Thursday 25 October 2018

STEAMBOAT RUMAHAN...SEDAPNYA..!

Steamboat Rumahan..
Sedapnyaaaaa  wei...


Kelmarin nyer citer
Mak aku balik bawa 1 bekas  steamboat..
Mak aku cakap mak Ismail la bagi tu
Ada serba sikit sosej..crabstick...chickenball etc
Tapi sayangnya soupnya dah habis sebab mak aku cakap kuah dia memang sikit jer..
So..macamana ni..?


 Mak aku cakap dorang buat steamboat tu guna pes tomyam Adabi + Pes Asam Pedas Adabi..
Tapi kat umah xde semua tu...
Aku tingat Pes Tomyum yang selalu mak aku stok untuk buat Nasi Goreng Tomyum tu..
Yess....!!!


 Ada lagi stoknya 1 1/2 botol
1 botol belum buka
Botol 1 lagi dah tinggal separuh...
Apa lagi....??????


Haaa.....mak aku dah jerangkan air nak buat Ait Kopi O....
Aku ciloknla air panas tu skit...
Aku amik 2 cawan air mendidih tu masukkan semula dalam kuali..
Haaaa.....jimat masa nak masak sebab air dah mendidih....
Masukkan 2 sudu pes tomyum ni...



 Kasi terjunkan bahan2 steamboat yang mak Ismail bagi tu...
Huh...bau diaaaaaa.....
Tak sabaq baq ang....
Tapi jangan dok kaluitttttt.....!!!!!
Panas wei...!!!
Kalau nenek aku tengok ni..
Mau nenek aku beletiaq 3h2m ni
Anak dara makan dalam kuali..!
Kepantangan nenek tu..!
Hahaha.....jangan cakao kat nenek aku tau..!
Kalau cakap..?
Kalau cakap...xnak kawan...!!
Hahaha....ayat masa sekolah rendah..



Adoiiiii.....
Sedap baq ang....!!!!!!
Kakakkkkkkk......!!!!!
Abanggggg......!!!
Pasni kiter xyah gi Family Mart lagi dahhh...!!
Steamboat dah boleh buat dalam rumah
Lagi sedapppppp....
Sebab tu namanya Steamboat Rumahan ...
Kalau kat Indon ...Rumahan tu mean homemade la....!!
Ok..bye...!

2 comments:

  1. salam,

    sedap steamboat.. kalau tak de pes tomyam can also do soup biasa saja. tapi letak daun sup daun bawang.. sebagai flavour.. dan tambah mi hun ok je...

    dulu dulu zaman tomyum baru nak berkembang... mak kita buat pakai stock sayur je... tak pun tumis bawang dan letak stok rebusan ok je.

    cicah kicap cili.. atau air asam etc.. atau cili potong.
    letak telur puyuh rebus, fish cake, fish ball, udang, sotong, kerang, makanan laut, cendawan, carrot, sayur chrysantemum, tahu putih, tahu goreng, apa saja....daun sup dan daun bawang.... telur ayam pecah kan last sekali..kalau nak pedas boleh letak cili oit..dulu kita pakai yang bakar arang.. best.. lepas makan tutup dulu lauk, sambung balik kul 3, 4petang... sedapp jadi macam mi sup.. sebab sup dah sedap betul semua flavour dah ada.
    chili kicap menambahkan kesedapan.

    nak mi kuning pun ok..

    boleh tambah je taugeh last.

    kalau takde steambot pakai je rice cooker.. jadi dan jalan.. sedappp

    anyway 10 points for remembering the tomyum paste ada...
    hahah

    lepas ni kena buat list kat pintu cupboard with items inside.. same dengan frdge...

    wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya salam..
      Ha..aaa ls...lupa lak nak cicah sos..
      Telur pun ....x trfikir nak tambah tepur puyuh & mihun.. semua dah ada tapi x terfikir nak canpur...tunggu kakak ngan abang semua ada nanti lah nak ajak mak kiter buat lagii..

      guna rjce cooker pun x terfikir..
      huhuhu..sel2 otak tak berhubung...sebab x minum susu Snmum..ha3..
      anhway tq...

      Delete