Saturday 27 October 2018

APOM TEPUNG BERAS CARA DULU-DULU

Apom Tepung Beras Cara Dulu-dulu..
Apom...mean apam la...
Mak aku kan orang Kedah..
Orang Kedah cakap Apom..
Nenek pun cakap Apom...
Sebab mak aku dah pernah citer .
Kalau kat Kedah Apam tu mean macam Kuih Serabai  ....tapi apam tu dihidangkan untuk kenduri tahlil..
Sebab tu orang Kedah sebut Apom .
X sebut Apam.....serammmmm
Apom yang mak aku buat ni mak aku cakap namanya Apom Tepung Beras Cara Dulu,- dulu..
Haaa....tu mak aku yang cakap nama dia macam tu..
Panjang kan nama dia..
Selalu yang aku pernah tahu mak aku buat apam tepung gandum dan apam pandan bagai
Ni mak aku cakap namanya Apom Tepung Beras Cara Dulu- dulu ..
Naper nama dia macam tu..?
Haaa...mak aku cakap sebab ni memang Apom Tepung Beras Cara Dulu- dulu



Apom Tepung Beras Cara Dulu- dulu
Mak aku cakap buat guna Tapai Nasi
Sebab mak aku kata dah BUAT TAPAI NASI ...kat sini....
Mak aku cakap dolu2 mak aku selalu buat Apom Tapai Nasi ni campur Eno..
Eno...?
Garam putih buih2 untuk ubat perut x selesa tu ker..?
Haaa....mak aku cakap yer...
Mak aku kata Apom Tepung Beras tu dicampur Eno supaya apom tu naik cantik dan lembut..
Tapi mak aku cakap yang mak aku buat ni mak aku x guna Eno sebab nak buat apom macam nenek buat dulu- dulu
Apa bezanya..?
Mak aku cakap apom yang nenek buat dulu- dulu just guna ragi tapai
Apom tu mak aku cakap x segebu Apom Eno
Tapi Apom  ni mak aku cakap lebih kenyal..
Mak aku cakap sedap sangat ..
Tapi tau la kan...
Aku ni bukan peminat apam macam mak aku..
Mak aku boleh makan penuh feel
Aku kalau nak makan pun setakat sesuap dua..
Mmmm...dah
Kalau karipap ke...haaaa...yang tu aku suka...
Kuih Tepung Bungkus lagi aku suka..
Huhuhu...dah lama mak aku x buat Kuih Tepung Bungkus


Kata mak aku Apom Tepung  Beras Cara Dulu- dulu ni ada orang panggil  sebagai Pak Tong Koh..
Kata mak aku Apom Tepung Beras ni jiga popular dalam.masyarakat Cina dulu- dulu..
Juga polpular dalam kalangan masyarakat Siam dulu- dulu...
Haaa....so..makanan ni bukan sahaja dimasak dan dimakan oleh orang Melayu tapi juga orang Cina dan Siam


Ni Kuih Apom Tepung Beras yang dah masak
Mak aku cakap dulu2 nenek memang  kukus apom dalam loyang bulat..
Kadang2 nenek kukus dalam loyang khas untuk apom..
Mmm...macamana loyang khas apom tu..?
Mak aku cakap loyang apom dulu2 dibuat daripada buluh...dianyam bentuk bulat macam loyang..
Tapi sebab anyaman tu ada lubang2 halus kesan anyaman tidak rapat..
Maka mak aku cakap nenek akan alas dengan kain jarang.
Selepas adunan dituang dalam acuan tu..
Mak aku citer nenek akan letak plak pembahagi ditengah2 .
Hasilnha nanti kuih apom akan jadi bentuk segi tiga macam potongan pizza...
Mmmmm.....ko aser ko faham.tak..?
Hehehehe.....sejujurnya aku tak faham wei...!!!
Hahahahaha....


Mak aku cakap sebab nak feel macam.Apom yang nenek buat..
Mak aku pu  potong segitiga juga



Kuih Apom Tepung Beras ni mak aku kata antara makanan nostalgia  mak aku..


APOM TEPUNG BERAS CARA DULU- DULU
2 cawan tepung beras
1/2 cawan tapai nasi
1/2 cawan gula
1 ¼ air

1. Blend tepung beras,gula,tapai dan air
2. Blend hingga creamy..
3. Saou sikit minyak pada loyang dan tuangkan adunan
4.  Peram semalaman @ sekurang2nya 4 jam
5. Masak air dalam.kukusan hingga mendidih.
6. Kukus kuih lebih kurang 30-45 minit
7. Biarkan sejuk dan potong
8. Hidangkan bersama kelapa parut yang sudah dicampur garam..


Ni la Tapai Nasi  yang guna buat Apom tu..


Semua bahan diblend hingga creamy



Masukkan dalam loyang dan biar semalaman @ sekurang2nya 4 jam supaya adunan kembang



Kukus adunan yang sudah diperam semalaman @ sekurang2nya 4 jam


Apom yang sudah masak akan licin berkilat  dan nampak lekang dari tepi2nya...


Biar sejuk sebelum potong...


2 comments:

  1. Sure sedap. Pak tong job Tu bukan goreng NYA?Kalau takde eno Dan tak de ragi APA option?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak kiter cakap sedap...
      Kiter x suka ...
      Kiter lum tanya mak.kiter option ragi tu...
      maybe yeast..hee

      Delete