Friday 12 October 2018

KERABU PEGAGA

Kerabu pegaga..
Aku suka..
Mak aku pun suka
Kakak pun suka
Tapi yang ni kakak xda



Kerabu Pegaga
Makan ngan Nasi Putih
Plus Ikan Masin
Makan time hujan
Ada kopi O
Biarlah orang nak cakap aku macam orang tua minim kopi
I don't mind
Kerabu ni pun ramai kawan-kawan aku x suka
Tapi aku suka kerabu
Mungkin sebab mak aku dan nenek selalu buat

KERABU PEGAGA
1 cekak daun pegaga
1 cawan kelapa parut putih
1/2 bawang besar
1/2 biji limau nipis
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh gula
2 sudu santan pekat

Bahan tumbuk:
5 cili padi merah
sikit belacan
1 genggam ikan bilis/udang kering

1. Basuh dan hiris daun pegaga
2. Dalam bekas besar masukkan daun pegaga,garam,gula,bahan tumbuk dna gaul rata
3. Tambah santan pekat dan perahkan limau
4. sesuaikan rasa


Daun Pegagag


Campur semua bahan


Gaulkan semua bahan


Sesuaikan rasa

Daun Pegaga ni selain daripada buat ulam dan kerabu...
Mak aku juga pernah buat:

1. JUS PEGAGA kat sini...
2. MASAK LEMAK PEGAGA DENGAN IKAN MASIN kat sini....
3. KERABU PEGAGAG DENGAN ISI IKAN KEMBUNG kat sini...
4. KERABU PEGAGA DENGAN SARDIN kat sini...
5. hNASI GORENG CILI PADI + PEGAGA kat sini

7 comments:

  1. Sedap ya . Kerabu..urap ...pengaga...Dan sekutunya...arwah mak favourite..boleh kata tiap minggu buat urap ..daun daunan..
    Sebab dia rajin bercucuk tanam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama macam nenek kiter...suka tanam ulam...heeee

      Delete
  2. thank you for the resipi ;) kita ambil ya..

    ReplyDelete
  3. Daun pegaga tu kena masak ye?

    ReplyDelete