Tuesday 2 October 2018

TAMAN BOTANI @ PUTRAJAYA

Weekend seminggu lepas kakak ajak mak aku gi servey ite untuk explorace event..
Kakak kata dorang bahagikan tugas
Ada yang gi servey Zoo Negara...Taman Botani KL dan kakak kena sevey Taman Botana Putrajaya
Cam biasa la kalau nak ajak ak aku gi mana -mana kena early2 morning
Haaa....kalau dah tengahari selalunya mak aku xkan nak gi lagi dah
Kalau nak gi shoping ngan mak aku....Kena bersedia sebelum pukul 10
Yang selalu berlaku...pukul 9.30 mak aku dah ready nak kuar
Beberapa kali juga kena tunggu 10 minit depan pintu mall sebab mall @ supermarket belum buka..!
Haaa....kiranya kalau mall buat chalange untuk first customer memang boleh menang la...
Kalau ikut mak aku nak gi Taman Botani ni pun awal juga tapi sebab ak aku siapkan makanan untuk abang dan juga masak sesiap untuk nak makan balik nanti..
Maka dah dekat pukul 11 baru kuar..


 Dalam pukul 11.30 sampai Taman Botani Putrajaya


Kakak dah mula dengan snap pic dari luar
Pic semua nampak cantik sebab kakak guna camera Fuji kesayangan ku
Haaaa...memang aku sayang camera tu...
2 tahun ooo kumpul duit nak dapat camera tu
Tapi selalunya aku hanya guna untuk snap pic untuk IG jer
Selebihnya camera tu selalu jadi "MILIK" kakak
Haaaa...sebab selalu kakak akan bawa balik kolej sebab banyak nak guna untuk event



 Ni kat depan ..
Banyak stall yang disediakan tapi macam sepi jer..
Kakak kata tempat stall tu x strategik sebab jauh dari parking
Haaaa....saperlah yang ni....?


 Enterance....
Tapi ni enterance untuk indoor activity
Kalau outdoor xyah masuk ikut sini
Takyah masuk dalam bangunan ni
Kalau nak santai2 tepi tasik just masuk ikut gate dekat aprking jer
Takyah nak bayar  parking atau tiket masuk pun


 Hanya yang nak cycling & nak melawat indoor jer  beli tiket
Tapi sebab kakak nak tanya banyak info about Taman Botani ni..
Masuk jugak lah ikut sini...



 Sambil tunggu kakak tanya2 kat kaunter tu...
Boleh jer round kat foyer ni
Dalam balang tu serangga dan binatang2 kecil yang diawet
Kalau nak masuk Exhibition Hall kena la beli tiket
Tapi we all x masuk pun sebab dah pernah masuk sbelum ni
Dalam tu ada banayk la pameran serangga bagai
Ada replika Giant Praying Mantis..
Tapi itu yang aku masuk beberapa tahun lepas la
Harga pun dah banyak berbeza..
Dolu sewa basikal  weekday dalam RM4 jer
Weekend dalam RM8
Tapi untuk current rate tu....kat bawah kakak dah snap pic kat kaunter...


Sejak 2017 rupanya harga semua dah naik
Haaa....mak aku cakap logik la
Sebab masa we all ngan Achik datang beberapa tahun dulu harga dia murah sebab mak aku cakap masa tu Minyak Masak pun sebotol 5kg baru RM9.90
Sekarang Minyak Masak yang sama harganya dah jadi RM21++
Haaa.....bandingkan dengan harga tiket....sikit jer harga tiket tu naik
( kakak kata promo skit kot nanti nak buat event dapat discount)
Hahahaha...


 Masa jalan-jalan atas  pelantar tu  nampak kat bawah ramai juga yang cycling



Kakak ajak sewa basikal
Mak aku suruh aku ngan kakak jer sewa sebab mak aku cakap dah lama x cycling takut gayat
Lagipun mak aku pakai long skirt...susah skit nak naik basikal



Tapi sebab tadi x beli tiket siap2 kat kaunter...
Kena la naik semula atas kat kaunter
Mak aku tunggu bawah sebab mak aku cakap nanti just nak duduk bawah pokok jer sambil tunggu aku ngan kakak cycling


Malangnya masa aku ngan kakak naik kat kaunter nganm2 pukul 12.00 tengahari
Kaunter tutup dan akan dibuka semula pukul 2.00 petang
Just imagine kalau pelancong @ we all la datang dari juah..?
Mmmm...ko aser..?


