Monday, 6 February 2017

KEBUN GETAH vs SAWAH PADI


Kebun Getah nenek kat kampung...
Naper tetiba pic kebun getah..
Sebab tengah cakap ngan nenek...nenek citer harga getah dah makin mahal sekarang...
So,dah mahal xleh beli getah la..??
Laaaa...nak beli getah buat apa...
Orang sibuk nak jual getah la sebab harga dah makin tinggi..
Penoreh getah suka hati lah sebab harga getah tinggi,maknanya banyak lah dapat duit..


Ni bukan nenek yang menoreh...
Ni Pak Njang yang toreh ..
Nenekkata Pak Njang pandai toreh getah..
Mak aku cakap ...
Dulu Pak Njang pernah kerja kat KL..
Tapi Pak Njang cakap xbest kerja kat KL sebab jadi kuli..
Kuli tu pekerja la...
Pak Njang nak kjadi Boss..
hahahaha...
Sebab tu Pak Njang balik kampung jadi Boss Kebun Getah...


Kebun Getah Nenek luas jugak la...
Aku pun lum explore habis....
Ada 3 kebun..
1 kat belakang,1 kat tepi rumah
Satu lagi.....mmmm aku pun x perbah pergi kebun nenek yang satu lagi tu..
Setiap kali nak ikut nenek cakap kebun tu jauh...
Nanti banyak nyamuka la...macam-macam la..





Ni kebun yang kat belakang....
Kebun ni dekat ngan sawah padi,,
Kalau zoo in celah pokok getah tu nampak ada mesin padi tau...
Kebun yang kat tepi rumah nenek tu belum boleh toreh lagi..
Dulu sebelum nenek tanam pokok getah yang belum toreh tu mmang ada pokok getah juga..
Kalau time balik kampung aku ngan kakak ngan Haikal selalu ikut Pak Njang nak tengok cara Pak Njang toreh getah..
Kalau musin buah getah,kitorang kutip buah getah buat main congkak..
Haaaaa...jangan ingat aku x tau main congkak ngan biji getah
Kadang kitorang kacau susu getah dalam mangkuk susu getah tu lepas Pak Njang toreh..
Hahahaha...
ADA TULIS PASAL POKOK GETAH TU KAT SINI..


Haaaaa...ni dah zoom in dari celah pokok getah tu..
Nampak mesin padi warna kuning tu tengah tuai padi yang masak..
Balik CNY hari tu memang kat kampung nenek musim menuai padi....
Tapi tu sawah padi orang kampung nenek..
Aku tanya nenek..nenek ada sawah padi x..?
Nenek kata ada 2 tempat...
Yang 1 tempat tu nenek sewakan pada orang Cina..
Yang 1 lagi dekat rumah Tok Ndak tu nenek cakap sewakan pada ayah AX...
Oooo....


Ni sawah orang lain tepi kebun getah nenek kat belakang tu...
Kalau duduk dalam kebun tu nampak la sawah padi ni,,
Dulu aku selalau naik motor ngan kakak ronda  tepi sawah padi ni..

ENTRI PASAL SAWAH PADI KAT SINI...


Ni plak sawah padi kat rumah baru kitorang....
Balik CNY hari tu gi melawat side la kiranya...hahahaha..cam bagus jer..
Best rumah baru tu...
Tepi sawah padi...
Huh....x sabar nak duduk rumah baruuu...!!!!


2 comments:

  1. Banyak eek tanah nenek,kebun getah,tanah sawah,kebun petai lagikk....hai dik cella nak pindah rumah pulak...boleh ke dok dikmpg lame2...ha..ha..

    ReplyDelete
  2. Mak kiter cakap tanah nenek bukan la banyak pun..tapi banyak tempat jer..hahaha
    Kiter memang dah lama ajak mak kiter pindah kampung...sebab kiter suka kampung...tapi mak kiter yang xnak...huhuhu

    ReplyDelete