Saturday 13 October 2018

IKAN CELUP TEPUNG SEDAP

Ikan Celup Tepung Sedap...
Memang sedap...
Sebab tepungnya rangup
Ikannya fresh


Ikan Celup Tepung
Mak aku cakap ni makanan iconic Trengganu ni
Mungkin sebab Trengganu menghadap Laut China Selatan yang kaya dengan seafood
Maka mereka mewah dengan ikan...sotong ...udang bagai...
Kalau tengok peta Malaysia....
Negeri Trengganu memanjang menghadap laut luas...
Huhuhu....negeriku Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur tiada laut...
Tiada pantai...
Yang ada hanya sungai2 yang mengalir lesu dibebani sisa2 sampah sarap
Kadangkala ia menyimpan misteri dan dosa warga kota...
Ada ketika dia ketika dia tidak mampu lagi menampung hujan yang lebat berpanjangan..
Dia membiarkan airnyaelimpah membanjiri jalanraya..
Hahahaha...tetiba lak bersastera..
Heeeee.....ni penangan Cikgu Rosmani la ni..
Semalam ajak aku bersajak...
Mmmm....asalnya cikgu suruh aku ngan Danial..
Tapi Danial asyik hilang fokus jer...
Last2 cikgu  duet dengan aku deklamasi sajak...!


Ok...ok...ok...Ikan Celup Tepung..
Jom makan dolu..
Nanti sejuk dah x sedap...
Kena makan panas2...
Kalau kat Trengganu mak aku cakap dorang makan Ikan Celup Tepung ni sebagai kudapan waktu petang sambil santai2 di tepi pantai....

Sebab nak juga feel ngadap pantai..
Makan jerlah tepi tingkap
Ngadap lake....
Sejuk wei....
Baru lepas hujan..
Haaa....kalau perasan banyak daripa catatan diary ni memang cuaca asik2 lepas hujan..
Nak hujan...
Sedang hujan....
Tak banjir ke...?
Haaa....
Tu la antara function lake tu
Menadah hujan yang memang mesra alam dengan erea ni..
Memang agaknya sebab tu tasik tu x pernah surut airnya....
Dulu...10 years ago....view sini masih hijau dan lapang...
Tapi lately ni hampir setiap bulan view akan berubah..
Ada sahaja bangunan baharu yang kian bertambah dan menyekat pandangan yang dahulunya saujana mata memandang..
Apapun kami masih beruntung kerana lake itu masih membekalkan terapi hijau setiap kali bangun tidur dan mengadap jendela
Pemandangannya masih mampu memberi kedamaian..
Sambil menghirup Teh O Panas dan menyuap Ikan Celup Telung Panas2...

IKAN CELUPNTEPUNG SEDAP
3 ekor ikan segar
minyak untuk goreng
Sos Keropok Lekor/ Thai Chilly Sauce

Tepung Celup:
1/2 cawan tepung beras
1 biji putih telur
5 kiub ais
sikit garam,serbuk kunyit dan lada sulah


1. Bersihkan ikan
2. Campur tepung beras dengan garam,serbuk.kunyit dan lada sulah
3. Masukkan putih telur san kiub ais.
4. Kacau hingga kiub ais mula memcair
5. Bila nampak tepung sudah cukup  kepekatan...keluarkan baki kiub ais  yang belum cair..
6. Celup ikan dan goreng dalam mingak banyak yang panas
7. Hidang panas2 bersama sos keropok lekor



*** agak2 kepakatannya...


 Asalnya Ikan ni mak aku cakap nak goreng jadikan lauk
Tapi sebab memang ikan ni masih fresh dan nampak masih berkilat menandakan ikan iniemang fresh...
Mak aku cakap nak buat Ikan Celup Tepung...


 Tapi buat 3 ekor sahaja sebab dah ada makanan lain...
Selebih ikan nj mak aku cakap nak buat IKAN REBUS...a.k.a IKAN LENGAT.
Haaaa....ikan lengat sedap kalau goreng panas2 makan ngan nasi panas2....
Waktu hujan...
Haaaa.....hujan lagiiiii...!!!


