Sunday 7 October 2018

AGAR- AGAR PINKISH

Agar- agar Pinkish
Cantik warna pink
Warna favourite aku masa kanak2
Sekarang aku lebih suka Purple
Tapi Pink tetap juga aku suka...


Semalam semak2 kat comment..
Nampak 1 comment
Kat pos AGAR- AGAR SANTAN TRADISIONAL kat sini...
Ada sorang reader cakap nak masak agar2 tu bawa gi masjid
Bila tengok view pun hari Jumaat tu ada lebih 500  viewer untuk post Agar- Agar Santan Tradisional tu
Mmmm....terus rasa  craving lak nak makan agar2 santan...


Tanaaaaaa......
Mak aku dah siap masakkan Agar2 Santan versi Pinkish
Haaa.

Dalam post sebelum  ni Agar2 tu warna ijau
Kadang mak aku masak warna coklat
Yang mak aku buat pink colour plak
Mak aku cakap asalnya nak buat versi Gula Melaka
Tapi xde stok gula melaka..
Buat la versi pink

Aku suka agar2
Kakak pun suka
Abang..?
Ntah...x tahu lah abang suka ke tak agar2 ni
Yang aku tahu abang suka Kuih Akok Kelantan
Kalau bulan puasa abang pergi Bazar semataw nak belik Kuib Akok Kelantan


Warna pink memang cantik
Mak aku cakap warna pink memang meransangsang deria rasa untuk makan..
Sebab tu kalau tengok Air Bandung kita jadi teringin ..
Compare kalau tengok Air Kopi..
Haaa...x aci ar bagi bandingam yang jauh beza..
Mmmm....
Syyyy......lagi 1 aku pernah baca...
Warna pink memberi ilusion sexy..
Tingat plak last week nyer Gegar Vaganza
Ada soranv peserra pakai dress pink..
Mmmm....
Haaaa...walaupun aku hidup zaman K- Pop..
Tapi....aku layan GV tau..!
Mak aku  x layan ..
Mak aku dah tidur...
Aku jer layan sengsorang...
Tunggu Zamani la....
Rasa2 kali ni sapa juara..?
Aku rasa ....
1 st....Zamani la
2nd.... Shafie Rio...
3rd....Maya
Tapi aku suka  Elite..!
Cute sangat tengok Shasya..Azza & Linda..
Tapi aku x rasa dorang akan menang..
Kerana dah 4x GV semua yang aku sokong x dapat juara..
Hahahaha....
Mana nak menang taste aku x sama macam Ibu Kathy...Datuk Ram & sapaw lagi tu..
Yang aku suka....dorang x suka
Hahaha.....jangan ingat aku x tahu  penyanyi2 tu...
Sebab mak aku selalu layan Klasik Nasional kalau drive
Tapi aku just tahu lagu2 dorang
Rupa aku x kenal kecuali Zamani & Forteen



Ops...
Nak citet pasal agar2
Tapi dah terciter GV lak...
Mmmmm...mak aku cakap resepi sama jer maxam Agarw Santan  Tradisional tu..
Just tukar air pandan kepada Sirap Rose...
So...c&p jer lah...
nama jer kasi tukar...
Sebab warna dia dah jadi pink..
Kena la rename ....Agar- agar Pinkish

AGAR- AGAR PINKISH
1 paket agar-agar strip( 20gm)
1.5 liter air ( 3 botol air mineral yang 500ml)
1 sudu sirap rose pekat
1 cawan santan pekat( betul-betul pekat)
( kalau guna santan kotak = 1 kotak kecil)
1 cawan gula- ikut manis
1 sudu kecik garam halus
2 helai pandan - simpul

1. Basuh dan rendam agar-agar supaya cepat larut bila dimasak nanti
2. Boleh juga basuh dan terus masak bersama 1.5 liter air hingga mendidih dan agar-agar larut sepenuhnya.( hati-ahati sebab bila mendidih agar-agar mudah meruap)
Jika meruap ..cepat-cepat kecilkan api)
3. Bila agr-agar sudah larut,masukkan pandan simpul,garam dan gula.Biar gula larut
4. Masukkan pati sirap rose  supaya dapat warna merah terang kerana kalau guna kordial rose nanti bila tambah santan pink dia jadi darl..
5. Tambah santan pekat dan sentiasa kacau supaya santan tidak meruap
6. Selepas masukkan santan masak lagi agak-agak 5 minit
7. Basahkan loyang supaya nanti mudah nak kuarkan agar-agar
8. Tuangkan agar-agar dalam loyang basah dan biar beku sebelum dimasukkan dalam peti ais.
9. Bila betul-betul sejuk baru potong

Agar- agar Pinkish

No comments:

Post a Comment