Sunday, 22 January 2017

PENGAT LABU

Labuuuuu....cuba kau tengok siapa yang datang......
Orang minta derma Pak Encik...!!
Apa..?..hmmmmm....hmmmm...demam aku datang balikkkkkk..!!!
Hahaha...
Itu citer Labu & Labi..
Aku menang suka tengok citer- citer P.Ramlee ni..
Tapi minggu ni bukan citer Labu & Labi tu..
Sepanjang minggu ni kat Astro tu dok ulang citer Pendekar Bujang Lapok jer..
Kelakar giler tengok Sudin,Ajis dan Ramlee belajar silat ngan Pendekar Mustang .
Lagi sakit perut tengok Cikgu Ros ajar pakcik-pakcik tua membaca..!!
Alif Ya Mim....Unta..!!!
Hahaha....

Sebenarnya tingat citer tu semua sebab mak aku masak Pengat Labu ni...
Tapi labu jer tau...
Labi xdee...hihihi..


Makan  erdua jer ngan mak aku untuk minum petang...
Kakak ngan abang belum balik
Aku bukan suka sangat jenis- jenis bubur yang manis ni...tapi habis juga la semangkuk..heeee
Aku lagi suka kuih- kuih kukus..
Sebab tu mak aku cakap sekera aju macam orang tua..hahaha


Haaa...yang ni selera orang tua...!
Ni mak aku nyer mangkuk..
Mak aku makan ngan biskut cream creaker...
Hmmmm...sedap kee..??
Ntah...aku x cuba pun...
& xrasa nak cuba,walaupun mak aku soh try rasa..
Mak aku cakap kalau dolu- dolu nenek masak pengat labu ni untuk makan ngan pulut..
Whattt..???
Makan ngan pulut..?
Mmm..mak aku cakap kat kampung nenek x panggil pengat,tapi panggil serawa..
Kata mak aku lagi ada macam- macam serawa..
Serawa Pisang..Labu...Nangka...Ubi Kayu...Keledek...Durian...
Semua tu dimajan bersama pulut...
Hmmm...I can't imagin


Ni la labu..
Orang kampung nenek cakap..ni pumpkin..hahaha...
Bila cakap pumpkin...seram plak sebab tingat Haloween Fest...
Serammmm tengik labu dorang creat macam hantu...!!!
Labu...
Kata mak aku yang ni orang panggil Labu Kuning.
Ada yang panggil Labu Lemak..
Ada yang panggil Labu Manis..
Mak aku cakap ada lagi labu jenis lain..
Kata mak aku kalau yang macam timun tu Labu Air...
Ada lagi Labu Siam...
Mmmm...semua yang mak aku sebut tu aku x boleh bayang..aku x kenal..
Labu Sayong aku tahu la..
Kih..kih..kih..

PENGAT LABU
1/2 biji labu
1 kotak kecil santan
1/4 cawan sagu biji..rendam hingga kembang
1/4 cawan gula perang
1/4 cawsn gula pasir
1/2 sudu teh garam
2 helai pandan


1. Labu dibelah dua dan kirek bijinya dengan menggunakan sudu...


2. Potong labu menjadi kiub- kiub besar..
    Boleh kupas kulit..
    Jika suka kulitnya x perlu buang kulit kerana
    kulitnya akan memberi tekstur bila dikunyah


3. Masukkan labu dalam periuk dan isi air hingga labu tenggela. Masukkan juga daun pandan.Rebus hingga labu empuk.

4. Tambah sagu biji dan kacau hingga sagu jernih..( air rebusan tu terus digunakan,jangan dibuang)


5. Bila sagu sudah kembang masukkan santan..
    Tak perlu habiskan santan jika sudah cukup
    pekat..Bergantung kepada kuantiti labu dan
    kuahnya


6. Tambah gula perang..
     Hati- hati pilih gula perang kerana ada juga
     jenis gelap hitam tu selalunya berpasir..Boleh
     gantikan dengan gula melaka atau nissey.


7. Tambah gula pasir dan sikit garam..

8. Jika tidak dikacau,kuah akan jadi berkeladak begini..Untuk mengatadinya,tambah sedikit lagi santan pekat dan kacau sekejap.Terus matikan api..Kuah akan kembali cantik dan nampak berkrim..
Setelah dimatikan api JANGAN DIKACAU lagi..Biarkan sahu dan kuah sebati..

*** Jika terlalu kerap dikacau sagu tidak dapat mengembang dengan cantik dan akan tenggelam kedasar periuk.


Sebaiknya pengat disediakan lebih awal beberapa jam sebelum dimakan supaya sagu akan kembang cantik dan tidak tenggelam kedasar..Kuah juga akan jadi dan sebati..

2 comments:

  1. Sedapnya serawa labu,tapi x pernah la makan cream cracker dgn serawa labu...biasa makcik ogy makan cream cracker dgn bubur kacang hijau...apa pun terbaik la serawa labu...dah lama tak tanam labu..sebelum ni tanam belakang rumah,pokok menjalar ke tanah jiran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa...seronoknya jika dapat jiran cam aunty..xyah tanam labu..tunggu jer pokok labu tu menjalar depan rumah .hihihi...
      Tapi saya belum pernah tengok pokok labu yang real...tengok gambsr jer..huhu

      Delete