Sunday 7 October 2018

AYAM SAMBAL HIJAU CILI PADI

Ayam Sambal Hijau Cili Padi..
Pedas berapi
Tapi sedap meleleh baq ang..!!
Haaaaaa....
Mak aku cakap ni versi Sambal Hijau Cili Padi sebab tu pedas
Ada juga veesi Sambal Hijau Cili Hijau yang besar tu...
Mak aku cakap yang tu x pedas..
Kanak2 oun boleh makan..
Kalau Sambal Hijau Cili Padi ni kanak2 yang jiwa kental x mudah koyak jer bolwh makan..
Kalau kanak2 yang bajet anak manja mak jer...
Harap lupakan saja...
Hehehehe....
Ni lauk hari hari Jumaat semalam...



 Hari Jumaat balik lambat sebab mak aku cakap ada banyak kerja belum siap
2x aku lena dan bangun..
Sambung lagi tidur dalam bilik kerja mak aku...
Lapar memang dah lapar.
Hari Jumaat bawa bekal Tortilla Wrap ngan Nugget,Salad & Sos Mayonis..
Bawa 2 roll..
Tapi cam biasa la...
Aku makan 1 roll jer
1 roll lagi dorang kongsi
Mak aku buat 5 roll..
Mak aku suruh aku amik 2 roll
Suruh abang bawa bekal 2 roll
Pastu 1 lagi untuk kakak
Sebab kakak ada kat rumah..
Mak aku cakap makan 1 roll dah la
Nanti masak la nasi untuk lunch..
Tapi masa dah nak balik..
Kakak 2x call mak aku aku
Asyik tanya bila nak balik..
Hahahaha...dah kenapa kakak ni asyik call jer.
Kakak ngadu Tortilla Wrap tu abang habiskan 3 roll..
Dengar mak aku soh kakak masak nasi & buat Sambal Sotong...Goreng Telur Dadar
Hahahaha....ingatkan amender laaaaa...
Rupanya abang habiskan tortilla
Mmm....ni mesti kes kakak sambung tidur ni..
Masa nak kitorang nak kuar tadi abang yang buka dan tutupkan pintu..
Kakak pun dah bangun...tapi mesti sambung tidur semula sebab malam2 kakak jadi kelawar..
Hahahaa...mak aku yang cakap camtu sebab malam2 kakak berjaga..
Abang nak gi Solat Jumaat tengok ada lagi tortila tu mesti abnag ingag kakak dah makan @ kakak xnak...
Sebab biasa abang gi Solat Jumaat terus gi kerja..
Haaaa....mak aku cakap sebab tu pagi2 kena bangun awal..
Kata mak aku Allah telah menjanjikan rezeki untuk makhluknya yang bangun di awal pagi dan berusaha mencari rezeki yang telah Allah tentukan...
So...sesapa yang lambat bangun pagi sudah hilang separuh keberkatan...
Perkara ni pernah aku postkan selepas Achik post dalam Family Group WhatsApp
Ada aku post dalam entry bertajuk..
APA ITU BERKAT..?? kat sini....



Sampai kat rumah nampak kakak dah kuarkan sardin nak masak..
Aik...ingatkan kakak dah siap makan
Dah petang baru nak masak sardin..
Ingatkan kitorang balik dah boleh makan nasi sambal sotong..
Huhuhuhu....
Mmm..kakak cakap kakak x masak pun sebab sakit perut .
Kakak cumua masak nasi jer
Mmmmm....makanya mak aku yang masak..
Tang....Ting....Tung...
Tak...Tun...Tuang...
Tak...Tun...Tuang...!!!!
Bunyi blender...bunyi minyak..
Bunyi potong...
1/2 jam mak aku dah panggil aku soh cedok makanan letak kat meja..
Memang selalu nya macam tu..
Mak aku akan terus masak.
Dah siap masak baru mak aku mandi .
Masa mak aku mandi aku nyer tugas cedok nasi dan lauk lerak atas meja..
Ambil air...ready mak.makan.
Mak aku siap mandi...
Semua dah boleh dinner
Dinner petang...
Hahahaha....dinner la kan
Sebab itu dah merangkap makan malam walaupun petang


AYAM MASAK SAMBAL HIJAU  CILI API
1/4 ayam- lebih kurang 5 ketul
1 asam keping
1/2 kiub pati ayam
1 sudu teh garam
1 sudu ten gula
minyak

Bahan Blend
1 cawan cili padi hikau
1/2 bawang besar

1. Ayam digaul garam dan serbuk.kunyit dan goreng masak
2. Dalam minyak yang sama anggaran 3 sudu besar dibiarkan dalam  kuali
3. Tumis bahan blend hingga mendidih
4. Tambah asam,garam dan gula ,& masak hingga naik minyak
5. Masukkan ayam dan kuib pati ayam.
6. Sesuaikan rasa



Selain Ayam Sambal Hijau Cili Padi ni
Mak aku juga masak Sayur ni..
Sayur apa ni..?
Mmm...mak aku cakap White Radish...a.k.a Lobak Putih..
Mak aku ngan kakak jer suka sayur ni
Aku x suka sebab ada rasa macam padar skit lepas dah kunyah
Aku try 1 slice jer..
Tapi mak aku cakap sayur ni bagus untuk cuci ginjal
Hahahaha..lagi la aku xnak makan
Rasa cam sabun lak cuci2 bagai...
Kikikiki....


Ni la White Radish tu
Macam carrot jer 
Tapi warna putih
Naper carrot dorang x panggil Orange Radish?
Hahahaha....


Pastu ada ayam goreng juga...
Mmmm...makan ngan Ayam Sambal Hijau tu jer pun dah cukup sedap sebab tengah lapat...
Ok...bye

No comments:

Post a Comment