Wednesday 17 October 2018

SAMBAL TEKOKAK & IKAN TERI

Sambal Tekokak & Ikan Teri...
Haaa.....tau tak Tekokak...?
Macam Sambal Terung Pipit jer kan...
Kan....
Hahahaha...memang Sambal Terung Pipit la
Mak aku cakap orang Indon panggil Terung Pipit tu sebagai TEKOKAK...
Kalau Tekokak dah tahu dah nama lain untuk Terung Pipit...



Buah Terung Pipit a.ka. Tekokak
Ada juga yang panggil Terung Rimbang...
Dah pernah citer ..
Mak aku cakap kat kampung nenek panggil Terung Belanda
So nam menambah info about mender yang sama tapi namanya lain
So...namakan post kali ini sebagai
SAMBAL TEKOKAK & IKAN TERI
Sebelum ni mak aku dah selalu masak Sambal Terung Pipit ni...menggunakan nama:
1. SAMBAL TERUNG PIPIT kat sini...
2. SAMBAL TERUNG BELANDA kat sini....

Bila cari post2 pasal terung ni ...baca balik baru perasan yang walaupun aku x suka sambal terung pipit ni tapi aku pernah makan juga terung pipit a.k.a tekokak ni masa mak aku  guna  TEKOKAK ni untuk masak..
SAYUR PUCUK UBI TUMBUK kat sini....
Hahaha...kantoi la..
Cakap x makan tapi pernah makan..
Hahahaha.....
Ok....dah tau about tekokak......

Ikan Teri tu camana plak..?




Ikan Teri tu mak aku cakap IKAN BILIS
Orang Indon panggil Bilis tu sebagai TERI..
So....



Sambal Tekokak & Ikan Teri..

Itu namanya di Indonesia
Kalau di Malaysia....
Namanya Sambal Terung Pipit & Ikan Bilis....




Mmmm...mak aku cakap kat Indonesia ada sejenis Ikan Bilis Tasik yang sangat sedap dan mahal harganya
Mak aku cakap masa mak aku gi Padang kat Sumatera, Indonesia...mak aku pernah beli dan makan Ikan Bilis Tasik a.k.a Ikan Bilis Air Tawar..
Mak aku cakap rasa dia sedap tapi agak mahal
Ikan Bilis tu sama ke dengan Bilis Laut yang biasa kita makan...?
Mak aku cakap rupanya seakan ikan bilis laut juga tapi saiz lebih besar dan sisiknya tebal dan rangup...
Bila minta pic Ikan Bilis Tasik tu...
Mak aku cakap xde dalam simpanan mak aku
Yang ada hanya pic mak aku pakai pakaian pengantin minangkabau dan pic2 mak aku sepanjang di Padang dan Bukit Tinggi
Tapi mak aku cakap boleh tengok pic dan info about Ikan Bilis Tasik tu kat Google...
Mmm...jap nak search...!
........
............
.................
Ok...dah jumpa info dan pic Ikan Bilis Tasik yang mak aku cerita tu...



Hampir sama dengan ikan juga
Ooo....namanya IKAN BILIH SINGKARAK  .
Boleh tengok pic asal dan info about

IKAN BILIH DANAU SINGKARAK kat sini.....

Dipanggil Bilih Singkarak
Sempena nama Tasik Singkarak
@ di Indon...Tasik dipanggil sebagai Danau...
Mmmm...aku hanya tahu Danau Toba
Sebab itulah Tasik Paling terkenal di Indonesia
Tapi....kalau sebut DANAU...
Aku teringan lagu Raya nyanyain P.Ramlee..

Dendang Perantau...
"Di hari raya...
Terkenang daku kepada si dia..
Kampung ku indah nun jauh di sana ..
Ayah serta bonda....

Ditepian mandi..
Danau ku hijau yang damai selalu....
Nun di sanalah tempat ku bertemh..
Aku dan...dia..."

Ops..sudah..sudah...nantu nangis lak teringat raya...
Hahahaha...

Tapi mereka juga panggil sebagai Ikan Bilih
Kenapa x panggil Teri..?
Agaknya Teri dan Bilih tu berbeza sebab Teri dari laut...
Bilih dari danau...
Agaknya laaaaaa.....
Aku tak jumpanpun info perbezaan nama tu
Tapi BILIH tu....
Macam bahasa kampung nenek jer..
Nenek x panggil bilis tapi nenek panggil " IKAN BILIH"
Sebab bahasa kampung nenek mak aku kata banyak pengaruh bahasa Pattani
Kalau Kedah Pekat mak aku cakap dorang panggil " IKAN BILEH"
So...ada persamaan la sebutan orang kampung nenek dengan orang Indon..
Haaa....mak aku cakap orang Kelantan pun sebut "Ikke Bilih" gak...
Haaaa.....nak oyak lagu mano ter..?
Hihihi....



Ok....itu sahaja ceritanya...
Nak study skit....
Untuk axam ..
Doakan Allah berikan ilham jawapan terbaik dan keputusan terbaik...mudahkan urusan ku...
Assalamualaikum....


2 comments:

  1. Salam
    Ikan bileh dengaƱ penekanan sebutan.. yg berbeza dgn bi lih..

    Hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee...
      sis nor panggil bilis ke bilih..ke bileh..
      Ke anchovy..hahaha

      Delete