Wednesday 1 April 2020

SUP TAUHU LEMBUT, TEMPE GORENG & SAMBAL BELACAN.. PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN - COVID 19 - DAY 14

Semalam lunch Nasi Goreng Chicken Popcorn tu ngan abang
Mak aku ngan kakak puasa
Malam mak aku masak lauk fav kakak la sebab kakak puasa
Haaa... Biasa dulu sebelum Perintah Kawalan Pergerakan kalau aku puasa ganti ke mak aku mesti masak special untuk aku
Tapi ni kakak puasa hanya lauk besyer- besyer jerk
Haaaa.... nasib la sapa suruh lambat gantinpuasa..
Kena plak time Perintah Kawalan Pergerakan ni..
Makan lah seadanya..

Mak aku masak Sup Tauhu Lembut
Tauhu ni selalunya kan dimasak stim sengan kuah kicap?
Mm.. Mak aku cakap sajer masak sup sebab nak bagi ada kuah
Petang mak aku masak untuk aku makan ngan nasi goreng
Bawa ke malam untuk dinner merangkap iftar kakak ngan mak aku

SUP TAUHU LEMBUT
1 bekas tauhu lembut( yang buat tauhu kukus tu)


Ni la lauk fav kakak..
Tempe Goreng Rangup
Ada lauk lain pun kakak x pandang pun
Hanya makan tempe & nasi putih
Mak aku kata ngalahkan Javanese!!


TEMPE GORENG.. my mom style
2pek tempe
Minyak untuk goreng

Bahan Gaul:
1 sudu makan serbuk kunyit
1 sudu teh garam
1/4 kiub ayam/kiub bilis
2 sudu air

1. Hiris tempe nipis
2. Bancuh bahan gaul
3.Masukkan tempe ke dalam bahan gaul # gaul rata..
4. Goreng garing dalam minyak yang banyak

Ulam Timun & Sambal Belacan

Cabai Picit ala nenek selalu buat time balik Kedah
Yang ni memang licin aku makan ngan mak aku
Cicah timun & ikan

Ikan Lengat Goreng cili bawang

Seperiuk stok ikan lengat yang mak aku buat hari Isnin
Setiap hari dipanaskan..
Mak aku panggil perangat
Orang Kedah memang panggil perangat
So, kalau kat Kedah kalau dengar Gulai Perangat tu mean kari semalam yang dipanaskan..
Mak aku cakap orang Kedah kalau panas dep cakap HANGAT..
So, panaskan dipanggil la perangat..
Kalau naik angin pun depa cakap HANGAT HATI..
Haaaa... Be carefull.. Kalau depa cakao hangat hati tu mean depa marah la tew.
Pasal ikan ni plak....
Hari Isnin kan mak aku kuar gi pasar
Mak aku beli ayam & ikan
Aku dah susun semula stok frozen food dalam freezer tapi sebab peti ais kecik jer
Kemas camaner pun hanya dapat tambah 1 pack ayam jer..
Ikan dah x muat
So.. Ikan tu lepas siang hari Isnin mak aku buat ikan lengat
Memang mak aku dah selalu buat ikan lengat macamIKAN LENGAT GORENG.. kat sini
About  IKAN LENGAT GORENG YANG SEDAP.... kat sini

Itulah kisah lauk semalam

No comments:

Post a Comment