Tuesday 23 October 2018

SAYUR PUCUK BETIK

Sayur Pucuk Betik
Masak Lemak cili Api
LAuk mak aku smelam
Heee...buka lauk aku ek...
Sebab hanya mak aku yang makan lauk ni


Sayur Pucuk Betik ni nampak memang rasa nak makan
Tapi pahittttttt bai..!
Sebab tu aku x makan
Tapi mak aku cakap sedap!
Mak akukata Pahit Yang Sedap...!
Aphit tu sedap ke..?
Mmmm.....kalau pahit kopi oklagi la
Ini Pahit pucuk Betik..
Memang not my taste la



Pucuk betik dan Bunganya
Tapi mak aku cakap ni bunga betik versi Female Flower..!
Hahaha  bunga pun ada male & female ke?
Haaaa...mak akucakap ada
Bunga Betik Jantan mak aku cakap tangkainya panjang dan bunganya berjambak tapi buahnya kecik-kecik jew
Kalau Bunga Betina mak aku cakap bunganya besar sekuntum-sekuntum dan buahnya besar
Yang buah betik selalu kita makan tu mak aku cakap hasil dari Bunga Betina...
Mmm...kalau x faham sila google
Sebab xde pic sendiri



1/2 periuk Sayur Pucuk Betik Masak Lemak cili Api



Pahitgiler camtu pun mak aku boleh ratah2 lagi
Eiiiii.....aku letak kuah dia setitis atas lidah pun dia punya pahit sampai ke usus yang paling hujung..!!!!
Hahahaha....melampau kan bandingan aku..!!!
Kikikiki


Actually semalam mak aku ada bawa balik hutan rimba ni...!!
Hahaha...mana ada hutan...
Ni semua boley makan
Mak aku cakap mak Wana bagi semua ni...
Pucuk Betik
Pandan
Bunga Kantan..
Hmmm...mak Wana selalu bagi macam2 hasil tanamannya
Kadang pisang...nanas...betik...pucuk betik...pucuk pegaga...lemon hijau ....pucuk amacam2 ulam
Sebab mak dia rajin bercucuk tanam
Jangan tak tahu...
Dorang tinggal kat kampung yang tanahnya luas..
Tapi dorang tinggal kat umah town house
Tapi kalau lalu kat jalan dah boleh nampak macam tanaman makWana
Ket sepanjang pagar....ada pokok kantan...pokok pisang....pokok macam2
Alhamdulillah ....kami pun selalu dapat merasa



Syantiks x ..?
Haaaa.....Pokok Pandan Berbunga Kantan..
Bukan hybrid.....
Just letak jer dalam vase tu kasi rendam air ...
Letak atas meja makan..
Hahaha....
Pokok Pandan ni sebab siap ngan akar dia...
Besar sangat nak simpan kat peti ais tengah penuh..
Bukan penuh sangat pun tapi sebenarnya x kemas
Haaaa....dah beberapa minggu aku x kemas peti ais..
Mak aku dah beberapa kali bising minta aku kemaskan peti ais...
Tapi aku just sumbat jer setiapkali mak aku beli barang...
Bila mak aku soh kemas aku excuse.....
Aku janji minggu depan aku kemas...
Sebab minggu depan PAT dah habis....
Heeee...

SAYUR PUCUK BETIK
3 pelepah pucuk betik
4asam keping
2 sudu teh garam
1 kotak santan( 1 cawan)

Bahan Tumbuk:
5 cili padi merah
1/2 bawang besar
1 gengga ikan bilis
1 ketul kecik kunyit

1. Rebs ucuk betik dengan 2 sudu garam hingga mendidih beberapa minit
2. Basuh pucuk betik rebus tadi dan hiris kasar
3. Masukkan pucuk betik hiris bersama bahan tumbuk dan 2 cawan air
4. Tambah juga 4 asam kepung dan 2 sudu teh garam halus
    *** Garam dan asam keping kena lebih untuk kurangkan pahit
5. Masak hingga mendididih dan kuah sedikit kering
6. MAsukkan santan kotak dan biar mendidih sekali lagi
7. Sesuaikan rasa

Pucuk betik direbus bersama garam dan dibasuh untuk kurangkan pahitnya



Bahan untuk tumbuk
Patut kena ada kunyit segar..
Tapi sebab tiada stok..boleh ganti kunyit serbuk
Kalau guna cili padi merah ( cili Bangladesh) kuah akan  warna kuning terang
Kalau guna cili padi hijau kuah akan jadi kuning kehijauan





Bahan dah siap tumbuk



MAsukkan bahan tumbuk bersama pucuk betik rebus



Tambah asam dan garam lebih untuk seimbang rasa pahit
Masak sampai medidih beberapa minit hingga kuah sedikit surut


Tambah santan pekat...kalau santan kotak kuah lebih cantik sebab santannya berkrim
Santan juga mesti pekat supaya rasanya seimbang

Biar mendidih sekejap
Sesuaikan rasa



Pucuk betik...Pelapah betik dan Bunga Betik..
Mak aku cakap jangan dibazirkan..
Hmmmm.....tapi tu la...
Kuah dia pun aku x boley nak makan sebab pahit...
Sebelum ni pun dah pernah pos about
PUCUK BETIK MASAK LEMAK PEDAS kat sini....
Pucuk betik jug amka ku cakap boleh buat KERABU PUCUK BETIK....
Kalau yang xmo pahit....boleh masak SAYUR BETIK LEMAK PEDAS macam kat sini....
Sayur lain pun boleh
Mak aku pernah MASAK LEMAK CILI APAI BAYAM DAN AYAM...
Mmmm...lama dah mak aku x masak bayam macam tu
Sedapnya....
Tiba-tiba lak rasa nak makan sayur lemak cili api bayam
Tapi Pucuk Betik ni x mo laaaaaaaa......
Hahahaha..
Ok bye


3 comments:

  1. salam, buat campur gulai tempoyak sure best ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..
      Mmmm...buat la campur tempoyak ke..campur budu ke...sis or makan la ngan mak kiter..
      Kiter xnak...pahitttttt

      Delete
  2. minum kopi saya saya rasa lagi pahit.. hhrhrhrhrhrh

    ReplyDelete