Sunday 28 October 2018

KOREAN PANCAKE...PAJEON..?

 Tadi mak aku ajak gi Korea..
Aku xnak...!
Hahaha...giler xnak gi Korea...
Kalau betul2 mak aku ajak...
Tak sempat habis cakap lagi aku dah setuju bai...!!




Sebab x dapat gi Korea..
Mak aku suruh feel jer  gi Korea..
Mak aku masakkan Korean Pancake...a.k.a Pajeon..!
Aku pun dengan penuh jiwa dan basket ..
Verangan la makan kat Nami Island sambil jenjalan decelah2 pohon rhu sambil bermajn salji..
Hahaha....xper kan verangan sambil doa..
Kerana doa boleh mengubah takdir..
Jika Allah nak ubah la..


Tadi mak aku masak Pajeon nj..
Mak aku kata hari tu tengok  chanel 707 ada citer about Pajeon
Mak aku cakap nampak macam sedap...
Dan teringin nak makan..
Haaa...jarang mak aku nak cuba makanan Korea..
Selalu kakak jer yang suka Korean Food..
Selalu keluar makan ngan kawan2 kat Dubu- dubu  & apa lagi  ntah...
Ada la beberapa kali kakak bawa balik Korean Food..
Aku...?

Haaa....jangan x tahu...
Now aku jadi suplier ramen ni kat sekolah aku..
Haaa...actually aku memang suka biznez2 ni..
Musim raya aku jual cookies..
Dapat la komisten skit dari mak aku..
Dulu aku selalu minta mak aku maskkan spaghetti lebih untuk aku jual..
Mak aku x kasi ...tapi aku merayu minta mak aku buat juga sebab aku dah siap amik order..
Hahaha...akhirnya mak aku buat juga..
Lama juga aku jual..
Pastu stop..sampai kawan2 asyik tanya jer bila nak start semula jual spaghetti tu..
Tapi mak aku dah xnak buat..
Mak aku cakap sebab pagi jadi kelam kabut
Pastu aku ajak mak aku beli biskut Gery..choclate..Mini Oreo..gula2..
Huh....suker giler aku dapat jual2 semua tu..!
Tapi pastu aku stop sebab dah ramai lak jual mender sama...
2 minggu lepas aku start jual ramen ni.
Start 10 pack dulu...clear..
Minggu lepas axam...
Tapi sebab tamai dah order..
Aku bawa juga 20 pack..
Ada rameb kimchi...Jjajang..Topokki & Bulgogi ni
Haaaa....ni dah ramai request nak Bulgogi Ramen..
Ops....jom sambung  about Pejeon ni


Korean Pancake
By mak aku..
Sedap bai...!


 Cicah lak sos kicap ni..
Mmmm....layannnnn
Resipi ni mak aku cakap dari  707 + google
Alter ikut suka suki + x pernah makan ori Korean pajeon
Apapun aku memang suka pajeon mak aku buat ni...

KOREAN PANCAKE...versi mak aku
2 cawan tepung gandum
2 sudu tepung ubi
1½ cawan air
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
1/2 cawan udang
1/2 cawan kucai potong
2 biji cili api merah
minyak

1. Campur tepung gandum dan tepung ubi
2. Gaul bersama garam dan bancuh dengan air.
3. Tambah kucai,cili potong, udang dan telur.
4. Biarkan 15 minit supaya adunan sebati
5. Panaskan 1 sudu minyak dalam pan.
6. Tuang 1 senduk penuh batter
7. Masak hingga nampak garing bawahnya dan terbalikkan.
8. Masak kedua2 belah hingga garing
9. Hidangkan bersama sos kicap

SOS KICAP
¼ cawan kicap cair
2 cili api merah- cincang halus
1 sudu teh gula
1 sudu besar cuka
1 ulas bawang putih - cincang halus
2 helai daun kucai- cincang halus
- Campur  semua bahan dan sesuaikan rasanya.



 Mula tengok mak aku baut batter ni
Ingatkan mak amu nak masak Cucur Udang Kuah Kacang..
Sekali mak aku masak Korean Pancake daaaaa...!


Sedap weiii....
Ok..bye

10 comments:

  1. Salam

    bagus adiey manies tarak segan buat extra pocket money..heheheh boleh join abangla jual nasi lemak atau petai..(heheh usik je)

    dulu kita kici kici itu suruh ama itu jual kacan tanah goreng sambal pedas.. banyak bagus ooo sangat laku.. tapi cikgu tarak kasi..itu takut competition dengan aci kantin..

    Banyak best ooo..

    anyway, suruh ama itu masak something that can be cook over the weekend and packed inadvanced. Itu candy kelapa also very good. anyway.... well done... kacang tanah goreng sambal etc... each packet letak la 150- 180 gm... sedappp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...ada la dapat duit sikit2..
      Sebab lepas axam plan nk kuar dengan kawan2..
      Hari ni kita untung rm17 tau...seronok..Alhamdulillah

      Delete
  2. salam,

    dapat untung rm 17 simpan 15 belanja rm 2.

    itu baru good practice... bukan nak keluar joli.. keluar joli dengan kawan paai duit poket savings ...

    kena rajin rajin buat banyak benda kacang sambal... candy kelapa etc...

    ReplyDelete
    Replies
    1. in sha Allah..nanti kiter try plak kacang...candy kelapa x tahu la..mak kiter pernah buat ke x.. sebab x pernah nampak...lolypop ok x..? heee..tq tau sis nor

      Delete
  3. awak kena invest la... beli small plastick kecik untuk kacang dan candy. lepas tu kena kira keuntungan tolak minyak masak, cili boh, ikan bilis, bawang putih bawang merah, kacang berkilo, upah tenaga mak.., minyak keta gas.. tolak semua tu baru kira bersih.

    sambal kacang tu macam sambal tempeh ikan bilis mak buat tapi ikan bilis is rencah only. tapi kacang tu pedas bersira sambal. makan gitu atau dengan nasi. sedap...

    candy kelapa tu pakai susu cair dan syrup.
    dah masak ratakan dalam loyang dan potong kecik kecik pack plastic kecil..
    kira berapa bahan mentah... total dan add harga gas, pah mak.. campurkan dan kemudian divide berapa bungkus dapat.. dan from there boleh agak berapa sen sebungkus. harga sebungkus mesti lah melebihi harga bahan mentah dan upah. kemudian baru kira berapa harga nak jual...
    pack ni over weekend.. dan seal..


    Good luck....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak...swlama ninkiter x tolak pun kos petrol..upah mak bagai...
      Kena banyak study lagi la about bznz ni..
      Tapi bila kena kira2 bagai tu memang kiter slow la...heee
      Huhuhu..nampak.mcm untung bnyk..tapi x sebanyak tu la sebab ada kos belum tolak..Alaaa...

      Tapi kacang tu cam best jer...
      Rasa macam sedap la..chruncy & spicy..yummy

      Delete
    2. senang je...
      buat la.. continously.. jual kacang sambal.. dan candy.. masak waktu weekend.

      Delete
    3. also awak kena tolong pack. need mesin timbang dan sealer.. so boleh seal plastic tu, masa dah sejuk ..supaya tak lemau..

      Delete
  4. tengok resepi macam nak buat jemput2..cuma cara goreng dia macam lempeg kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn aunty mas kan...
      Mak kiter pun cakap macam batter cucur udang tapi lebih lembik & ada campur tepung ubi..
      Macam gak ngan ramen tu..actually sedao.lagi Malaysian Instant Noodles...heeeee

      Delete