Saturday 18 February 2017

AYAM PANGGANG ROSEMARY..UNTUK BEKAL

Ayam Panggang Rosemary..
Bersama Kentang
Bekal semalam...


Sebab aku ngah on diet..
Mak aku masakkan ayam ni untuk bekal..
Hahaha..diet la sangat kalau berminyak camni...
Ops....tapi yang bekal aku tu xde sos bagai tau..
Just  Rosemary Chicken Grill..
Hihihihi..



Walaupun nampah tray ni xde disiplin..
Tapi sedap do....
Cuma sememeh sebab mak aku cakap xsempat nak make up bagai..
Kuarkan dari oven jer terus snap...
Sebabnya takut lambat..
Mak aku cakap..tu lah akibatnya kalau x plan dari malam..
Bangun pagi baru nak fikir masak b/ fast & bekal..
Huih...sib baik..
Aku ingatkan tadi mak aku nak berleter kat aku..
Hihihi


Aku just nak 2 ketul ayam panggang tu ngan sikit kentang..
Kentang tu panggang ngan rosemary juga..
Tapi kat sekolah tadi aku makan ayam yang kecik tu jer..
Yang drumstick tu aku bagi pada Shake..
Sebab masa rehat tu lepas beli makanan Shake datang duduk sebelah aku..
Aku tengok Shake beli nasi..
So,aku bagi la ayam tu..
Lagipun aku dah cukup kenyang makan seketul je ayam dan kentang tu..
Sebenarnya one day tu Shake masa aku bawa pasta,Shake ada berkata yang dia rasa sedih bila tengok aku selalu bawa bekal..kerana dia x pernah bawa bekal..
Shake kan duduk kat umah anak yatim...
Huhuhu...


AYAM PANGGANG ROSEMARY..
10 ketul ayam
5 biji kentang

Bahan tumbuk:
2sudu rosemary kering
2 sudu teh garam
1sudu lada sulah
2 sudu minyak

Gravy:
1 sudu besar tepung gandum
1 sudu teh lada hitam tumbuk
1/4 cawan air
sisi2 panggang ayam



Ayam seeloknya belah dua sahaja setiap seekor supaya bila panggangblagi berjus..
Jika dipotong pun sebaiknya potong besar- besar supaya berjus..Jika potong kecik ayam akan jadi kering waktu dipanggang


Tumbuk garam dan rosemary..Tambah lada sulah dan 2 sudu minyak..


Gaulkan bahan tumbuk pada  ayam hingga rata..

Perap sekejap..Sebaikknya selepas digaul bahan tumbuk ,simpan dalam peti ais semalaman..esoknya baru dipangga supaya sebati dan rasa lebih sedap


Kentang juga diptong wadges dan digaul bersama

Panggang dalam oven 200° lebih kurang 1jam..
Asingkan ayam yang sudah masak kedalam bekas lain.


 Gravy:
Sisa- sisa panggang pada tray akan digunakan untuk buat gravy..
Ketika masih tray masih panas,tuangkan 1/4 cawan air supaya keraknya yang sedap itu akan kembang..Tambah,tepung gandum dan lada hitam tumbuk dan kacau rata..Masukkan semula dalam oven lebih kurang 5 minit hingga nampak gravy tu mndidih dan pekat..

** Sebenarnya pagi tu aku just bawa ayam & kentang tanpa gravy



Balik waktu petang tengok ada lagi 4 ketul ayam dalam oven..mmm...ada yang x makan la tu
Cantikkkkkk...!!!
Untuk dinner aku..


Mak aku panaskan semula ayam tu..
Buatkan gravy...
Baru la mengancam..!!!!
JANGAN X TAHU..
AKU DAH PERNAH MASAK SENDIRI...

AYAM ROSEMARY ..MASAKAN AKU...kat sini



Dinner aku...
Aku makan 2 ketul..
Tinggalkan 2 ketul..
Mesti ada yang lum makan tadi siang..
Sebab mak aku masak 10 ketul...
2 aku bawa bekal...
Balik tadi baki ada 4 ketul lagi..
Nak tanya pun...
Mmm...abang ngan kakak xde kat umah
Abang kerja..
Kakak kuar KL ngan kak Ziha..
Kakak whatsApp bagitau ada kat Sogo..
Nak cari baju dan seluar jeans baru...
Mmmmm...opkos kakak akan makan kat luar..
Pukul 7 kakak balik ,kakak belikan chorrus & prettzel untuk aku...
Ish....aku makan 2 suap jer
Sayang diet do...!!
Maknaku selalu masak Ayam Rosemary ni ..expsecially Bulan Ramadhan...

AYAM PANGGANG ROSEMARY kat sini...

NASI AYAM ROSEMARY ...pun best

Ada banyak lagi entri pasal ayam rosemary ni..dalam list ayam

4 comments:

  1. Assalamualaikum cella,

    Memang nampak sedap ayam grill camtu..
    Favorite LZ juga, simple dan sedap..
    Thanks for sharing..😊

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam...
    Sedap kan....
    Tapi mak kiter yang masak...hee
    TQ baca & komen...
    Semoga beri manafaat kepada semua..

    ReplyDelete
  3. Mmm...aunty sedey la...dik cella tulis pasal shake...sian dia kan..anak yatim lak tu..bagus2 dik cella kongsi makanan...nilai2 murni tu akan kekal sampai bila2...nanti rezeki dik cella pun akan murah tau...insyaallah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer aunty..
      ada ramai juga anak yatim kat sekolah kiter ..kiter tahu sebab kalau bulan puasa mereka akan dipanggil untuk pihak sekolah bagi duit raya..Kawan kiter Shake & Tyas dan bebrapa orang lagi yang tinggal kat rumah anak yatim,ada van yg bertulis nama rumah anak yatim tu akan hantar dan amik dorang dari sekolah setiap hari...

      Delete