3 ekor ikan nak buat Ikan Celup Tepung
Ikan 2 ni tengah tunggu minyak panas
Selfie dulu la....!!!
Hahahaha



Ok....minyak dah panas....
Chow dulu....!!
Heee....
Nampak kan tepung tu mac tempura
Kira Ika  Celup Tepung ni Malaysian Tempura la..
Hahahaha.....


Sebab punyalah nak feel Ikan Celup Tepung Trengganu....
Mak aku kata kena cicah ngan sos keropok lekor ni
Sos ni mak aku cakap pakej masa beli keropok lekor...
Sebelum ni selalu dapat stok Keropok Lekor dari Cikgu Norimah...mak kawan aku...
Mak Ariff  ..
Mereka dah pindah duduk Trengganu
Tapi setiap kali birthday aku nvan mak aku ..
Meraka tidak.pernah lupa mengirimkan hadiah yang special..
Birthday aku bulan January...dapat Sport Shoe
Birthday mak aku bulan Julai .ak aku dapat Jam Tangan Fosil..!
Kadang2 dapat kiriman keropok keping dan sos Trengganu..
Cikgu Norimah tu dulu cikgu BM aku
Anak cikgu Norimah...Ariff tu dulu BFF aku
Aisyah....Sarah....anak cikgu Norimah tu dulu selalu juga ajak aku kalau dorang  nak gi Time Square bagai..
Cuma dulu aku scary dengan bapak dorang la...
Hahaha...sebab muka bapak dorang nampak garang....
Tapi dekat 2 tahun mereka membawa diri ke Trengganu...
Apa khabarlah Cikgu Norimah...
Apa khabarlah Ariff
Apa khabarkah Sarah
Aisyah...ada juga sesekali aku nampak kat sekolah  .
Semoga mereka tabah dan Allah merahmati mereka semua..


Sos Keropok Lekor ni sedap
Rasa dia masam...manis...masin skit
Walaupun warna dia gelap tapi sedap..
Lain dari rasa Thai Chilly Sauce..


Aku makan seekor jer ikan ni
2 ekor mak aku yang makan...
Tak simpan untuk abang pjn sebab abang memang xkan makan




Sebab aku banyak makan Cucur Udang
Minggu ni dah 4x mak aku masak Cucur Udang
Betullll...!!

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam..sedapnya..
    Dulu arwah mak rajin goreng ikan camni.. kalau Isi ikan dipotong kecik.


    Makan dgn cili sis flavour bawang pun ok

    ...wow..sedap ya..rezeki ..Tu..
    Anyway.just now terbaca pasal rumah baru awak.. wow sebijik macam rumah arwah mak ...masa pindah keliling parit Tali air Dan sawah. Dan shortcut nak go Taman perumahan yg Ada ... Kena lalu batas...atau parit besar.
    Titi kayu sebatang nak lintas parit.
    Lepas.tu kalau musim banjir.anak anak ikan berenang diair Di kawasan lecak ..
    Kalau musim air tinggi... Penuh parit Tu dengan anak ikan sepat warna warni.
    Lepas Tu selamba Aja pakai tapis
    Santan sauk anak anak ikan.pak Bilal tak marah.. sebab dia kenal mak.
    Hehehe.
    Tapi the times flies...semua jadi development...sawah tak lagi diusahakan...
    Dulu mak.kerap.tabur belerang keliling rumah bila musim.panas Dan hujan . Nak elak ular..
    Lubang air bilik air dihempap Batu berat supaya ular atau katak atau tikis tak masuk...
    Mula Mula dulu Malam Malam bunyi gendang kompang setiap Malam Dari pukul 10mlm sampai ke larut Malam . Bunyi orang bunian.. only discovered kediaman orang bunian hujung rumah. Erkk. Puas main Malam.malam...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bestny kalau kiter dapat rasa pengalaman hidup dolu2...
      Dapat tangkap ikan..
      Main ramai2..
      Mak kiter pun sslalu citet macam sis nor citer...

      Delete