Friday, 20 January 2017

PEGAGA MASAK LEMAK CILI API DENGAN IKAN MASIN


Masak Lemak Cili Api Pegaga dan Ikan Masin
Eh,title Pegaga Masak Lemak Cili Api dengan Pegaga..
Mana yang dulu ni..
Pegaga dulu ke Ikan Masin dulu...
Mmmm...whatever lah...
Mmm...tau ker pegaga...??
Haaa...jangan ingat aku x tau...
Banyak sayur dan ulam aku kenal tau..!!!!
Sebab selalu jadi PA mak aku ..
Hihihi  tukang tolak trolly la..
Pasar pun aku juga yang mak aku ajak..
So,banyak lah sayur,ikan & ulam yang aku kenal..
Heeeee....

Ni la ulam pegaga tu...
Mmm...ulam ke sayur?
Haaa...yang ni aku fail..
xde jawapan spesifik..


Masak Lemak Cili Api Pegaga ni...
Sedap...tapivbatang dia tu cam liat la..
Patut la mak aku cakap batang dia kena potong pendek- pendeks...
Pedas,lemak...huh...
Semua suka..
Kecuali abang memang x suka la..


Sebab utamanya ada ikan masin..
Hihihi..abang mana suka ikan..
Dia tau makan ayammmmm jer..
Mak aku cakap abang tu agaknya ada gen musang kot...
Tapi untuk abang mak aku masak ayam kicap pedas dah pun...
Ops,ikan masin tu ikan apa yek...?
Yang ni aku fail lagi...
Kena ngaku aku x kenal ikan ni..
Sebab dah xde kepala ..xde rupa ikan...
Hehehe...alasan kukuh..
Kenan tanya mak aku..
mmm..mak aku cakap tu ikan duri..
Kat kampung nenek panggil ikan plotan..
Plotan tu apa...?
Ntah.....hahaha


Pegaga ni mak aku beli kat Pasar Segar tu petang tadi..masa balik..
Banyakkkkk..
Tapi bila dah masak jadi sikit..
Macam sayur bayam juga..
Bila masak jadi sikit.

MASAK LEMAK CILI  API PEGAGA DENGAN IKAN MASIN
1ikat pegaga
2 keping ikan masin
1 kotak santan
1/2 cawan air
1 asam keping
garam secukup rasa

Bahan Tumbuk:
7-10 biji cili padi
1 ketul kecil kunyit
1 bawang besar


1. Tumbuk cili,bawang & kunyit hingga halus..
2. Masuk bahan tumbuk dan santan serta sikit air serta ikan masin yang dipotong.
3. Masak hingga mendidih
4. Masukkan asam keping dan pegaga yang dihiris kasar.
5. Biar mendidih sekejap hingga sayur layu ..
6. Sesuaikan rasa dan tutup api

No comments:

Post a Comment