Friday, 13 January 2017

PAPRIK AYAM

Paprik Ayam...
Lauk bekal aku hari Jumaat
Camaner lak leh lupa pic tupperware bekal aku..huhuhu
Dah nama lauk mesti la bawa ngan nasinya ..
Aku makan  bekal ngan Nad kat kantin
Tengah makan...kawan aku si....tegur sedap bau Nasi Paprik aku....
Alamak, ntah-ntah memang dia terliur...
Sebab si ....ni tinggal kat umah anak yatim...nak ajak dia makan samer...dia lelaki ..xkan nak share..mmmm
Berdosakah aku...??



Nasi Paprik....
Sumpah aku x tau....
Selama ni aku ingatkan Nasi Paprik tu nama nasi tu ...
Kata mak aku  . lauk tu yang namanya paprik
Nasi tu dipanggil Nasi Paprik sebab lauknya..
Kalau nasinya sahaja plain tu...nasi putih la namanya ...
Hadoyai...naper la aku x terfikir..



PAPRIK AYAM..versi mak aku
1 mangkuk isi ayam- gaul dengan sikit garam
3 sudu cili kisar
3 sudu pes tomyam Adabi
2 sudu sos tiran
1 sudu kicap manis
5 helai daun limau purut
1 batang carrot- potong jejari
10 batanbg kacang panjang- kerat-kerat  2 cm
1 mangkuk bunga kobis-ceraikan kelopaknya
1 bawang berasr-belah-belah
2 cili merah-hiris
10 cili padi- ketuk jika nak pedas
4 sudu minyak masak
Garam extra jika perlu
1. Siapkan bahan-bahan untuk Paprik versi mak aku..


Sayur boleh siapkan waktu malam jika xnak rushing waktu pagi


2. Panaskan minyak dan tumis isi ayam.Gaul dulu isi ayam tu dengan garam supaya lebih sedap dan x melekat dikuali bila ditumis


3. Masukkan pes cili jika nak pedas..
    Jika nak extra pedas..masukkan juga 10 cili padi yang diketuk pecah-pecah


4. Bila cili pes dah masak baru masukkan pes tomyam segera..


5. Kacau dan masak hingga naik minyak macam sambal tumis.


6. masukkan sayur-sayur.. Sebaiknya masukkan ikut sayur yang lambat empuk dulu..kemudian baru sayur yang mudah empuk..
Tapi jika masak pagi-pagi macam ni masuk jer semua...

7. Kacau rata .Jangan masak lama sangat..Masak sekejap saja supaya sayur kekal rangup..




8. Jika nak berkuah masukkan sikit air masak dan masak sekejap hingga mendidih dan matikan api

No comments:

Post a Comment