Wednesday 17 October 2018

BUTTER CHICKEN GUNA TEPUNG BESTARI

Butter Chicken
Lauk hari Ahad
Weekend boleh makan dengan tenang dan makan puas2
Heeee



Mak aku masak Butter Chicken
Kalau kakak tengok mau nangis ni
Fav kakak jugak nih


Abang pun siap ratah2
Sebab xde nak berebut dengan sapa sangaf
Aku ngan abang jer nak habiskan 1 kuali Butter Chicken ni
Tapi memang habis arrr...
Mak aku makan ikan lengat goreng dengan kuah ikan lengat
Mak aku xnak makan butter chiken
Mak aku cakap makan nasi ngan kuah ika  lengat tu nostalgia...
Mmmm....aku ngan abang la makan


Makan Butter Chiken ni xboleh campur lauk lain..
Baru la feel
Kalau campur...nanti rasa dia lari.
Kalau lari ..naper x kejar..?
Hahaha...lawaks la sangatttt


Seee....
Kuah dia creamyyyy...
Memang yummyyy....!!
Abang cakap baru ni abang ada massk Butter Chicken ni kat tempat kerja untuk staff lunch..
Abang kata guna 4 tin susu cair
Banyak nya ..!
Abang kata sebelum tu dah masak Butter Chicken guna 2 tin susu untuk seekor ayam..
Tapi abang ksta dorang request mak extra gravy...sebab sedap..
Haaaaa ...abang cakap guna resipi dlm blog ni la....
Heeee


BUTTER CHICKEN GUNA TEPUNG BESTARI
Bahan ayam:
2 keping dada ayam( dada dari seekor ayam)
1/2 kotak Tepung Bestari
1 cawan minyak untuk goreng

Bahan Sos:
1/4 blok butter
1  tin susu cair
3 keping cheese(1/4 cawan)
10  cili padi
1kiub ayam

Bahan Tumis:
1 bawang besar
3 bawang putih
3 pelepah daun kari
10 cili padi cincang

1. Bersihkan dada ayam dan potong jalur anggaran selebar 1 cm
2. Gaul semua isi ayam bersama secukupnya Tepung Bestari
3. Panaskan minyak dan goreng isi ayam bertepung tadi hingga garing.toskan
4. Buang semua minyak goreng dan masukkan butter dalam kuali
5. Terus masukkan bahan tumis.Kena cepat tumis kerana buttermudah hangus
6. Bila bahan tumis layu,masukkan susu cair
7. Masukkan pula ayam goreng garing tadi dan gaul rata
8. Tambah kuib ayam dan cheese slice
9. Sesuaikan rasa dan terus matikan api
Isi Ayam....
Salah satu cara mak aku cakap nak habiskan ayam bahagian dada



Ayam bahagian dada cepat masak...goreng sekejap sahaja pun sudah masaak
Boleh saja nak buat guna bahagian bertulang
Sebab abang cakap abang selalu masak seekor ayam menggunakan semua bahagian
Tetapi pastikan bila goreng ayam yang bertulang kena pastikan hingga ayam betul-betul masak
Sebab nanti bila nak masukkan dalam kuah kita hanya masak sekejap sahaja supaya kuah tidak mengering..
Kuah menggunakan susu cair tidak boleh terlalu lama mendidih kerana cepat kering dan berkerak
Jika perlu didihkan lama...
Masukkan sedikit air dan masak hingga ayam masaksepenuhnya..Kemudian baru masukkan susu dan masak sampai pekat


Tepung Bestari....
Selalu mak Ismail yang akan bagi Tepung bestari ni
Cuma dah agak lama x nampak mak aku bawa balik tepung yang mak Ismail bagi
Haaaa....mak aku cakap mungkin mak Ismail dah beli tepungni sebab rumah dorang tengan buat renovation dapur
Agaknya nanti bila dapur canti dia  dah siap mak adia akan beli tepung ni banyak2 la tu
Hahahaha



GAul jer tepung tu bersama isi ayam yang sudah dipotong kecik
Kalau guna bahagian lain pun gaul jer dan gorenng garing hingg ayam masak luar dan dalamnya
Kalau tiada Tepung Pedas macam ni
Boleh sahaja gantikan tepung tu dengan Tepung gandum+ Tepung Jagung dan Serbuk Kari
Boleh tengok BUTTER CHICKEN kat sini...




Gaul ayam dan tepung pedas tu dengan enggunakan sudu atau garfu
Jangan gaul dengan tangan kerana jika gaul dengan tangan...tepung2 tu banyak melekat pada tangan  berbanding lekat pada ayam



Goreng ayam bersalut tepung tu hingg agaring



Angkat dan ketepikan...
Jangan goreng terrlalu banyak pada satu-satu masa
Ayam siap goreng ni sma macam CHICKEN POPCORN kat sini....
Boleh terus makan sebagai kudapan
Boleh jadikan bekal sekolah
Boleh jadikan side dish untuk Party
Cicah ngan cheese sauce
Dengan mayonis pun sedap
Dengan sos cili pun boleh
Sedappp
Kadang mak aku wrap chicken popcorn ni dengan tortilla
+ daun salad @ kobis cincang
Picitkan cheese sauce...
Wrap....Mmmmmm.....sedapppppp
Tapi hari ni nyer nak buat Butter Chicken
Sebab sebelum tu dah buat Chicken Popcorn untuk bekal
Hari ni buat lauk nak makan ngan ansi plak



Bahan tumis
Mak aku cakap guna cili padi Bangladesh ni lagi sedap sebab pedas dia lagi sedap
Kalau ada kanak-kanak nak makan kurangkan cili
Kat umah aku xde kanak-kanak
Yang ada hanya kanak-kanak Ribena macam aku ni la
hahahaha
Kadang mak aku selalu ingat aku ni kanak-kanak
Pastu kaka jelouse
Heeeee....
Padahal kakak tu mak aku cakap dapat jadi anak bongsu  6 tahun
Sebab kakak 6 tahun baru aku dilahirkan
Mak aku cakap paling kesian abang la
Dapat jadi anak tunggal x sampai 2 tahun kakak dah sebok nak kuar
Hahahaha....
Kakak tu memang camtu
Kakak selalu perasan dia jadi adik
Sebab dalam family semua panggil kakak tu "ADIK"
Kalau cakap ngan family semua kakak akan bahasakan diri dia sebagai "ADIK"
Habis tu aku siapa adik sebenarnya..
Aku ke kakak??
Huhuhuhu....


Ops...masak dolu
Tumiskan bahan tumis dalam butter
Butter jangan panaskan denga api kuat sebab mudah hangus



MAsukkan susu cair


Masukkan ayam popcorn


Kacau rata



Jangn masak lama sangat sebab kuah dia mudah pekat dan kering




Tambah cheese slice
Kalau xnak letak cheese pun dah cukup sedap
Tapi bila tambah cheese lagi creamy la




Taraaaaaa.........
Creamy Butter Chicken
Idea menggunakan Tepung Bestari ni juga mak aku dah pernah guna untuk masak
LEMON CHICKEN GUNA TEPUNG BESTARI kat sini...




2 comments:

  1. Salam...
    Creamy tu..memang tak boleh

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam...
    Heeee ...gang nenek kiter..x suka makanan bersusu..
    Heee...kiter suka

    ReplyDelete