 Asalnya mak aku duduk bawah pokok ni tunggu  aku ngan kakak gi sewa basikal
Tapi dah xde rezeki nak cycling....
Jalan-jalan jer lah amik  udara segar
Sambil tengok pokok-pokok


 Mak aku cakap ni la Pokok Asam Gelugur
Yang kita panggil Asam Keping
Yang selalu jumpa dalam kuah laksa tu
Mak aku ambik sikit pucuk tu dan susuh aku ngan kakak gigit..
Masammmmm....!



 Pokok-pokok kaduk banyakkk...
Mak aku la ska sangat Ulam Kaduk
Tapi x boleh la petik



 Tak tau ni pokok apa


Pokok Spider Lily
Banyak bunga...
Tapi bau bunga dia macam bau Kaf Lam Ya Nga...



Bunga Jasmin a.k.a Bunga Melur...
Sebab kecewa x dapat sewa basikal...
We all jalan2 jer sambil mak aku la bercerita pasal pokok-pokok  kat situ
Tiba-tiba nampak dekat  gate masuk tu ada motor ni..


 Kakak ajak sewa motor ni
Mak aku suruh aku ngan kakak jer
Mak aku cakap just nak rehat kan pondok tepi tasik
Sewa dia 1 jam RM50
Kalau   1/2 jam RM30
Kakak cakap 1/2 jam dah cukup sebab just nak ronda untuk snap pic untuk event jer
Motor ni guna bateri...
Kalau bateri kong kat tengah jalan caaner..?
Jangan risau...
Dia bg sekali no handphone dia..
Kalau bateri habis call jer ...



 Sebab kakak yang lesen kan..
So biarlah kakak ride
Aku jus boceng kat belakang
Hahaha...bukan perlu lesen pun
Siapa budak lelaki tu..???


Weiii...budak lelaki tu Instructor wei...!!!!
Haaaa...jangan tak tahu...dia yang ajar kakak camaner nak start..
Nak break
Nak control
All about motor tu
Hahaha....dia punya ajar..
Kalah cikgu weh..!!!



Ekspedisi pun bermula......
Nampak trem tu..
Tapi tadi nak beli tiket trem pun kaunter dia tutup
Pukul 2 baru baka semula..
Boleh lak dorang tutup 2 jam time weekend camni...
Hmmm..kalau boleh belli tiket trem tadi leh gak mak aku naik
Tapi mak aku cakap nak amik angin tasik jer
Mak aku cakap nak ronda2 jalan kaki kat erea  Seafood Restaurant
Mak aku pesan nanti dah habis rondac call...
ok bebeh..!!



Map ni  from google....kawasan Taman Botani Putrajaya






Tempat sewa motor tu dekat kawsan "R"
Masa mula masuk tadi tempat nak kaunter tiket untuk sewa basikal tu kat banguna "A"
Lain kali kalau datang lagi ..
Kalau just nak santai & sewa motor @ nak picnic @ nak santai2 jer better masuk ikut parking kereta dekat "R"
Free  jer kalau masuk sini kecuali jika nak naik motor tu kena la bayar
Dalam tu juga ada jer orang jual  ballon bagai untuk rekreasi..
Haaaa...kalau bawa anak...sediakn duit
Ala.....rasanya x mahal pun takat belon air sabun ...ngan mainan kanak-kanak tu
Tapi aku xde la beli
Segan nak main sengsorang
Kalau ada Aqil ker harus dah aku gunakan Aqil untuk minta ibu Aqil beli..
Hahahaha...x lah segan nak main ada kanka-kanak...
kikikiki....



