lubng2 kecil masa puding masak nanti.
6. Sementara tu tuangkan 1 tin susu pekat & 1 tin air dalam periuk & masakkan hingga naik wap,tapi jangan sampai mendidih
7.Dengan hati2 tuangkan campuran susu panas tu kedalam telur & jangan henti mengacaunya hingga nampak agak berkrim & sedikit pekat.
8. Tuangkan dalam loyang berisi gula hangus & kukus lebih kurang 15 minit.
Kata mak aku jangan kukus lama sangat supaya tekstur puding cantik & rasanya creamy....
9. Bila dah masak & sejuk terbalikkan dalam bekas supaya jadi up-down side...baru nampak gulanya yang cantik tu


 Step by step dan tips yang lebih detai dah pernah post dalam entri
PUDING CAREMEL LEMBUT BERKRIM MACAM TAUFU FA...kat sini...


Sekian..
Wassalamu.....

4 comments:

  1. My favourite..cuma tak larat kadang kadang bau telur kuat...
    Kalau tak manis tak bay telur.. sedappppp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita gang.....suka puding caremel ni...
      Mak kiter buat xde bau telur...
      Tapi tak tau lah kot dah sedap.kiter x perasan bau telur...hahahaha

      Delete
  2. tengok kehalusan caramel tu dah terbayang macam mana mak cella mengacau telur dengan penuh sabar sebab aunty biasa buat, memang kena kacau pelan2 aje kalua tak nanti berlubang2 jer ,macam Mak Ismail suka tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo...memang betul la kena kacau pelan- pelan..Ingatkan mak kiter sajer jer cakap camtu sebab xnak tumpah..hehehe

      Delete