Thursday, 26 January 2017

RESIPI ROTI JALA KARI AYAM

Roti Jala Kari Ayam..
Mak aku masak semalam ni..
Sama ngan Kari Ayam tu
Favourite abang nih
Expsecially time bulan puasa...
Abang mesti request Roti Jala ni untuk buka puasa..
NI BULAN PUASA 2 TAHUN LEPAS....versi buat guna acuan botol.
Kalau boleh sahur pun nak Roti Jala..
Huh...aku suka jugak...tapi xdelah sampa sahur pun nak makan Roti Jala lagi...
Aku lagi rela makan Roti Bakar...hehehe



Roti Jala yang hari ni pun abang makan sampai malam...
Sebabnya ada citer...heee



Citernya....sebab masa nak kerja abang lupa nak amik bekal dia...
Hahaha nyesal giler abang  .
Makan favourite dia..
So balik kerja abang sambung makan bekal ni dah malam- malam..
Sib baik elok lagi,xde sesapa usik pun..


Roti Jala yang dah siap...
Naper ada 2 bekas..
Yang bekas besar tu untuk sarapan..
Dalam bekas kecik tu ada 10 Roti Jala untuk abang bawa bekal..
Bekal yang tertinggal tuuuu...!!!

Kari Ayam...
Mesti la kena masak Kari Ayam Kuah Roti Jala dulu...

RESIPI KARI AYAM KUAH ROTI JALA DI SINI....


ROTI JALA...mak aku
3 cawan tepung gandum
3 cawan air suam
3 sudu minyak masak
1 biji telur ayam
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh pewarna kuning telur

Siapkan bahan- bahan supaya xder yang tertinggal keretapi...
Tepung...air suam..telur...garam..minyak dan pewarna kuning telur


Masukkan semua bahan tersebut ke dalam bkender dan blend hingga berkrim..
Lagi elok jika lepas blend biar adunan tu dalam 1/2 jam supaya tepung lebih kembang dan kuih lagi lembut...

***Tips dari mak aku..adunan yang pekat menghasilkan urat jala yang lebih halus.Adunan yang terlebih cair urat jala akan jadi besar- beasar dan kurang kemas..
Tapi jika terlalu pekat sangat susah plak nak menjala...so,try & error..
Biar terlebih pekat senang nak tambah sikit lagi air...Kalau terlebih cair leceh nak tambah tepung..kna blend semula supaya tidak berbintil..


Acuan Roti Jala mak aku..
Ada lagi 1 bentuk botol...
Tapi hari ni guna yang ni...
Sebab mak aku cakap lupa ada yang bentuk botol tu..
Kata mak aku asal nak buat Roti Jala jer mind set dah fikir ini jer acuannya..
Hahaha...camtu pun ada..
Tapi kalau guna botol tu mak aku cakap kerja lagi kemas la...sebab botol tu bertutup..
Jap lagi aku selongkar laci cari botol tu ..amik pic...


Celup tisu dapur yang bersih dalam minyak dan sapu pada kuali..Biar hingga kuali vetul- betul panas...

***Pesan mak aku...
      Kualivkna betul- betul panas  supaya  adunan 
      yang dijala,bila jatuh jer dalam kuali terus 
      beku dan kering,so urat kuih hAlus dan cantik.
      Jika kuali kurang panas nanti urat jala tu jadi
      lebar dan besar- besar..kurang cantik

Cedok adunan tepung dan buat pusingan beberapa kali supaya dapat bentuk berselirat seperti jala...
Haaa...pic tu nampak titisan tepung sebab masa aku snap mak aku tengah pusing acuan tu pic jadi blur x cantik..
So,suruh mak aku benti diam kejap baru snap..jadi lah camtu..hehehe..

Pastu biar masak hingga nampak permukaannya kering...
TAK PERLU TERBALIKKAN...

Angkat kuih dengan hati- hati dan letak pinggan yang besar..


Mulakan lipat mana- mana bahagian..Lipat 1/3 sahaja...


Kemudian lipat pula kira dan kanan...

Gulung dengan kemas...


Jika xnak gulung...boleh lipat jer bentuk segi tiga..


Kalau dah pro boleh jer terus lipat dan gulung dalam kuali. Tapi lagi selamat gulung kat pinggan sebab kuali panasssss


Buat hingga siap dan hidangkan dengan  Kari Ayam...
Aku lagi suka Roti Jala Hijau...
Makan denan Kuah Durian..
MACAM KAT SINI....

Boleh agak ar...kalau nak aku masak Roti Jala warna kuning...kuahnya kari..
Kalau Roti Jala Hijau tu compom Kuah Durian..
Tu mak aku nyer style la..

No comments:

Post a Comment