Tuesday, 28 February 2017

PUCUK BETIK MASAK LEMAK PEDAS

Pucuk Betik masak Lemak Pedas..
Lauk mak aku ...
Naper lauk mak aku..??
Sebab mak aku jer yang makan..
Orang lain x makan ke..?
Hihihihi...
Ada ceritanya...


Pucuk Betik Masak Lemak Pedas..
Lepas masak,mak aku ajak makan...
Tapi aku xnak..
Ala..mana boleh makan nasi lagi..belum sport day
So,mak aku makan sengsorang..
Mak aku cakap sedap..
Tapi aku x tergoda pun sebab tengah bz chat pasal latihan sukan.
Kakak pun xde..
Kakak kata nak kuar gi Saaka Nilai
Nak beli barang-barang asrama dia la tu..



Tengok mak aku makan Nasi
Ngan Pucuk Betik Masak Lemak Pedas..
Pastu ada Ikan Lengat Goreng..
Dah dua hari mak aku asyik masak Ikan Lengat Goreng..
Mak aku cakap sebab hari tu buat ikan lengat memang simpan untuk goreng lagi hari ni nyer
Aku suka Ikan Lengat Goreng tu..
Hari tu mak aku goreng pun ahbis kitorang makan..
Ni mak aku goreng lagi.
Sama juga macam hari tu..letak cili dan bawang macam..
IKAN LENGAT GORENG kat sini..

PUCUK BETIK MASAK LEMAK PEDAS
4 pelepah pucuk betik
1 kotak santan( kalau kelapa fresh jadikan 1 cawan santan pekat dan 1 cawan santan cair)
2 asam keping
garam & secubit gula

Bahan Tumbuk:
1 bawang besar
5 cili padi
1 genggam ikan bilis
1 ketul krcik kunyit.

Pucuk betik..
Mak aku cakap,kalau kat kampung mungkin boleh dapat pucuk yang betul-betul pucuk..
Ni mak aku beli kat pasar hari Ahad.
Kata mak aku kalau nak sayur-sayur dan ulam  yang exotic kena gi pasar hari Ahad jer..
Kalau hari lain sayur dan ulam biasa jer yang ada..
Sayur exotic tu camaner..??
Mmmm...sayuir oxotic tu kiranya sayur yang rare la..
Susuah nak dapat..
Contoh..??
Contohnya Pucuk Betik,Cendawan liar,Pucuk Labu,Pucuk Kerdas,Kangkung Puteri,Ubi Kemili dan Jeruk Maman..
Haaaaaaa.....hambik kau...
Kenal ke semua tu..?
Hihihihihi...ada yang aku kenal..
Banyak lagi yang aku x kenal..
Lain la mak aku..
Memang banyak yang mak aku tahu..



1. Basuh dan bersihkan pucuk betik..Kemudian hiris kasar..


2. Masak setengah periuk air dan campur 1 sudu besar garam..Mak aku cakap kalau dapat garam yang ketul-ketul kasar tu lagi bagus..
Ada ke garam ketul kasar..?
Mmmm...mak aku kata ada..
Kemudian,bila air bergaram tu mendidih,masukkan pucuk betik dan rebus hingga lembut anggaran 15 minit


3. Tapis daun betik yang sudah direbus. Buang airnya kerana airnya sangat pahit.


4. Sedikan bahan tumbuk...Cili,bawang,kunyit dan ikan bilis ditumbuk


5. Masukkan pucuk betik yang sudah direbus dan bahan tumbuk dalam periuk..



6. Tambah separuh santan kotan dan tambah 1 cawan air..Masak hingga mendidih.
    Jika guna santan fresh,masukkan  1 cawan santan cair  sahaja dahulu..santan pekat masukkan kemudian
    nanti.



7. Masukkan juga 2 asam keping .Masak hingga kuah hampir kering baru dimasukkan santan pekat.
    Sesuaikan rasanya dan angkat.



Rasanya memang pahit...
Tapi dah mak aku cakap pahit yang sedap..
So,akupun cedoklah sikit sayur ni masukkan dalam piring bersama seketul ikan lengat goreng..
Nasi aku x amik tau..hahahaha..
Tapi baru sesuap aku rasa sayur Pucuk Betik ..
Arghhh...pahit do..!!!
Akhirnya aku cuma makan ikan jer..huhuhu
Masa kakak dah balik dari Saaka Nilai,
Aku tengok kakak excited cedok sayur Pucuk Betik tu ngan nasi & ikan goreng tu..
Aku biarkan jer..
Mana boleh aku sowang jer terkena..hahahah(gelak jahat)
Bila kakak suap jer....
Hihihihi...terus kakak lari gi sinki..
Tentu kakak ingat tu Sayur Pucuk Ubi favourite dia..!!!!
Kih..kih..kih...
Baru la fair...
Biar sama-sama rasa ....
Hmmmm..tapi yang pelik tu..camaner la mak aku boleh cakap Sayur Pucuk Betik ni S.E.D.A.P...
Huh...x faham ngan lidah mak aku...!!!
Mmmm..biarkan jelah mak-mak suka yang pahit-pahit kan..
Tapi mak aku cakap kalau anak-anak atau mak-amak pun kalau x suka Sayur Pucuk Betik yang Pahit ni..
BOLEH tukar masak
Masaklah
SAYUR BETIK LEMAK PEDAS kat sini....

2 comments:

  1. Kangkung puteri???x pernah tengok,first time dengaq...he...he..mesti cantik puteri kangkung....
    Yezz....sah aunty geng mak suke makan pahit2 .....
    Sedap tu pucuk betik lemak pedas...pahit2...x boleh bayang dik cella dgn kakak TERKENA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee...
      Kiter pun xkenal sayur tu..
      Mak kiter tau la kangkung puteri tu..
      Mak kata ada orang panggil Sayur Setangki..
      Mak cakap rupa dia macam daun duri semalu dan bau dia cam petai..
      Mmmm..lagi la kiter x faham..hahahaha

      Delete