Tuesday, 10 January 2017

AYAM GORENG KUNYIT KACANG PANJANG..BEKAL HARI SELASA

Ayam Goreng Kunyit Kacang Panjang..
Lauk Bekal hari Selasa..
Mmmmm....dah ada abang...lauk ayammmmmm jer lah...
Kata mak aku sebab nak masak hanya 1 lauk..
So,kena masak 1 lauk yang semua orang makan..
Kalau masak ikan..nanti kena masak lauk lain untuk abang..
So, kena masak Ayam..Daging atau Telur jer lah..


AYam Goreng Kunyit ni nampak cam dobo jer...
Tapi seriously sedapppp...!!!!
Ayam tu biasalah aku makan..
Tapi Kacang Panjang tu yang terbaik...!!!
Prup..prup...bila kunyah kacang panjang tu..
Sebab selanya mak aku masak Ayam Goreng Kunyit ni...aku x makan sayur kacang tu..
Huh...ruginyerrrrr...


AYAM GORENG KUNYIT KACANG PANJANG

1mangkuk penuh isi ayam- potong dadu
15 batang kacang panjang yang masih muda- kerat2kan 2cm 
1 sudu besar serbuk kunyit
2 sudu kecil garam
2 cili meraj- hiris nipis
10 cili kering - gunting serong
1 bawang besar- hiris
1/4 cawan minyak

1. Gaulkan ayam bersama garam dan serbuk kunyit
2. Panaskan minyak dan goreng ayam hingga masak.
3. Terus masukkan cili merah,bawang hiris dan cilil kering gunting.
4. Kacau hingga nampak bawang lembut
5. Masukkan kacang panjang yang dikerat2 anggaran 2 cm dan kacau sekejap sahaja anggaran 1 minit sahaja supaya kacang kekal rangup.
6. TErus tutup api..

No comments:

Post a Comment