Sunday, 29 January 2017

KUIH SERI MUKA RESIPI NENEK

Kuih Seri Muka...
Mak aku masak pagi Sabtu..
Untuk wat minum petang Sabtu
Kuih favourite kakak nih...
Tapi kakak x panggil Kuih Seri Muka...
Kakak panggil ni Kuih Ijau...
Nenek plak panggil Kuih Pulut Sekaya..
Mak aku cakap kalau dalam buku masakan Singapore ada yang tulis nama kuih ni Pulut Salat..
hmmm..x pernah plak aku tahu...
Sebab aku pun terikut kaka panggil ni Kuih Ijau...


Mak aku cakap Kuih Seri Muka la yang paling ramai orang sebut..
Nenek selalu buat time bulan puasa...
Yang aku ingat,setiap kali balik kampung kalau kakak ikut balik kampung juga,Pakcik mesti akan beli kuih ni untuk kakak...
Mmmm...kakak tu kan anak sedara kesayangan Pakcikkkk...!!!!



Mak aku cakap 1st tima masak Kuih Seri Muka masa mak aku form 1...
Kata mak aku sebab masa tu nenek bulan puasa..& nenek pulak sibuk tanam padi .
Setiap hari nenek akan balik waktu dah nak berbuka puasa..
So,mak aku kata setiap hari selepas balik sekolah...kena la mak aku masak sendiri lauk dan kuih untuk berbuka puasa..
Uish...kalau aku...memang x la...hihihi
Mak aku cakap time tu mana ada Bazar Ramadhan kat kampung
Semua orang lain pun akan masak sendiri..
Mak aku cakap dulu- dulu mana ada internet macam sekarang..
So..kebanyakan anak pompuan akan ada buke resipi sendiri..tulis tangan..
Tapi mak aku cakap mak aku nyer buku resipi tebal sebab mak aku kata mak aku suka gunting gambar bewarna  masakan dari majalah @ surat khabar..
Antara kuih yang paling famous masa tu mak aku cakap Kuih Seri Muka ni la...
Sebab nenek kan tan padi sendiri..
So, mak aku cakap stok pulut memang banyak..
sama macam stok beras biasa sebab nenek juga tanam padi pulut..
Telur yang digunakan pun mak aku cakap dari ayam yang nenek bela...
Waaa...cam best jer kan hidup dolu- dolu...semua fresh..


KUIH SERI MUKA RESIPI NENEK
2 cawan pulut- rendam 4 jam @ semalaman
2 cawan santan
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh gula

bahagian hijau:
1 cawan pati santan pekat
1 cawan air perahan pandan
3 biji telur
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
3/4 cawan gula
2 cm kulit kayu manis
2 kelopak bunga lawang
2 biji buah pelaga
2 cengkih



 Bahan untuk bahagian hijau


Masukkan pulut dalam loyang dan kukus hinggga masak..



 Angkat pulut dan gaul santan yang dicampur sikit garam..Gaul rata dan kukus semula..


 Angkat semula pulut dan teka- tekankan pulut dalam loyang hingga padat dan rata..


 Pulut yang sudah di tekan padat...
Letak semula dalam kukus.


 Daun pandan dan rempah- rempah diblend dan jadikan 1 cawan air perahan pandan berempah.

Blend telur,gula air pandan berempah,,pewarna hijau,santan dan tepung gandum serta tepung beras...



Kemudian tapiskan semua bahan  tersebut  dan tuangkan atas pulut yang sudah ditekan padat.
Kukus semula selama 30 minit




Angkat dan biar sejuk dahulu..baru potong...



Ni abang potong masa panas- panas sebab x sebar nak makan...


Kalau dah biar sejuk baru potong jadi cantik..




Yang ni lebih..x habis makan..kuarkan dari loyang bubuh dalam bekas nak simpan dalam peti ais untuk stok kakak ..kan kuih favourite kakak..!!!



2 comments:

  1. Geram tengok kuih seri muka.kat kmpg aunty panggil kuih kepala hijau juga...mesti wangi bila dicampur rempah 3 beradik tu...nanti la nak cuba..insyaallah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..mak kiter ngan kakal yang suka kuih tu..kita x suka bau rempah....kita suka kuih bauluuuuuu

      Delete