Sunday 21 October 2018

NASI GORENG IKAN REBUS SEDAP.

Nasi Goreng Ikan Rebus...
Haaa....sepanjang minggu ni
Penuh ngan menu Ikan Rebus jerk...
2x mak aku buat ikan rebus
Sebab mak aku cakap nampak Ikan Selayang cantim dan segar ..
Mungkin sekarang musim Ikan Selayang kot
Eh....Selayang tu bukan ke nama tempat kat KL ni..
Pasar Borong Selayang...
Pernah lalu situ..
Haaa...agaknya sebab Pasar tu banyak jual Ikan Selayang kot
Hahahahahaa......


Nasi Goreng Ikan Rebus ni menu dinner malam tadi...
Actually mak aku masak untuk lunch abang.
Sebab kitorang nak gi Kenduri umah Mama..
Tapi last & the end jadi menu dinner aku ngan mak aku...
Haaa....nanti kiter citer kat bawah ni


Nasi Goreng Ikan Rebus ni namanya macam tu sebab memang guna Ikan Rebus dalam nasi goreng tu...
Hmmmm.....x nampak ikan rebus pun kan....?
Haaa.....pun sebab ada ceritanya jugak...
Macam bannyak cerita jer kannn....


Tu ha....ada la juga nampak slisi ikan rebus tu..
Isi yabg lain2 x nampak sebab mak aku cakap isinya dilenyek halus
Pun ada sebabnya.....
Walaupun x nampak isinya tapi memang penhh dengan rasa ikan rebus tau...
Haaa....macam cheese cake la
Tak nampak cheesenya sebab melted cheese tapi penuh n rasa cheese...

 NASI GORENG IKAN REBUS
3 cawan nasi
2 ekor ikan rebus- ambil isinya
2 biji telur
3 sudu minyak

Bahan Tumbuk:
7 cili padi merah
1/2 bawang besar
3 bawang putih
1 sudu teh garam

1. Panaskan minyak dan goreng isi ikan hingga garing
2. Masukka  telur dan kacau rata
3. Masukman bahan tumbuk dan masak hingga naik minyak
4. Masukkan nasi dan gaul rata.
5. Masa beberaoa minit hingga naik wap dan berasap
6. Sesuaikan rasa



Actually Nasi ni bukan nasi recyle
Atau nasi.lebihan x habis makan..
Tapi memang nasi mak aku baru masak
Khas nak buat Nasi Goreng Ikan Rebus ni
Dan juga mak aku cakap nak buat Tapai Nasi
Tapai tu nanti next entri...
Mak aku cakap nak masak untuk lunch abang..
xde stok ayam dalam.peti ais...
Yang ada hanya telur dan Jkan Rebus


Ikan Selayang Rebus..
Ikan ni salty tau..
Sebab dah 3 hari direbus bersama.asam dan garam yang banyak...
Dua hari lepas dah post about IKAN REBUS GORENG YANG SEDAP kat sini...


Ikan rebus tu diambil isinya sahaja
Mak aku cakap tulangnya pu  dah lembut
Kalau divorebg garing tulangnya rangup jer
Tapi sebab nak buat nasi goreng hanya ambil isinya
Lagipun ada sebab x ambil tulang..
Haaa....ada cerita lagi...
Isinya mak aku lenyek halus
Tapi sebaiknya biar kasar2
Mak aku cakap yang ni lenyek halus kerana ada sebabnya..
Kikikiki...penuh cerita


Bahan tumbuk


Mak aku yang tumbuk
Bukam aku


Panaskan minyak dan gorebg isi ikan rebus yang dah lenyek halus
Biar garing
Haaa....mak aku cakap sebenarnya isi ikan ikti dilenyek halus supaya abang x tahu dalam nasi goreng ni ada isi ikan...
Abang kan x makan ikan...!



Pastu mak aku cakap campur telur untuk melindungi isi ikan yang dah hancur tu
Kengkonon nak mengaburi mata abang
Kononnya ni Nasi Goreng Telur Hancur jer...
Hahahaha....gigihnya mak aku nak soh abanv makan ikan


Telur tu dah bercampur dengan isi ikan rebus


Tambah bahan tumbuk


Tak nampak isi ikan dah kan.....
Nampak macam sambal telur hancur jer kan....


Masukkan nasi



Gaul rata


Masak beberapa minit hingga naik wap dan berasap...

Tapi ...sudahnya abang tetap x makan
Balik dari kenduri nampak Nasi Goreng Ikan Rebus sedikit jer berusik
Tapi xde kesan dimakan pun..
Haaaa.....abang tahu laaaaaaaa
Ni Nasi Goreng Ikan...
Kikiki....kalau dah x suka..
Mestilah abang pun tahu dalam tu ada ikannn...
Macam aku cakap tadi lah..
Kalau cheese cake
Walaupun x nampak cheese
Bila makan...
Mestilah tahu ada cheese
Hahahaha....




The end of the story
Nasi Goreng Ikan Rebus ni mak aku panaskan
Dan jadilah dinner aku ngan mak akj
Bersama Kopi O Panas
Pedas tapi sedappppppnyerrrrr
Penuh rasa ikan walaupun x nampak ikan..
Kalau ada tambah Keropok Ikan
mesti lagi terangkat...
Sebab ada krup krap...krup krap
Tapi stok keropok sudah kahabisan...!
Ok..bye

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Kena beri makan ikan ayam ayam.. sebab isi macam ISI ayam.. garam kunyit sure tak de bau ...

    Selalunya bila lapar sukar nak differentiate isi ayam Dan ikan..
    Esok bila duduk berjauhan Dari mak...nanti pastinya teringat ingat makan make buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak kitwr pernah sekali masak Ikan Ayam2..
      Ada mak Ismail kasi ikan ayam2 tu...
      Dah lupa dah rasa dia....hee

      Delete
  3. salam,
    tell mak can try dengan ikan isi putih, seperti fillet ikan pari takde kulit dan tulangnya potong cube cube..
    isi ikan ayam ayam fillet saja. dan celup tepung ..letak sikit kunyit..

    ikan sebelah/ sisa nabi.. fillet and skin off.. tu pun ok very mild fish..
    tilapia fillet and skin off.

    tell mak to start guna ikan macam tu... sebab technically ikan tu isi halus putih dan lembut serta rasa neutral

    Kalau mak seriously to desensitise your abang's taste bud, senang aja masak tomyum guna ikan sebagai stocks. Kemudian keluarkan isi ikan dan masukkan cube ayam.. can't tell the different.

    kalau di amati isi ikan ikan ni putih.. serupa macam isi ayam...

    kalau mak buat.. lama lama taste bud dia terbiasa dan tak dapat nak bezakan...

    Arwah mak selalu buat macam tu nak encourage budak budak kecik jagaannya yang makan cerewet.
    lama kelamaan dia suka..

    https://www.thisgrandmaisfun.com/fish-hater-marinade/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Actually...ikan pari memang abang makan sebab abang kata isi dia macam ayam...
      Tapi rasanya maknkiter jarang beli ikan pari tu...tak tau naper la plak...
      Hari tu mak kier beli nugget ikan...
      Memang abang makan seketul jer...
      Mak kiter pernah cakap..apa makanan yang kita x suka masa kini..nanti masa depan kita akan suka...
      Hahaha....kiter x leh imagine nanti abang akan suka ikan dan x suka ayam...hahahaha mesti ayam3 semua terkezut...!!!

      Delete