 Ok...jom jalan2





 Langit macam mendung jer
Bukan acam..
Tapi memang mendung
Kakak kata harap-harap sempat lah habis semua kawasan dalam Taman Botani tu ..
Pastu kalau nak hujan...hujan lah...!!!
Hahaha




 Ni Kawasan Rekreasi Air
Mmmm.....tempat camni nak honeymoon best la
Hahahaha.....cadangan yang islamic la skit
Takkan nak cakap untuk dating ngan boifren lak..
Kakakaka...!!!


Geram jer aku tengok air



Jom nyanyi .....

Row...row..row your boat
Gently down the strem..
Merilly..merilly..merilly..mereilly ..
Life is but a dream..!!
Haaa....life is but adream..!!




 Ops...
Sebab nyanyi....
Bateri motor dah weak..!
Kakak call runner motor



Jom par kat tepi semantara nak tunggu runner datang


Ok...runner dah datang tukar bateri...
Runner pun budak lagi bai..
Hahaha...huntong la kecik2 dah ada income



 Banyaklagi pic dalam camera kat kakak



 Tapi ni jer yang kakak sent


 Sebab banyak sangat pic


 Hari makin mendung




 Tapi rugi lah kalau x hbiskan rondaan



Harap-harap mak aku dah duduk kaat pondok lah
Kalau hujan pun biarlah kitorang jer yang basah



1/2 jam  dah berakhir
Dah hantar motor...
Jalan-jalan cari mak aku..

Melambak dah pic dalam camera
Tapi minta kakak sent sikit jer
Takut hang handphone



 Call mak aku
Mak aku cakap ada kat pondok dekat Moroccan Pavillion


 Sambil jalan cari mak aku....



 Kat seberang sana tu yang bumbung hijau tu Office PM tu kat Dataran Putrajaya
Haaa...masjid pun seberang sana


ikut hati nak ronda lagi

Erea sini sebelah gate "R" tu ramai jer orang picnic



 Ramai yang datang ngan family la


Cycling
Picnic
Yang celebtare Birthday Party pun ada



Haaa.....dah nampak pondok tempat mak aku berehat
Mak aku cakap kalau bawa makanan makan-makan kat sini pun best
Tapi baru jer cakap abang la call mak aku
Mak aku cakap abang call sebab abang dah nak gi kerja
Tapi abang xde kunci sebab tertinggal kat tempat kerja
Mmmm...memag kena  balik la..
Pishang arr.....
Tapi sib baik juga dah habis ronda
Dah siap kerja kakak
Objective dah tercapai





Ajak mak aku selfie
Mak aku xnak
Mak aku x suka bergambar..
Ni jer satu ada pic ngan mak aku


 Fantasy Island
Hahaha
Seronok tengok pulau rumput tu
Bila angin kuat...pulau tu terapung-apung
Macam Pulau  Botol dalam filem  DUYUNG
Ala yang Apek  buat Pulau sebab nak kahwin  tu..
Yang Maya Karin jadi Duyung



 Flora Cinta
Hahahaha...
Jo balik...
Abang dah tunggu nak gi kerja
Hujan pun dah mula rintik



 Ops...jap nak bergambar kat Morrocan Pavillion ni jap



 Cantik kan binaan dia


 Feel berda di Morocco jap


 See...
Ukiran dia memang cantik


 Kakak la suka sangat art yang macam ni




 Nampak jer panas
Ada matahari


Tapi secara tiba-tiba hujan mula  turun


 Kelam kabut semua  lari balik kekereta


Hahaha...semua pun tengah kelam kabut lari sebab hujan
Sebenarnya semua basah kuyup
Sebab mak aku park kereta jauh
Hahahaha....masin molot kakak
Cakap kalau nak hujn lepas habis ronda
memang betul la hujan turun..
hahahaha...

Update:
Ada satu lagi taman botani yang aku gi lepas taman botani Putrajaya ni iaitu
TAMAN BOTANI PERDANA.... kat sini

Kata mak aku dulu tempat ni namnya Taman Tasik Perdana.. Sekarang dah nama baru jadi Taman Botani Perdana


No comments:

Post a Comment