Tuesday 16 October 2018

DONUT CHEESE BALL

Cheeseball Donut or Donut Cheeseball..
Hahahaha...whatever lah...
Easy to say is donut...
Bekal semalam...



Bekas Purple aku nyer
Bekas turqoist mak aku nyer
Yellow one abang nyer...


Haaa....semalam aku jadi kedekut skit
3 biji aku makan sorang
Makan laju2 jer....
2 biji jer bagi dorsng share ramai2..
Pepandai la dorang gigit
Hahahaha....
Actially aku makan 2 biji 1/2 jer
Sebab biji yang ke-3 tu belum sempat gigit
Umi sampai...
Bagi jugak la 1/2 kat Umi...
Hehehehe....

CHEESBALL DONUT...mak aku
1/2 kg tepung gandum
1 paket yis mauripan
2 sudu susu tepung
2 sudu gula
2 sudu marjerin
1/2 sudu teh garam
1¼ cawan air suam
1 paket cheese slice
1/2 cawan gula caster
Minyak

1. Dalam bekas besar masukkan air suam,gula,marjerin dan yis..Kacau rata
2. Perlahan2 masukkan tepung sikit demi sikit san garam
3. Kacau hingga bergumpal
4. Uli dengan tangan hingga dapat dough yang licin
5. Bulat2kan sebesar ping pong
6. Isikan 1/2 keping chees yang dipatah2kan.
7. Bulatkan semula dan biar lebih kurang 1/2 jam
8. Goreng dengan api sederhana hingga goleden brown
9. Golekkan dalam gula caster


Subuh2 buta mak aku gigih menguli tepung
Masa aku mandi mak aku uli tepung
Dah siap mandi...mak aku tengah gentel tepung...
Isikan cheese...


Buat sampai habis
Biarkan 1/2 jam
Boleh pi mandi sementara nak tunggu dough kembang


Goreng dalam minyak yang banyak hingga golden brown...


Angkat dan toskan minyak



Gaul dangan cula caster


Masa panas cheese dia leleh
Tapi bila bawa bekal sampai sekolah dah sejuk
Cheese still ada
Tapi dah x leleh lagi la sebab dah sejuk
Tapi bila makan still feel..
Sebab donut manis ada rasa salty filling
Combination yang sedap la...
Sebab tu aku makan cepat2..
Hahahaha....
Ok..bye

3 comments:

  1. nostalgic... mak bangun pagi pagi...tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangun memang pagi...Tapi malam...mak kiter tido awal..tenvah bercakap pun tiba2 se yap..hahaha.Kiter jadi tukang off lampu

      Delete
  2. hehe kesian .. penat la tu... typical mak mak.. letak kepala terus senyap..

    ReplyDelete