Wednesday, 18 January 2017

RESIPI LEPAT PISANG TEPUNG BERAS


Lepat Pisang Tepung Beras..
Naper Tepung Beras..?
Laaaaa....sebab guna tepung beras la...
Haaaaa...mak aku cakap selalu buat lepat pisang guna tepung gandum jer..
Jarang guna tepung beras..
Kalau buat cekodok pisang memang selalu la guna tepung beras...
Lepat Pisang Tepung Beras....kata mak aku kuihnya lagi lembut....
Kata mak aku lagi ..kalau baru nak belajar masak kuih Lepat Pisang ni...baiklah guna Tepung Beras...sebab nanti kalau terlebih tepung pun kuihnya still  ok...x liat dan x keras
Lagi 1 sebab...mak aku cakap guna tepung beras,lebih senang nak cuci bekas2 yang digunakan kerana tepungvberas mudah larut bila dibasuh..kalau tepung gandum dia macam bergam sikit..
Mmmm...aku xleh komen sebab bukan aku yang basuh...kakak yang basuh...hihihihi...



Kata mak aku,kalau dolu2 nenek hanya akan buat Lepat Pisang Tepung Beras ni time bulan puasa jer...
Tu pun mak aku cakap sesekali jer nenek buat sebab nenek x suka Lepat Pisang..
.ak aku cakap sebab nenek jarang buat..
So, bila nak makan mak aku cakap kena la buat sendiri...
Mmm...mak aku tu nak kata aku xpandai masak la tew....
huhuhuhu....


Sebenarnya Lepat Pisang ni favourite kakak...
Aku suka juga...tapi xlah hantu macan kakak...


Orang selalu masak Lepat Pisang untuk minum petang...
Tapi ni mak aku ngan kakak masak waktu petang...
So, maghrib baru boleh makan...
Dah macam buka puasa....
Kata mak aku orang minum petang dalam pukul 4 or pukul 5 petang...
Tapi kalau dah pukul 5 petang baru sampai rumah camaner nak makan lepat..
Hehehehe.....


Pisang yang buat Lepat tu sebenarnya ...
Ni la pisang yang kawan mak aku bagi minggu lepas lagi  tu..
Mak aku kata belum sempat nak ngerjakannya...



Kan hari tu dah masuk entri petua nak simpan pisang masak...
Haaaa...ni kan pisang yang mak aku dah blend dan frozen kan...
Ada 2 bungkus,tapi tubmak akubkata guna 1 bungkus jer sebab banyak...

LEPAT PISANG TEPUNG BERAS
2 cawan pisang lenyek( blend)
2 cawan tepung beras
1 cawan kelapa parut putih
1/2 sudu teh garam
2 sudu gula( jika nak extra manis)
15-20 keping daun pisang selebar tapak tangan
(layur daun pisang hingga nampak macam berminyak)



Sebelum guna,kena la defross dulu...
Kuarkan dalam 1/2 jam...mak aku kata pisang tu dah lembut dah...cuma masih rasa sejuk...
Kacaukan pisang tu bagi hilang wap sejuk nya...




Campurkan tepung beras,kelapa,gula,garam dan kacau sebati..



Bentangkan sekeping daun pisang dan letakkan 1 sudu besar adunan pisang ditengah- tengah daun pisang


Tutup kiri kanannya dan lipat kedua- dua hujungnya..
Macam kurus plak tangan mak aku..!!
Eh,tu tangan kakakkkkkkk..!!!!



Kakak dengan gigihnya menyiapkan Lepat Pisang kesukaannya walaupun baru balik kerja.
Aku..????
Heeee...tolong tengok...hihihi...




Jerang air dalam kukusan hingga mendidih dan kukuslah kuih yang siap dibungkus selama lebih kurang 20 minit


Mass tengah kukus kuih ni...
Huh...bau daun pisang tu.....
Harummmmmmm



Selepas 20 minit, ambil 1 kuih dan buka bungkusan serta kerat tengahnha dengan sudu..
Tengok...jika dah cantik masaknya...boleh la angkat...Jika masih ada kesan tepung yang belum masak,tambah masa mengukusnya 5-10 minit lagi..
Aku ada tanya mak aku....Kalau dah kukus lama pun kuih tu x masak..camaner..?
Hmmmmm...mak aku biasanya kalau buat banyak ni
,paling lama 1/2 jam kuih compom akan masak dah...
So, kalau sampai 1 jam pun kuih belum masak cepat2 la panggil bomba...!

Sukaaaaanyer aku...
Abang Bombaaaa....I Love You..!!!!!
Aduh,(siapa yang cubit)

4 comments:

  1. Sedap lepat pisang tepung beras..biasa mak sedara yg rajin hantar kerumah..panas2 lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap kan....
      Kiter suker semua jenis pisang...
      Sebab pisang manisss

      Delete
  2. tq resepi ;)
    akak cp jew.. buat nyer tak tau bila..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiter pun sama...
      Mak cakap sekarang ni xper nk makan request jer...nanti kalau dah tua kna masak..hihihi

      Delete