Saturday, 11 February 2017

RENDANG DAGING PULUT KUNING

Rendang Daging Pulut Kuning....
Haa...sambungan Bab Pulut Kuning Berhias..
Jarang nak guna bab...tapi sebab baru habis wat kerja kursus Sejarah ngan Auni & Dahlia..
Cikgu soh wat Power Point dalam group sampai bab 8...
Gi buat kat umah Auni sebab  kat umah dia wifi laju..
Rendang ni Lauk untuk Pulut Kuning hari Isnin tu lar...
Tapi hari ni dah Khamis baru sempat citer...
Sebab cuti Thaipusam...
Dah siap wat slide show Sejarah...
Dah makan Nasi Lemak mak Auni masak..
Sedap do...!!
Mak Auni masak Nasi Lemak ngan Kari Ayam.
Tapi kari ayam mak Auni masak pekat macam rendang...sedapnyerrrrrr...
Tapi  aku malu nak makan banyak...
Hari Sabtu ada Larian Merentas Desa lak tu..
Lagipun biasa ar...
Kawan - kawan aku selalu cakap ...yang aku ni kalau gi umah dorang....aku terus berubah 360°
Dari perangai lelaki aku terus jadi sopan santun Wanita Melayu Terakhir...hahahaha...
Heeee...sebenarnya tiap kali nak gi umah kawan untuk wat homework ker...birthday party ke..
Masa hantar aku mesti mak aku pesan soh jaga sopan santun kat orang..Jangan bising..jangan gelak kuat..jangan masuk bilik tidur orang..jangan gelojoh makan..
Jangan itu .jangan ini...bla..bla..bla..
Huh...sebelum nak sampai umah Auni pun penuh telinga aku do...!!!!


Rendang Daging Pulut Kuning ni favourite kakak nih...
Tahun lepas pun banyak kali mak aku masak rendang untuk kakak bawa balik kat kolej..
Rendang ni mak aku cakap masak 1kg daging jer untuk makan sendiri dan bawa bekal..
Pastu mak aku cakap nak bagi sikit Pulut  Kuning ni kat sapa ntah..
Yang Pulut Kuning Berhias tu mak aku just bawa Serunding Daging..
Serunding tu mak aku selalu kirim kat kawan Kelantan..


Pulut Kuning Rendang Daging..
Ni pinggan aku time dah malam..
Sebab Pulut Kuning tu mak aku masak pagi..
Aku bawa bekal juga pulut tu,tapi bagi kawan makan..
Aku tinggalkan bekal tu kat dorang suruh makan ramai- ramai sebab aku kena tugas rondaan waktu rehat..leceh nak makan minyak- minyak tu..
Aku lebih suka kalau mak aku buat bekas yang senang nak makan
Lagi satu sebab kalau aku yang makan nanti mengantuk dalam kelas.
So, biarlah kawan aku jer yang mengantuk..!!!!
Hahahaha....

Balik umah malam tu baru feel nak makan..
Mak aku dah pesan suruh kakak panaskan pulut kuning tu..
Haaaa...mak aku siap pesan kat kakak ..kukus semula pulut tu tapi jangan tutup kukus tu supaya pulut x lembik..
Tu yang nenek ajar..

Yang hijau tu bekal aku..
Yang pink tu mak aku ngan abang


Mak aku cakap nak bagi sapa ntah..
Sampai malam la makan Pulut Kuning Rendang Daging..
Habis...selesai..

RENDANG DAGING...mak aku
1kg daging- potong kiub
2cawan santan pekat
4 cawan santan cair- boleh tambah air ikut sesuai daging
1/2 cawan kerisik
1keping gula kelantan
Garam
1 daun kunyit
1 bungkus rempah rendang Adabi

Bahan Blend:
30 biji cili kering
3 bawang besar
3 serai
1 ketul kecil lengkuas
1 ketul kecil halia
1 ketul kecil kunyit



Bahan nak wat rendang...
Tapi juga yang xnak interframe..
Macam orang gak...
Ada yang suka interframe .
Ada yang pemalu..
Hihihi


Daging ni mak aku cakap patutnya potong kuib kecik sikit...
Tapi yang ni kes terskip pic daging yanh dah kiub kecik..camaner leh terskip...


 Masukkan bahan blend...santan cair dan daging dalam kuali..
Mak aku cakap proses ni la dinamakan MERENDANG...
Masak dalam kuali sampai naik minyak..
Jika daging belum cukup lembut boleh tambah lagi santan cair atau air hingga daging empuk..
Empuk tu maksudnya daging masak dan jadi lembut bila dikunyah


 Bila daging dah empuk..masukkan santan pekat .
 Masak lagi hingga kuah pekat dan naik minyak..


 Tambah gula kelantan atau gula Melaka..


 Kemudian tambah kerisik supaya rendang menjadi gelap dan kecilkan api supaya kuahnya naik minyak..




Tutup api dan taburkan daun kunyitvyang dihiris halus...



2 comments:

  1. Wahh...mengancam la rendang daging tu...mesti sedap...
    Baru aunty tahu kalau panaskan pulut jgn letak penutup..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi rendang tu dah habis...x sempat bahi aunty..heeee
      Cara panaskan pulut tu mak cakao nenek yang ajar....:-)

      Delete