Friday, 27 January 2017

SIRA LABU MANIS

Sira Labu Manis...
Memang manis la....
Lebih manis dari nama dia..
Sebab makanan popular orang Klate nih...
Hahahaha...
Favourite mok kawe nih...
Mok kawe ni memey suko makaney Klate..
Aku..??
Makan sepotong jew...
Sebab manis...
Mak aku yang beria- ia makan...


Selalunya Sira Labu ni mak aku rajin masak time bulan puasa..
Tengok mud juga la...Aku pun kadang tu aku sukaaa jer Sira Labu ni..
Kadang tu cam cannot go...sebab manis sangat...
Eh, dah 2 pic dah baru perasan la background tu  calender 2016...
Alamak,ni dah 2017 dah...
Jap..jap nak tukar background...



Ok....tukarrrrr


Haaa...ni baru betul...
2017 dah...
Heee


Sebenarnya mak aku cakap Sira Labu tu,baki labu yang masak Pengat hari tu..
Asalnya kan sebiji...dibelah 2...
SEPARUH DAH MASAK PENGAT LABU KAT SINI..
Kerana Pengat Labu tu jugalah telang menggoda Aunty Ogy yang juga sukakan labu..
Blog Ogy' Suka Suki kat sini.....


SIRA LABU
1/2 biji labu
1cawan gula
1/4 sudu teh garam halus
1 helai pandan
5 kuntum cengkih
sedikit pewarna kuning(jika suka)
1/2 sudu teh kapur sirih( jika suka)

Ni kapur sirih...
Kenapa ada kapur?

Haa kapur sirih tu mak aku cakap untuk rendam labu ni sebelum dimasak..
Bancuh 1/2 sudu teh kapur dengan 1/2 bekas air dan rendam labu yang telah dipotong dalam air kapur tu lebib kurang 15 minit..
Pastu BASUH BERSIH supaya xde lagi rasa kapur..Kita bukan nak rasa kapur tu..
Tujuannya supaya labu akan cantik dan tidak pecah ketika dimasak.Bila sudah masak juga potongan labu tu macam ada satu lapisan selaput nipis yang melindungi labu daripada pecah.
( jika xnak guna pun xpe)



Daun pandan mestilah guna ..Barulah harum..
Mak aku kata bau pandan memang ada dalam kebanyakan masakan manis orang Melayu..
Sebab tu la Pulau Pandan jauh ke tengah...
Hihihi...wat lawak lak...
Pulau Pandan tu wujud ke..??
Haaaa...mak akubkata memang ada la Pulau Pandan tu..
Kata mak aku Pulau Pandan tu memang jauh ke tengah laut kat Indon nun....
Laaaa....aku ingatkan sesaja jadi pembayang pantun jer....
Eh, jangan x tau....
Dulu 2014  aku masuk pertandingan pantun  tau



Ni buktinya...
DAH STORY 2014 DULU KAT SINI...
Heeee...jangan ingat aku x tau pantun..
Sesapa yang nak couple ngan aku..
Kena balas pantun dulu..
Tu sebab aku xde boyfriend...
Sebab dah xde lelaki Melayu Terakhir yang boleh pantun..
Yer lahhhh sangattttttttt....!!!
Kih..kih...kih...


Pewarna kuning telur ni guna sikit je..kalau nak nampak sirap gula tu warna kuning macam labu..
Kalau x guna mak aku kata x ubah rasa pun,cuma sirap tu jernih la....


Nak masak Sira Labu ni mak aku kata sempoi jer sebab campak semua Labu...Cengkih....pandan...gula ...garam dan air agak- agak tenggelam labu tu .
Sebab proses masak tu pendek...tu yang aku sesaja tambah citer bagi panjang...hihihi..


Dah tu tutup periuk..pasangkan api..biar jer dia masak pelan-pelan dalam 1/2 jam supaya Labu empuk dan menyerap gula.
Api sederhana..jangan risau dia x meruap..x melimpah nyer...


Masak hingga labu empuk dan sirapnya jadi agak pekat..


Dah siap...
Boleh makan panas- panas kalau nak rasa pengalaman Lidah Melecur..hahaha..
Haip...Rasullullah pesan JANGAN tiup makanan panas..
Haaa ada sebab..
Kan kiter belajar Sains..
Udara yang kita hembus tu Karbon Dioksida...
Kalau hembus kat makanan...maknanya kita hembus karbon dioksida...macam asap kenderaan la....
Tentu la x elok untuk kesihatan kita..
Mungkin juga ada sebab lain ...sebab tu nabi pesan jangan buat...
Haaaa...tunggu la sejuk kejap..
Xpun letak depan kipas

2 comments:

  1. Hamboi sedapnya sira labu..banyak tuu...hantar la rumah aunty sikit..sssshh aunty x pernah makan sira labu.masak lagi larrr.
    Bijak dik cella berpantun...nanti ada la putera melayu terakhir muncul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe..nanti kiter hantar..macam bulan puasa kat kg nenek..hantar- hantar kuih..
      Mak kiter jer uang suka manis- manis tu

      Delete