Sunday 14 October 2018

BURUNG BANGAU DI TENGAH SAWAH....

Burung Bangau di Tengah Sawah....
Pic dari dalam draff...
Masih banyak draff yang belum publish
Ada sesetengah dah lupa dah jala  cerita pic2 tu



Burung Bangau di Tengah Sawah ni...
Pic kat rumah Kedah .
Rindunya nak balik Kedah...
Damai..
Tenang...
Sejuk mata melihat pemandangan di kawasan rumah baru kami...
Dikelilingi sawah padi...


Ni mak aku cakap musim petani membajak sawah..
Tanah sawah baru ditraktor..
Banyak lumpur la dalam sawah tu..
Burung2 Bangau tu akan mengekori traktor yang membajak sawah...
Kenapa...???

Mak aku cakap sebab bila traktor bajak tanah sawah tu
Ikan2 dalam lumpur tu akan bergerak2 untuk menyelamatkan diri...
Bila ikan2 tu bergerak...air dan lumpur tu akan nampak berkocak..
Masa tu lah bangau2 tu tahu ada ikan yang sedang bergerak
Dan....mereka terus memerkam dan ngappp....!
Oooooo....macam tu ke...
Baru aku tahu..!


Lagi satu....
Mak aku cakap bila sawah dibajak...
Rumput2 tempat ikan bersembunyi akan habis dimesin oleh mata pembajak dan ia lagi memudahkan banga2 tu menangkap ikan...
Haaaaa...
Macam dalam lagu Bangau Oh Bangau tu...

Bangau oh bangau
Kenaoa engkau kurus..
Macamana aku tak kurus..
Ikan tak mau timbul
Ikan tak mau timbul...

     Ikan oh ikan..
     Kenapa tak mahu timbul?
     Macamana aku nak timbul
     Rumput panjang sangat
     Rumput panjang sangat

Haaaa...sambung lah sendiri....!!!



Burung2 bangau ni saiz dia x la sebesar burung  flamingo tu.
Mak aku kata ni Bangau Sawah..
Burung Bangau Sawah ni suka buat sarang atas pokok guna ranting2 pokok..
Tapi malam2 mana dorang tidur..?


Ni view dari dapur rumah kami di Kedah
Kalau ikutkan sekarang ni nenek kata musim lepas menuai padi...
Padi2 yang dah masak dituai hasilnya...
Mmmm....kalau balik Kedag musim menuai dapatlah tengok mesin menuai padi
Tapi sebab ni pic beberapa bulan lepas...
Masa ni musim membajak sawah padi...
Nampak la traktor tengah bajak sawah..
Burung2 Bangau tengah mengerumuni traktor..
Mereka ikuttttt jer mana traktor bergerak...
Mmmm....mesti pemandu traktor tu pun turut terhibur
Tidaklah petani tu keseorangan....
Ditemanai Burung2 Bangau di Tengah Sawah....




Traktor tu jauh di tengah sawah...
Sawah yang dekat ni dah siap ditumbuhi anak2 pokok padi dah...
Mak aku citer dolu2 dalam buku teks sekolab rwndah dan sekolah menengah memang akan ada satu topik berkaitan penanam padi dan proses penanaman padi dari mula tanam smpailah padi dituai.
Semua murid2 sekolah rendah pun tahu proses tanam padj berdasarkan gambar..
Yang ada sawah sendiri mak aku cakap memanf boleh tengok live la..
Macam nenek dan arwah atuk....memang tanam padi
Mak aku cakap dolu2 proses tanam padi banyak menggunakan tenaga manusia..
Bermula dari menanam hingga menuai...
Tapi sekarang sudah diambil alih oleh jentera..


Walaupun pic ni dah beberapa bulan
Tapi bila tengok
Aku still boleh imagine view ni
Macam aku masih berada di pintu dapur rumah kami di Kedah
Tu tepi tembok pagar tu nenek sedang menjemur ikan haruan dan ikan puyu yang nenek pancing....
Terdengar2 bunyi traktor
Ternampak2 Burung Bangau..
Terasa2 Gulai Kari nenek yang sedap...
Terngiang2 suara Aqil memanggil di pintu pagar minta bukakan pintu
Rinduuuuunya....nak valik Kedah....
Ops....
Malam tadi aku ada call nenek...
Nenek kata sekarang musim hujan..
Ada sesetengah tempat dilanda banjir
Tapi nenek x kata banjir
Nenek kata " bah"
Bah tu mean banjir laaaa....


Dari pintu dapur inilah aku selalu buat story kalau balik Kedah...
Ok...bye

2 comments:

  1. Salam

    very nice photos.. very picturesque.Kalau musim berangin bulan december best betul duduk.. kat luar... tenang dan damai...

    tapi keliling rumah nenek best.. ada masih sawah padi taliair etc.. seronok..

    tapi malam malam gelap gulita la ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeeee....kadang2 jer skill ni...
      Bulan Dcember nenek kata summer season kat Kedah...hahahaa...Ramai orang akan keluar main layang2...banyak kenduri...mmm...best tau kemduri kat Kedah....kiter sukaaaa

      Delete